12 natuurlijke manieren voor dikker en langer haar

Haaruitval en dunner haar zijn tegenwoordig veel voorkomende problemen. Een moderne levensstijl, blootstelling aan vervuiling en het gebruik van chemische producten verslechteren de haarkwaliteit en leiden tot haaruitval. Maar hoe krijg je dikker en langer haar? In dit artikel delen we 12 natuurlijke manieren voor dikker en langer haar. Om te beginnen is het belangrijk te kijken naar de voedingsstoffen die je dagelijks binnenkrijgt. Zoals bij elke aandoening, zorgt een uitgebalanceerd dieet er in hoge mate voor dat je gezond bent en de juiste hoeveelheid voedingsstoffen aan je lichaam toevoegt. Hier zijn een paar voedingsmiddelen die je moet eten om een ​​gezonde haargroei te garanderen.

Dieet dat de haargroei bevordert:

  • Eet vis die rijk is aan omega-3-vetzuren. Een in Frankrijk uitgevoerd onderzoek heeft uitgewezen dat het aanvullen van je dieet met omega-3- en -6-vetzuren de haardichtheid kan verbeteren en haaruitval kan bestrijden.
  • Bessen en andere citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C. Studies suggereren dat dergelijke voedingsmiddelen de haargroei kunnen bevorderen.
  • Groene bladgroenten zoals spinazie bevatten voedingsstoffen die de haargroei kunnen bevorderen.
  • Noten en zaden zitten boordevol voedingsstoffen die haaruitval kunnen helpen beheersen.

Factoren die de haargroei beïnvloeden
Naarmate we ouder worden, kan de diameter van het haar en de dikte ervan afnemen. Hierdoor kan het lijken alsof je in de loop van de tijd veel haar hebt verloren. Een andere factor die de haargroei kan beïnvloeden, is een heersende aandoening of ziekte die kan leiden tot haaruitval. Hormonale veranderingen kunnen bij sommige mannen ook leiden tot haaruitval, wat vervolgens mannelijke kaalheid veroorzaakt. Andere factoren, zoals stress, trauma en angst, kunnen ook bijdragen aan haarverlies, aangezien studies aantonen dat ze een remmend effect kunnen hebben op de haargroei. Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat je haar uit kan vallen en/of je uiteindelijk zelfs kaal wordt. Onvoldoende rust, hormonale veranderingen en een dieet met een tekort aan voedingsstoffen kunnen de groei van gezond haar belemmeren. Het kan ook de haargroei beïnvloeden, aangezien deze factoren de toevoer van bloed en zuurstof naar de hoofdhuid kunnen verminderen.

Top 12 manieren om dikker en langer haar te krijgen

In dit artikel hebben we 12 natuurlijke remedies op een rijtje gezet die de schade aan je haar en haaruitval aanzienlijk verminderen en daardoor zorgen voor dikker en langer haar. Een aantal tips zijn simpel toe te voegen aan je levensstijl, zoals het dagelijks drinken van een kop groene thee of koffie, of het nemen van een bakje yoghurt. Maar ook kokosolie, ginseng of uiensap kunnen enorm helpen met de haarconditie verbeteren. Welke manier bij jou het beste past kan je zelf het beste ontdekken door het gewoon een keertje uit te proberen. Zo ben ik zelf enorm fan van een kokosolie masker een keer in de 1 á 2 weken. Mijn haar wordt er zacht, glanzend en sterk van.

1. Kokosolie

dikker-en-langer-haar

Kokosolie heeft het vermogen om het verlies van proteïne door beschadigd haar te verminderen. Kokosolie kan de haarschacht binnendringen en haaruitval verminderen. Deze eigenschap van kokosolie kan het effect van agressieve chemische producten helpen omkeren.

Wat je kunt doen: neem 2 eetlepels organic kokosolie in je handpalm en masseer het in je hoofdhuid. Je kunt het ongeveer een uur laten inwerken en daarna grondig wassen met een milde reiniger of shampoo. Doe dit minstens twee keer per week.

2. Kruisbes

dikker en langer haar
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop.png

Amla of kruisbes blijkt een proliferatief effect te hebben op de haarzakjes. Kruisbessen kunnen dus de haargroei bevorderen door de anagene fase (actieve groeifase) van de haargroeicyclus te verlengen.

Wat je kunt doen: neem wat amla-olie in je handpalmen en masseer het in je hoofdhuid. Je kunt het een uur (of langer) op je hoofdhuid laten zitten en het daarna grondig afspoelen. Doe dit twee keer per week.

3. Yoghurt


Yoghurt is een rijke bron van probiotica en kan robuuste haargroei vergemakkelijken en schade aan haar voorkomen. Een studie wees uit dat het het aantal subcuticulaire follikels verhoogt, waardoor een weelderigere vacht ontstaat. Daarom kan het ook helpen de haargroei bij mensen te stimuleren.

Wat je kunt doen: neem eenmaal per dag een portie yoghurt.

4. Fenegriek


Fenegriek bevat bioactieve stoffen die de groei van gezond haar kunnen bevorderen. Een onderzoek wees uit dat fenegriek haaruitval aanzienlijk kan verminderen en nieuwe haargroei kan bevorderen. dit huismiddeltje niet als je allergisch bent voor peulvruchten zoals pinda’s, groene erwten of sojabonen. Mogelijk bent je allergisch voor fenegriekzaden, want ze behoren allemaal tot de Fabaceae-familie.

Wat je kunt doen: laat een kwart kopje fenegriekzaad een nacht in water weken. Maal de zaadjes tot een pasta en breng het aan als haarmasker. Laat het 30-45 minuten intrekken voordat je het afspoelt met gewoon water. Je kunt deze routine één keer per week volgen.

5. Uiensap

Onderzoekers hebben ontdekt dat de fytochemische verbindingen in uiensap kunnen helpen bij het induceren van haargroei en dat het een efficiënte behandeling kan zijn voor fragmentarische alopecia areata. Hierdoor ontstaat dikker en langer haar bij regelmatig gebruik.

Wat je kunt doen: extraheer het sap van een halve ui. Zeef het en breng het aan op je hoofdhuid. Laat het een uur zitten. Was het grondig af met een shampoo. Volg deze routine twee keer per week.

6. Chinese Hibiscus

Van extracten van hibiscusbladeren en bloemen is gevonden dat ze de haargroei bevorderen. Ze kunnen dus het potentieel hebben om de effecten van overmatig haarverlies bij mensen ongedaan te maken.

Wat je kunt doen: maal een paar hibiscusbloemen en een handvol bladeren om een ​​pasta te maken. Meng het met kokosolie. Breng dit haarmasker aan en laat het een uur zitten. Was het af met shampoo. Doe dit een keer per week.

7. Groene thee

Groene thee is rijk aan polyfenolen die de haargroei kunnen bevorderen. Er is waargenomen dat de bioactieve stoffen in groene thee een proliferatief effect kunnen hebben op de huidpapillacellen en het potentieel hebben om haaruitval te verminderen. Drink geen groene thee als je cafeïne-intolerantie heeft of als je stimulerende middelen of bloedverdunners gebruikt.

Wat je kunt doen: Steek een zakje groene thee in een kop kokend water en consumeer het afkooksel. Je kunt 1-2 keer per dag groene thee drinken.

8. Rozemarijnolie

dikker en langer haar
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop.png

Volgens een onderzoek aan de Kinki University kan rozemarijnolie de haargroei helpen verhogen en zorgen voor dikker en langer haar. Dit zou het ook geschikt kunnen maken om de haargroei bij mensen te verbeteren.

Wat je kunt doen: Meng een paar druppels rozemarijnolie met een dragerolie zoals olijfolie of kokosolie. Breng dit mengsel op de hoofdhuid aan en laat het een uur zitten ​​voordat je het afwast.

9. Geraniumolie

dikker en langer haar
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop.png

Van geraniumolie is bewezen dat het de haargroei bevordert via een proliferatief effect op huidpapillacellen. Sommige mensen hebben een allergische reactie op geraniumolie, dus doe voor gebruik een patch-test.

Wat je kunt doen: neem een ​​paar eetlepels geraniumolie en masseer het in je hoofdhuid. Laat het ongeveer 60 minuten intrekken en spoel het daarna af met een milde shampoo. Je kunt dit minstens één keer per week doen.

10. Ginseng


Onderzoek toont aan dat ginseng een proliferatief effect kan hebben op menselijke haarzakjes om de haargroei te bevorderen. Sommige mensen kunnen duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn ervaren bij het gebruik van ginseng. In sommige gevallen kan het ook een stimulerend middel zijn. Ga daarom voorzichtig te werk.

Wat je kunt doen: neem een ​​paar eetlepels ginsengolie en masseer deze zachtjes in de hoofdhuid. Laat het ongeveer een uur staan. Spoel het af met een milde shampoo. Je kunt dit minstens twee keer per week doen.

11. Visolie

Visolie is rijk aan omega-3-vetzuren die de haargroei kunnen bevorderen. Visoliesupplementen bevatten docosahexaeenzuur (DHA) dat de haargroei stimuleert door een proliferatief effect te hebben op de dermale papillacellen in je hoofdhuid. Dit kan de impact van haaruitval en kaalheid omkeren. Zorg ervoor dat je een dermatoloog raadpleegt voordat je visoliesupplementen inneemt.

12. Koffie voor dikker en langer haar


Cafeïne is een belangrijk onderdeel van koffie. Onderzoek toont aan dat cafeïne de verlenging van de haarschacht kan bevorderen en de haargroei kan stimuleren door de anagene fase te verlengen. Hierdoor krijg je binnen aanzienbare tijd dikker en langer haar. Dit kan het kaal worden en dunner worden van haar verminderen.

Wat je kunt doen: Zet een kop koffie en drink deze minstens één keer per dag. Neem niet teveel koffie vanwege het hoge cafeïnegehalte.

Wil jij je haargroei met 45% vesnellen? Lees hier mijn NISIM Fast Shampoo review!