9x het beste supplement voor gewrichten, spierpijn en artrose

beste supplement voor gewrichten

Veel mensen hebben te maken met chronische gewrichtspijn in hun knieën, handen, ellebogen, schouders en elders. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door de meest voorkomende vorm van artritis, artrose. Pijnstillers zoals acetaminophen (Tylenol) of niet-steroïdale ontstekingsremmende geneesmiddelen, zoals ibuprofen (Advil), zijn meestal de eerste keuze voor gewrichtspijnverlichting. Toch zij er veel supplementen verkrijgbaar die een soortgelijk effect (of beter) kunnen bereiken als het gaat om pijnverlichting en tegelijkertijd een minder grote aanslag zijn op het lichaam door de natuurlijke samenstelling. Lees verder om de top 9 met het beste supplement voor gewrichten, gewrichtspijn en artrose te ontdekken.

Top 9 beste supplement voor gewrichten

Er zijn tientallen supplementen die beweren gewrichtspijn te behandelen, maar welke werken eigenlijk? Hier is een blik op 9 van de beste opties en wat bestaande onderzoeken over hen zeggen.

1. Kurkuma

beste supplement voor gewrichten

Kurkuma is een van de meest populaire supplementen voor de behandeling van pijn, zo niet het het beste supplement voor gewrichten, met inbegrip van gewrichtspijn veroorzaakt door artrose. De pijnstillende effecten worden toegeschreven aan een chemische verbinding in kurkuma genaamd curcumine. Curcumine lijkt ontstekingsremmende effecten te hebben.

Hoewel het onderzoek naar kurkuma voor gewrichtspijn beperkt is, vond deze analyse dat het symptomen van gewrichtspijn meer dan een placebo verbeteren en vergelijkbaar kan zijn met ibuprofen.

Probeer het eens: Kurkuma wordt meestal genomen in een dosis van 500 mg twee tot vier keer per dag.

2. Visolie

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Visolie bevat de omega-3 vetzuren docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur, die ontstekingsremmende effecten hebben. Een analyse van klinisch onderzoek toont aan dat het nemen van visolie supplementen symptomen zoals gewrichtspijn bij mensen met reumatoïde artritis vermindert, maar het lijkt de symptomen van artrose niet te verminderen.

Probeer het eens: Typische visolie doses variëren van 300 tot 1.000 mg per dag.

3. Glucosamine

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Glucosamine is een natuurlijk bestanddeel van kraakbeen, een stof die voorkomt dat botten tegen elkaar wrijven en pijn en ontsteking veroorzaken. Het kan ook helpen voorkomen dat de kraakbeenafbraak die kan gebeuren met artritis. Veel supplementen gericht op de behandeling van gewrichtspijn bevatten glucosamine, dat is een van de meest bestudeerde supplementen voor artrose. Maar ondanks dit onderzoek zijn er nog steeds enkele vragen over hoe goed het werkt.

Er zijn twee soorten glucosamine gevonden in supplementen: glucosamine hydrochloride en glucosaminesulfaat. Een meta-analyse vond dat producten die glucosaminehydrochloride bevatten niet veel doen om gewrichtspijn veroorzaakt door artrose te verbeteren. Een andere studie toonde aan dat glucosaminesulfaat deze symptomen verbetert, dus het kan een betere optie zijn dan glucosaminehydrochloride.

Wanneer over een lange periode van tijd gekeken wordt, kan glucosaminesulfaat ook helpen om de progressie van artrose te vertragen. Studies suggereren dat het vernauwing van de gewrichtsruimte vertraagt, een marker van de aandoening die erger wordt, wanneer het tot drie jaar wordt ingenomen.

Probeer het eens: Glucosaminesulfaat wordt meestal eenmaal daags ingenomen in een dosis van 1.500 milligram (mg). Als dit uw maag van streek maakt, probeer het dan te verspreiden over drie doses van elk 500 mg.

4. Chondroïtine

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Net als glucosamine is chondroïtine een bouwsteen van kraakbeen. Het kan ook helpen om kraakbeen afbraak van artrose te voorkomen. Veel klinische studies hebben aangetoond dat chondroïtine gewrichtspijn en stijfheid kan verminderen bij mensen met artrose. Onder 53 procent van de mensen die chondroïtine gebruiken, hebben 20 procent of meer met kniepijn een verbetering geconstateerd.

Chondroïtinesulfaat kan ook de progressie van artrose vertragen wanneer het langdurig wordt ingenomen. Studies tonen aan dat het vernauwing van de gewrichtsruimte vertraagt wanneer het tot 2 jaar wordt ingenomen. Gewrichtssupplementen combineren vaak chondroïtine met glucosamine. Maar het is nog steeds onduidelijk of het nemen van een combinatie supplement is beter dan het nemen van een of de andere op hun eigen.

Probeer het eens: Chondroïtine wordt meestal genomen in een dosis van 400 tot 800 mg twee of drie keer per dag.

5. SAMe

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

S-adenosyl-L-methionine (SAMe) is een supplement vaak gebruikt om te helpen met symptomen van depressie en artrose. Je lever produceert same van nature uit een aminozuur genaamd methionine. Het heeft verschillende functies, waaronder het helpen bij de productie en reparatie van kraakbeen.

Wanneer het als een supplement wordt genomen, kan SAMe helpen met symptomen van gewrichtspijn veroorzaakt door artrose. Het kan net zo effectief zijn als het ontstekingsremmende medicijn celecoxib (Celebrex). In één studie vanaf 2004 verbeterde celecoxib de symptomen meer dan SAMe na een maand behandeling. Maar in de tweede maand waren de behandelingen vergelijkbaar.

Probeer het eens: SAMe wordt meestal genomen in doses van 200 tot 400 mg driemaal daags. Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren om resultaten op te merken.

6. Boswellia

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Boswellia, ook bekend als Indiase wierook, wordt vaak gebruikt voor pijn veroorzaakt door artritis. Chemicaliën in dit extract genaamd boswellia zuren hebben ontstekingsremmende effecten. Klinische studies hebben aangetoond dat boswellia-extracten pijnsymptomen meer verbeteren dan een placebo bij mensen met artrose.

Probeer het eens: Studies die kijken naar het gebruik van boswellia voor gewrichtspijn hebben doses gebruikt variërend van 100 mg eenmaal per dag tot 333 mg driemaal per dag.

7. Avocado-sojabonen extract

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Avocado-soja (ASUs) verwijst naar een soort extract van avocado- en sojaolie dat kan helpen de afbraak van kraakbeen te voorkomen. Het kan ook helpen om kraakbeen te herstellen. Klinische studies tonen aan dat ASU’s pijnsymptomen meer verbeteren dan placebo bij mensen met artrose.

Probeer het eens: De typische dosis ASU is 300 mg per dag.

8. Duivelsklauw

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Duivelsklauw, ook wel harpagophytum genoemd, bevat een chemische stof genaamd harpogoside die ontstekingsremmende effecten heeft. Het nemen van duivelsklauw kan helpen bij gewrichtspijn door artrose. In één studie werkte Duivelsklauw ongeveer evenals een ontstekingsremmend medicijn genaamd diacereïne. Echter, omdat er niet veel onderzoek naar dit supplement voor artrose, zullen meer hoogwaardige studies nodig zijn.

Probeer het eens: De meeste studies met duivelsklauw hebben doses van 600 tot 800 mg driemaal per dag gebruikt.

9. MSM (Methylsulfonylmethaan)

beste supplement voor gewrichten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

Methylsulfonylmethaan (MSM) is een ander gemeenschappelijk ingrediënt in supplementen gezegd te helpen met gewrichtspijn. In één studie, verbeterde MSM pijn en functioneren in vergelijking met een placebo bij mensen met artrose.

Probeer het eens: Typische MSM doses variëren van 1.500 tot 6.000 mg per dag, soms verdeeld in twee doses.

Tips voor het kiezen van het beste supplement voor gewrichten

Het kiezen van het beste supplement voor gewrichten, gewrichtspijn of artrose kan overweldigend zijn met het aantal beschikbare producten. Veel van deze producten bevatten meerdere ingrediënten. Houd er rekening mee dat een lange ingrediëntenlijst niet altijd zorgt voor een beter product. Ook worden deze producten niet gereguleerd door de Amerikaanse Food and Drug Administration, dus lees etiketten zorgvuldig door.

In sommige gevallen hebben toegevoegde ingrediënten geen bewezen voordelen voor de gezondheid van de gewrichten. Anderen kunnen meerdere heilzame ingrediënten bevatten, zoals glucosamine en chondroïtine. Maar er is niet veel bewijs dat het nemen van supplementen met meerdere ingrediënten effectiever is dan het nemen van een enkel ingrediënt. Bovendien hebben sommige van deze producten te weinig van een of meer ingrediënten om gunstig te zijn.

Voordat u een supplement kiest, praat met uw arts of apotheker over andere medicijnen die u neemt, zodat ze kunnen controleren op mogelijke interacties. Sommige gewrichtsgezondheidssupplementen kunnen interageren met bepaalde medicijnen, zoals bloedverdunners.

U leest: 9x het beste supplement voor gewrichten, gewrichtspijn en artrose

Ook populair: 12x beste collageen supplement van 2021 volgens diëtisten

Aanbevolen artikelen