6x voedingsmiddelen die de aanmaak van dopamine verhogen

dopamine-verhogen

Dopamine is een feel-good hormoon dat een sleutelrol speelt in de gezondheid van je hersenen. Het werkt als een neurotransmitter (een chemische stof die door neuronen wordt afgegeven om signalen naar andere zenuwcellen te sturen). Bepaalde voedingsmiddelen kunnen het dopaminegehalte verhogen en de inname van dopamine-voedingsmiddelen is op veel manieren gunstig voor uw gezondheid. Wat is de wetenschap achter dopamine? Welke voedingsmiddelen moet u in uw dieet opnemen? Dit artikel onderzoekt de voedingsmiddelen die het dopaminegehalte verhogen, de bijwerkingen van overmatige consumptie van dopamine en de problemen waarmee u te maken kunt krijgen bij een tekort aan dopamine.

Welke rol speelt dopamine?

Dopamine wordt afgegeven door de dopaminerge neuronen in de middenhersenen. Deze neuronen, hoewel weinig in aantal, spelen een belangrijke rol bij stemming, verslaving, beloning en stress.

Dopamine speelt ook een rol bij leren, werkgeheugen, motivatie en besluitvorming. Het controleert ook de beweging – en het tekort ervan kan een van de oorzaken zijn van de ziekte van Parkinson, schizofrenie en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit.

De verwachting van een beloning verhoogt het dopaminegehalte in de hersenen. Veel verslavende drugs verhogen ook de afgifte van de neuronen. Dit is een van de redenen waarom de meeste verslaafden het moeilijk vinden om te stoppen met drugs.

Vandaar dat dopamine een cruciale functie speelt in de gezondheid van de hersenen. Maar hoe kun je het dopaminegehalte op natuurlijke wijze verhogen? Welnu, de beste manier is om voedsel te eten dat het dopaminegehalte verhoogt.

Dopamine Booster ondersteunt een gezonde leefstijl met een uitgekiende combinatie van de kruiden, aminozuren, vitamines en mineralen

dopamine verhogen

Met welke voedingsmiddelen kan je dopamine verhogen?

1. Zuivelproducten

Deze omvatten alledaagse voedingsmiddelen zoals kaas, melk en yoghurt. Kaas bevat tyramine, dat in het menselijk lichaam wordt omgezet in dopamine. Voedingsmiddelen die probiotica bevatten, zoals yoghurt, verhogen ook het dopaminegehalte.

2. Noten

Noten die rijk zijn aan vitamine B6 helpen, omdat deze vitamine je hersenen helpt dopamine te produceren. Walnoten en hazelnoten zijn goede bronnen van vitamine B6. Walnoten bevatten ook DHA, een omega-3 vetzuur, dat verantwoordelijk is voor de modulatie van de dopamineconcentraties. Walnoten en amandelen zijn goede bronnen van foliumzuur, dat ook helpt bij de aanmaak van dopamine.

3. Omega-3-vetzuren

In studies bij ratten bleken omega-3-vetzuren de dopaminegehalten te normaliseren en de ontwikkeling van angstachtig gedrag te verminderen.

In een ander onderzoek bleek orale visoliebehandeling de afgifte van dopamine te herstellen na traumatisch hersenletsel.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega-3 omvatten vette vis, zoals zalm en tonijn, en andere voedingsmiddelen, zoals walnoten en chiazaden.

4. Donkere chocolade

Studies tonen aan dat chocolade kan interageren met een aantal neurotransmitters, waaronder dopamine. Dopamine komt vrij na het eten van pure chocolade en zorgt voor een aangename zintuiglijke ervaring .

5. Groenten en fruit

In een onderzoek vertoonden ratten aangevuld met aardbei en spinazie een significante verbetering van de afgifte van dopamine. De studie suggereert dat naast de antioxidanten ook de andere voedingsstoffen in fruit en groenten kunnen bijdragen aan de afgifte van dopamine.

Zelfs bananen bleken een hoog gehalte aan dopamine te hebben, meer nog in de schil en het vruchtvlees. Avocado’s en fluwelen bonen bevatten ook dopamine. Andere vruchten en groenten die dopamine bevatten, zijn sinaasappels, appels, erwten, tomaten en aubergines.

6. Koffie

Net als de meeste andere middelen die het ontwaken bevorderen, verbetert de cafeïne in koffie de dopamine-signalering in de hersenen. De belangrijkste doelwitten van cafeïne in de hersenen zijn de adenosine-receptoren (een chemische stof in de hersenen die de hersenactiviteit dempt). Het werkt op deze receptoren en zet een reeks gebeurtenissen op gang, die uiteindelijk de dopaminegehalten beïnvloeden en de hersengebieden verlichten die verband houden met plezier en denken.

Dit zijn de beste voedingsmiddelen die uw dopaminegehalte kunnen verhogen. Maar wacht even – bestaat er zoiets als teveel dopamine?

Wat zijn de effecten van een teveel aan dopamine?

Een te hoog dopaminegehalte in het systeem kan leiden tot paranoia en terugtrekking uit sociale situaties. Ze kunnen zelfs leiden tot overdreven intens en impulsief gedrag.

Dopamine speelt ook een rol bij het remmen van de secretie van prolactine (een hormoon) door de hypofyse, wat anders menstruatiestoornissen en onvruchtbaarheid zou kunnen veroorzaken. Overtollige dopamine is mogelijk niet in staat om prolactine effectief te remmen, wat tot deze problemen leidt.

Maar maak je geen zorgen – een overdosis dopamine zal waarschijnlijk alleen voorkomen als je het hormoon intraveneus inneemt (wat vaak het geval is bij personen met een tekort aan dopamine).

Het normale dopaminebereik is 0 tot 30 pg/ml (picogram per milliliter).

Wat als uw dopaminegehalte onder deze bereiken komt? Tja, dat levert ook problemen op.

De recepten uit Tom Kerridge’s Dopamine Diet bevatten ingrediënten die ervoor zorgen dat het ‘gelukshormoon’ dopamine in je hersenen vrijkomt, dus het is een dieet waar je je goed bij voelt

dopamine verhogen
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop.png

Wat zijn de effecten van een tekort aan dopamine?

Dopamine-deficiëntie is gekoppeld aan bepaalde psychische stoornissen, hoewel ze de aandoening niet direct veroorzaken. Sommige van deze psychische stoornissen omvatten de ziekte van Parkinson, depressie, schizofrenie en psychose.

Hieronder volgen de symptomen van een tekort aan dopamine:

  • Bloedarmoede
  • Evenwichtsproblemen
  • Instabiliteit van de bloedsuikerspiegel
  • Botdichtheidsverlies
  • Koolhydraten eetbuien
  • Spijsverteringsproblemen
  • Hunkeren naar eten
  • Hoge bloeddruk
  • Nierproblemen
  • Laag libido
  • Spierkrampen of tremoren
  • Zwaarlijvigheid
  • Schildklieraandoeningen
  • Moeite met slikken
  • Agressie
  • Woede
  • Depressie
  • Hopeloosheid
  • Onvermogen om met stress om te gaan
  • Zich isoleren
  • Stemmingswisselingen
  • Uitstelgedrag
  • Zelfvernietigende gedachten
  • Vergeetachtigheid
  • Slecht abstract denken
  • Trage verwerkingssnelheid
  • Aandachtsstoornis
  • Verminderde alertheid
  • Hyperactiviteit
  • Impulsgedrag
  • Slechte concentratie

Dopamine is een feel-good hormoon dat werkt als een neurotransmitter. Het speelt een sleutelrol bij het functioneren van de hersenen. U kunt het dopaminegehalte op natuurlijke wijze verhogen door voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan het hormoon. Deze voedingsmiddelen omvatten zuivelproducten, noten, omega-3-vetten, pure chocolade, fruit en groenten en koffie. Overmatige dopaminegehalten kunnen echter leiden tot overdreven intens en impulsief gedrag. Gebruik het daarom in de aanbevolen doseringen om bijwerkingen te voorkomen.

Dopamine verhogen: FAQ

Verhoogt vitamine D dopamine?

Nee. Niettemin dient vitamine D als een beschermend middel en helpt het ontstekingen en oxidatieve stress te voorkomen die kunnen optreden in de dopamine-afgevende delen van de hersenen.

Maakt alcohol dopamine vrij?

Ja. Alcohol kan de afgifte van dopamine zelfs bij lage doses verhogen, wat het effect van alcoholafhankelijkheid bij sommige personen kan verklaren.

Verhoogt pindakaas dopamine?

Ja. Onderzoek heeft aangetoond dat pindakaas werkt als een dopamine-belonend voedsel bij muizen.

Belangrijkste leerpunten

  • Dopamine speelt een sleutelrol bij verslaving, stemming, je vermogen om te leren, te onthouden en beslissingen te nemen.
  • Zuivelproducten, noten, omega-3-vetzuren, donkere chocolaatjes, fruit en groenten en koffie kunnen het dopaminegehalte verhogen.
  • Overmatige dopaminegehalten kunnen paranoia, impulsief gedrag, onvruchtbaarheid en andere bijwerkingen veroorzaken.
  • Een tekort kan leiden tot de ziekte van Parkinson, schizofrenie, aandachtstekortstoornissen en hyperactiviteit.

U leest: 6x voedingsmiddelen die de aanmaak van dopamine verhogen

Ook populair: Hoe gebruik je een kettlebell voor de meest effectieve trainingen

Dit vind je misschien ook leuk: