11x voeding bij overactieve blaas die je beter kunt mijden

Voeding bij overactieve blaas

Een overactieve blaas (OAB), ook wel aandrangincontinentie genoemd, is een probleem dat resulteert in een plotselinge aandrang om te urineren en mogelijk verlies van controle over de blaas. Een aantal factoren beïnvloeden deze aandoening. Een factor is het vloeistofinnamevolume; hoe meer vocht je drinkt, hoe meer je moet plassen. Roken is ook een factor. Roken irriteert de blaasspier en spasmen veroorzaakt door rokershoest kunnen leiden tot urineverlies. Vandaag kijken we welke voeding bij overactieve blaas beter vermeden kan worden.

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen de blaas of urinewegen irriteren en de symptomen verergeren. De effecten van verschillende voedingsmiddelen op een overactieve blaas verschillen van persoon tot persoon. Gebruik vallen en opstaan ​​​​om te bepalen welke voedingsmiddelen u persoonlijk beïnvloeden.

1. Tomatenproducten

Volgens de Cleveland Clinic zijn tomaten een zuur voedsel dat mogelijk je blaas kan irriteren en OAB-symptomen kan verergeren. Mensen die bijzonder gevoelig zijn, moeten ook tomatenproducten uitsnijden, zoals:

  • pasta
  • pizza saus
  • ketchup
  • salsa

2. Koffie en thee

De boosdoener in koffie en thee is cafeïne. Het kan de blaasactiviteit verhogen en leiden tot verergerde symptomen, waaronder een hogere urgentie en frequentie van urineren, evenals verhoogde incontinentie. Het verminderen of elimineren van de inname van cafeïne of het overschakelen naar cafeïnevrije varianten kan de symptomen verminderen. Als je bijzonder gevoelig bent voor cafeïne, houd er dan rekening mee dat zelfs cafeïnevrije koffie en thee cafeïne bevatten.

Chichorei koffie is een fantastisch alternatief voor mensen met blaasproblemen. Het is een natuurlijk, cafeïnevrij, kruidenkoffie-alternatief. Een rijke, zachte smaak. Gebruik het rechtop of meng het met koffie.

voeding bij overactieve blaas

3. Chocolade

Net als koffie en thee bevat een portie chocolade ook wat cafeïne – ongeveer 1/4 van de hoeveelheid in een kopje koffie. Probeer witte chocolade, die meestal geen cafeïne bevat, of donkere chocolade, die meer cacao bevat en je trek met een kleinere hoeveelheid zou kunnen stillen.

4. Sinaasappels, limoenen en citroenen

Net als tomaten bevatten citrusvruchten grote hoeveelheden citroenzuur, wat de controle over de blaas kan verslechteren. Citrusvruchten om op te letten zijn:

  • sinaasappels
  • limoenen
  • citroenen
  • grapefruits

Je moet nog steeds fruit opnemen in je gezonde voeding, dus probeer minder zure soorten zoals appels of bananen. Omdat iedereen anders op voedsel reageert, moet je experimenteren om te zien welke vruchten je meer problemen bezorgen.

5. Alcoholische dranken

Voeg naast chocolade en koffie ook dranken voor volwassenen toe aan de lijst met ondeugden die u mogelijk wilt beperken als u een overactieve blaas heeft. Dit bevat:

  • bier
  • wijn
  • likeur

Alcohol kan de blaas irriteren en de signalen naar uw hersenen verstoren die u bewust maken van een overloop van de blaas.

Ons lichaam neemt D-Mannose nauwelijks op uit voeding in de stofwisseling. DMannose wordt (net als vitamine C) vrijwel volledig uitgescheiden via de nieren en de blaas . Gebruik daarom DMannose regelmatig om de weerstand in de blaas en urinewegen te ondersteunen.

voeding bij overactieve blaas

6. Koolzuurhoudende dranken

Het bruisen in koolzuurhoudende dranken kan OAB-symptomen mogelijk verergeren. Wees op uw hoede voor drankjes zoals:

  • frisdrank
  • mineraalwater
  • energiedranken

Drankjes met zowel koolzuur als cafeïne kunnen extra problemen opleveren, net als champagne, die koolzuur en blaasstimulerende alcohol bevat.

7. Pittig voedsel

Dezelfde voedingsmiddelen die je ogen doen tranen en je lippen doen branden, kunnen ook je blaas irriteren, adviseert de Stichting Urologie Zorg. Pas op voor pittige pepers en sauzen. Wees extra voorzichtig met pittige salsa’s, die een ander voedsel op deze lijst bevatten: tomaten.

Nogmaals, iedereen reageert anders. Experimenteer om te zien welke invloed op je hebben en welke niet, voordat je gekruid voedsel helemaal weghaalt.

8. Zoetstoffen

Volgens de Cleveland Clinic zijn er aanwijzingen dat zowel kunstmatige als natuurlijke zoetstoffen de OAB-symptomen kunnen verhogen. Net als bij andere voedingsmiddelen hoeft u misschien niet helemaal suiker te schrappen, maar het kan verstandig zijn om te experimenteren en te kijken of uw symptomen verminderen wanneer u deze in uw dieet beperkt.

9. Bewerkte voedingsmiddelen

U kunt beter geen bewerkte voeding bij een overactieve blaas nemen. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel kunstmatige ingrediënten, zoals smaakstoffen en conserveermiddelen, die uw blaas kunnen irriteren en OAB-symptomen kunnen verergeren. Een gezond, uitgebalanceerd dieet moet natuurlijke en verse voedingsmiddelen bevatten, zoals groenten en volle granen. Dit geldt vooral voor mensen die OAB hebben.

10. Uien

Net als pittig en zuur voedsel kunnen uien blaasproblemen veroorzaken en de aandrang tot urineren vergroten. Rauwe uien zijn de belangrijkste boosdoeners, dus probeer ze te koken voordat je ze eet om het nadelige effect dat ze op je blaas kunnen hebben te verminderen.

11. Cranberry

Veel mensen beweren dat cranberrysap de symptomen van urineweginfecties verlicht, maar veenbessen zijn zuur. Net als tomaten en citrusvruchten kunnen veenbessen mogelijk uw blaas irriteren en aandrangincontinentie veroorzaken. U kunt in de verleiding komen om cranberrysap te proberen voor verlichting, maar het kan uw symptomen verergeren. Als u vocht gaat opnemen, kunt u het beste water gebruiken.

Het Zorgboek Overactieve blaas geeft uitgebreide informatie over een overactieve blaas en een overzicht van de mogelijke behandelingen. Ook is er veel aandacht voor wat u zelf kunt doen.

voeding bij overactieve blaas

Evenwichtige wateropname

Conventionele wijsheid zou kunnen suggereren dat om de constante drang om te urineren te voorkomen, men zo min mogelijk vocht moet drinken. Maar dat is niet het geval. Als het gaat om waterinname en OAB, is het woord om te onthouden ‘balans’. Van te veel water krijg je zeker problemen, maar te weinig vocht maakt je urine geconcentreerder en zuurder en kan ervoor zorgen dat je vaker naar de wc moet. Het beperken van de vochtinname kan u mogelijk ook constiperen. Uw arts kan u de juiste balans vertellen, maar de meeste deskundigen raden aan om het equivalent van zes 8-ounce glazen per dag te drinken en de inname ‘s avonds te beperken.

Houd een eetdagboek bij

Omdat de effecten van voedsel op het lichaam van persoon tot persoon kunnen verschillen, is het onmogelijk om met zekerheid te zeggen dat je elk van deze voedingsmiddelen wel of niet moet vermijden. Een voedingsdagboek kan u helpen te bepalen welke voedingsmiddelen uw symptomen verergeren. Noteer in het dagboek welk voedsel je hebt gegeten, wanneer je het hebt gegeten en eventuele symptomen die je daarna ervaart. Hierdoor kunt u eventuele patronen of verbanden zien tussen het voedsel dat u eet en uw OAB-symptomen.

Meer OAB-informatie

Denk eraan, als u blaasproblemen heeft, bespreek dit dan met uw arts. Hoe eerder u een probleem herkent, hoe eerder u het kunt behandelen en beheersen. Wellicht dat deze tips over voeding bij overactieve blaas u al een eind op weg kunnen helpen.

U leest: 11x voeding bij overactieve blaas die je beter kunt mijden

Ook populair: Overactieve blaas homeopathie: D-mannose capsules

Aanbevolen artikelen