De beste biotine voor het haar: Nutrimea Biotine Complex

beste biotine voor haar

Biotine is een B-vitamine die in voedsel wordt aangetroffen. Het helpt het lichaam om voedsel om te zetten in energie en speelt vele andere belangrijke rollen in de gezondheid. Biotine bevordert de gezondheid van het haar en de nagels, ondersteunt een gezonde zwangerschap en helpt onder andere de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Dit artikel beschrijft zeven rollen die biotine in het lichaam speelt. Het onderzoekt ook voedselbronnen van de vitamine- en veiligheidsoverwegingen. Maar we trappen af met de beste Biotine voor het haar die je momenteel kan kopen: Nutrimea Biotine Complex. Dit supplement heeft de meeste positieve klantenreviews van gebruikers die een groot verschil terug zien in hun haarconditie en de mate waarin het groeit.

De beste biotine voor het haar:

Nutrimea Biotine Complex

beste biotine voor haar

De bestverkochte Biotine op bol.com met de meest positieve klantenreviews is de Nutrimea Biotine Complex. In dit voedingssupplement met biotine, zink en selenium zitten alle nodige voedingsstoffen en mineralen die je haar en nagels nodig hebben om de groei te bevorderen. Je haar en nagels worden sterker aangezien ze goed gevoed en verzorgd zijn. Gebruikers vertellen over het verschil wat ze zelf ervaren hebben met het nemen van Biotine: het haar is dikker, voller en groeit sneller.

Wat is biotine?

Biotine is een van de acht B-vitamines. Het is ook bekend als vitamine B-7 of vitamine H, in welk geval de H staat voor “Haar und Haut”, de Duitse woorden voor “haar en huid”. Biotine is oplosbaar in water. Het lichaam slaat geen in water oplosbare vitamines op, dus mensen moeten ze uit hun voeding opnemen. Biotine is nodig voor de functie van verschillende enzymen die bekend staan ​​als carboxylasen. Deze maken deel uit van belangrijke stofwisselingsprocessen, zoals de aanmaak van glucose en vetzuren.

Men raadt de volgende inname van biotine per dag aan:

  • 30 microgram (mcg) voor volwassenen, ook tijdens de zwangerschap
  • 35 mcg tijdens het geven van borstvoeding

Biotinedeficiëntie is vrij zeldzaam. Sommige mensen, zoals zwangere vrouwen en mensen die veel alcohol drinken, kunnen echter lichte tekortkomingen ontwikkelen.

Ook kan het regelmatig eten van rauwe eieren een tekort aan biotine veroorzaken, omdat rauw eiwit een eiwit bevat dat avidine wordt genoemd en dat zich bindt aan biotine, waardoor het lichaam het niet kan opnemen. Door de eieren te koken, wordt hun avidine gedeactiveerd.

Voordelen en functie

Biotine speelt een aantal belangrijke rollen in het lichaam, waaronder:

Macronutriënten afbreken

Biotine helpt het lichaam voedsel om te zetten in energie – het ondersteunt een aantal enzymen die betrokken zijn bij de afbraak van koolhydraten, vetten en eiwitten. In het bijzonder is biotine betrokken bij:

  • Gluconeogenese : dit is de synthese van glucose uit andere bronnen dan koolhydraten, zoals aminozuren, en biotinebevattende enzymen helpen dit proces op gang te brengen.
  • Vetzuursynthese : Biotine helpt enzymen die reacties activeren die belangrijk zijn voor de productie van vetzuren.
  • Afbraak van aminozuren : Biotinebevattende enzymen zijn betrokken bij het metabolisme van verschillende belangrijke aminozuren, waaronder leucine.

Ondersteuning van de nagelgezondheid

Broze nagels zijn kwetsbaar en kunnen gemakkelijk splijten of barsten. Een tekort aan biotine kan leiden tot broze nagels. Voor mensen met dit tekort kan het nemen van supplementen die biotine bevatten de sterkte van hun nagels verbeteren. Het veranderen van het dieet en andere leefstijlfactoren kunnen de nagelgezondheid helpen verbeteren, net als sommige commerciële producten.

De gezondheid van het haar stimuleren

De voeding kan een belangrijke rol spelen bij de gezondheid van huid en haar. Sommige voedingsmiddelen voor gezond haar zijn bijvoorbeeld eieren, paranoten en vette vis. Veel haarproducten die beweren gezonder, sterker haar te stimuleren, bevatten biotine. Een tekort aan biotine kan leiden tot haaruitval, wat aangeeft dat de vitamine betrokken is bij het gezond houden van het haar. Er is echter weinig onderzoek dat de vitamine in verband brengt met de gezondheid van het haar bij mensen die geen biotine-tekort hebben.

Ondersteuning bij zwangerschap en borstvoeding

Biotine is erg belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Hoewel symptomatische biotinedeficiëntie zeldzaam is, komen lage biotinespiegels vaak voor tijdens de zwangerschap. In feite, ongeveer 50% van de zwangere vrouwen kan op zijn minst een milde tekortkoming hebben. Dit niveau van deficiëntie kan de gezondheid van een persoon beïnvloeden, maar niet genoeg om merkbare symptomen te veroorzaken.

Beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg zijn van mening dat dit tekort veel voorkomt bij zwangere vrouwen omdat het lichaam de vitamine tijdens de zwangerschap sneller afbreekt. Als gevolg hiervan heeft een zwangere vrouw mogelijk meer biotine nodig – uit het dieet of uit supplementen – dan een vrouw die niet zwanger is. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om een ​​zorgverlener te raadplegen voordat u supplementen inneemt tijdens de zwangerschap of borstvoeding.

Het verlagen van de bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes

Type 2-diabetes is een stofwisselingsziekte die wordt gekenmerkt door hoge bloedsuikerspiegels en een verminderde insulinefunctie. Een tekort aan biotine kan de bloedsuikerspiegel of glucoseregulatie verstoren. Er zijn aanwijzingen dat de biotinespiegels in het bloed lager kunnen zijn bij mensen met diabetes. Studies hebben gesuggereerd dat supplementen met biotine en chroompicolinaat insulineresistentie kunnen voorkomen.

Onderzoekers hebben ook onderzocht hoe biotinesupplementen de bloedsuikerspiegel beïnvloeden bij mensen met type 2-diabetes. De resultaten zijn gemengd, maar sommige onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van zowel biotine als chroompicolinaat kan helpen bij de behandeling van type 2-diabetes. Over het algemeen zal meer onderzoek van hoge kwaliteit nodig zijn om de effecten van biotine op diabetes en de controle van de bloedsuikerspiegel volledig te begrijpen.

De gezondheid van de huid stimuleren

Wetenschappers begrijpen de rol van biotine bij het behoud van een gezonde huid niet volledig. Mensen met een tekort aan biotine kunnen echter huidproblemen krijgen, waaronder rode, schilferige huiduitslag. Sommige mensen geloven ook dat biotine psoriasis kan helpen verbeteren.

De invloed van de vitamine op de huid kan voortkomen uit het effect ervan op de vetstofwisseling. Dit proces is belangrijk voor het behoud van een gezonde huid en kan verstoord zijn bij mensen met een laag biotinegehalte. Het is belangrijk op te merken dat er geen bewijs is dat biotine de gezondheid van de huid verbetert bij mensen die geen vitaminetekort hebben.

MS-behandeling ondersteunen

Multiple sclerose (MS) is een auto-immuunziekte. Het beschadigt de beschermende laag van zenuwvezels in de hersenen, het ruggenmerg en de ogen. Deze beschermende laag wordt myeline genoemd en biotine kan een belangrijke rol spelen bij de productie ervan. Studies hebben aangetoond dat mensen met MS positief reageren op dagelijkse biotinedoses van: tot 300 milligram (mg). Deze suppletie kan de progressie van de ziekte omkeren en chronische invaliditeit verminderen.

Nutrimea Biotine Complex is verrijkt met zink en selenium, twee sporenelementen die het haar en de nagels versterken. Biotine, zink en selenium hebben ieder een ander werkingsmechanisme. De combinatie van de drie vermenigvuldigt hun voordelen op haar en de nagels.

beste biotine voor haar

Bronnen

Biotine komt voor in een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen, wat helpt verklaren waarom een ​​tekort aan vitamine vrij zeldzaam is.

Voedingsmiddelen die bijzonder veel biotine bevatten, zijn onder meer:

  • orgaanvlees, zoals lever en nieren
  • gist
  • eidooiers
  • kaas
  • peulvruchten, zoals sojabonen en pinda’s
  • bladgroenten
  • bloemkool
  • paddestoelen
  • noten en notenpasta

Bovendien produceren darmbacteriën wat biotine.
Sommige mensen nemen supplementen die ofwel alleen biotine bevatten, ofwel in een combinatie van vitamines.

Veiligheid

Beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg beschouwen biotine als zeer veilig. Zelfs zeer hoge doses tot 300 mg per dag voor de behandeling van MS hebben niet geleid tot nadelige bijwerkingen. De aanbevolen dagelijkse dosering voor volwassenen is veel lager: 30 mcg. Biotine is een in water oplosbare vitamine en elke hoeveelheid die het lichaam niet opneemt, wordt uitgescheiden in de urine.

Er zijn echter enkele meldingen geweest van hoge doses biotine die vreemde resultaten gaven bij schildkliertests. Iedereen die een schildklieraandoening heeft, kan baat hebben bij het raadplegen van een arts voordat hij een biotinesupplement probeert.

Samenvatting

Biotine is een B-vitamine die een cruciale rol speelt in het metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten. Het ondersteunt de gezondheid op vele manieren. Biotinetekorten zijn relatief zeldzaam, maar ze kunnen huid-, haar- en nagelproblemen veroorzaken. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, hebben mogelijk meer van deze vitamine nodig. Iedereen met een tekort kan de inname van biotine verhogen door voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan vitamine of door biotinesupplementen te nemen.

U leest:

Ook populair: Top 5 beste huid, haar en nagels pillen van 2021

Dit vind je misschien ook leuk: