Emotionele bagage loslaten: tips en loslaat technieken uitgelegd

emotionele bagage loslaten

Je hebt waarschijnlijk de term ’emotionele bagage’ gehoord. Het wordt soms gebruikt om het fenomeen te beschrijven van het meedragen van trauma uit het verleden of zogenaamde negatieve ervaringen door het leven, relaties of een carrière. Je ziet dit misschien weerspiegeld in iemands houding, alsof ze een ondraaglijk gewicht met zich meedragen. Het kan hen er zelfs van weerhouden vooruit te komen in het leven. Iedereen draagt ​​tot op zekere hoogte onverwerkte emoties van ervaringen met zich mee. Maar hoe kan je deze emotionele bagage loslaten? Emoties die niet worden behandeld, gaan namelijk niet zomaar weg.

Ze kunnen van invloed zijn op:

  • de manier waarop je over jezelf denkt
  • hoe je reageert op stress
  • je fysieke welzijn
  • je relaties met anderen

Immers, emotionele bagage dankt zijn naam ergens aan, toch? Laten we de lagen ontrafelen van hoe en waar emoties vastlopen, zodat je de emotionele bagage loslaten kan.

Wat betekent het om ‘gevangen’ emoties te hebben?

Misschien heb je wel eens gehoord van mensen die huilen tijdens yoga, massage of acupunctuurbehandelingen vanwege een gevoelige plek die, wanneer geactiveerd, lijkt te leiden tot een emotionele ontlading. Hoewel sommigen verwijzen naar trauma dat wordt ‘opgeslagen’ of ‘gevangen’ in het lichaam, is dat niet per se een wetenschappelijke manier om het te zeggen. De symptomen van traumatische stress kunnen zich echter fysiek manifesteren.

Dit kan zijn omdat de hersenen dit gebied associëren met een bepaalde herinnering – vaak op een onbewust niveau. Het activeren van bepaalde delen van het lichaam kan deze herinneringen activeren, volgens Mark Olson, PhD, LMT, de eigenaar en directeur van het Pacific Center for Awareness & Bodywork.

“Emoties worden voortdurend gegenereerd – onbewust of bewust – als reactie op het opnieuw activeren van herinneringen of onbevredigde doelen”, zegt Olson. “Het aanraken van het X-gebied is gewoon een betrouwbare stimulans om het patroon te reconstrueren dat verband houdt met die traumatische gebeurtenis.”

Aanraking kan emoties oproepen of een herinnering kan sensaties creëren in een bepaald deel van het lichaam. Hoewel dit meestal wordt geassocieerd met een lichamelijke locatie, gelooft Olson dat alles in de hersenen gebeurt. Als alternatief geloven sommigen dat trauma en moeilijke emoties in feite letterlijk vastzittende energie in het lichaam kunnen worden, hoewel dit niet wordt ondersteund door wetenschappelijk bewijs.

Volgens Bradley Nelson, DC, zorgen ingesloten emotionele trillingen ervoor dat omliggende weefsels met dezelfde frequentie trillen, ook wel resonantie genoemd. In zijn boek ‘The Emotion Code’ schrijft Nelson: ‘Elke gevangen emotie bevindt zich op een specifieke locatie in het lichaam en trilt op zijn eigen specifieke frequentie.’ Hierdoor kan je meer van die emotie aantrekken, zegt hij, waardoor er een opbouw of blokkade ontstaat. Toch blijft Nelsons standpunt theoretisch totdat verder onderzoek kan worden gedaan over emotionele bagage loslaten.

De ontdekkingen in dit boek kunnen ons ​​begrip kunnen veranderen van hoe we emotionele ervaringen opslaan en daarmee ons leven kunnen veranderen. The Emotion Code van Dr. Bradley Nelson heeft al vele levens over de hele wereld veranderd door dit eenvoudige hulpmiddel te gebruiken om zichzelf en hun dierbaren te genezen.

Emotionele bagage loslaten

Hoe komen emoties vast te zitten?

Dat gezegd hebbende, ondersteunt onderzoek al in 1992, samen met meer recent onderzoek, de verbinding tussen lichaam en geest, of de overtuiging dat iemands mentale en emotionele gezondheid van invloed is op de staat van zijn fysieke gezondheid. Een klassiek voorbeeld hiervan is angst. Als je in een situatie bent waarin je bang bent, genereert je lichaam een ​​fysieke reactie op deze emotie door de vecht-vlucht-bevriesreactie te activeren. Volgens Nelson gebeuren er drie dingen wanneer een emotie wordt ervaren.

  • We ontwikkelen een emotionele vibratie.
  • We voelen de emotie en alle gedachten of fysieke sensaties die ermee verbonden zijn. Dit is waar de onderlinge verbondenheid van lichaam en geest in het spel komt.
  • We gaan verder met de emotie door deze te verwerken.

Volgens Olson en ander onderzoek vindt emotionele verwerking plaats in de limbische structuren van de hersenen. We nemen voortdurend informatie op, die voorbewuste reacties van het autonome zenuwstelsel genereert. Dit stuurt een signaal naar het lichaam en activeert de bijbehorende emotie. Met andere woorden, je “gevoel” komt van wat je zenuwstelsel je vertelt. Volgens Nelson raakt de energie van de emotie vast in het lichaam wanneer de tweede of derde stap die hierboven genoemd wordt onderbroken wordt. Als gevolg hiervan kunt u spierspanning, pijn of andere kwalen ervaren. Hoe hoger de emotionele intensiteit, hoe groter de kans dat het vast komt te zitten.

“De uitdrukking ‘gevangen emoties’ betekent meestal dat het ware zelf iets wil uitdrukken dat het valse zelf niet wil dat wij uitdrukken”, zegt Olson. “In de psychologie beschouwen we het ware zelf als het deel van ons waarmee we geboren zijn dat van nature open, nieuwsgierig en vertrouwend is, terwijl het valse zelf naar voren komt als een reeks adaptieve strategieën om met pijn en verlies om te gaan.” Deze onderdrukte negatieve emotionele energie kan zich uiten als:

  • rancune
  • slechte besluitvorming
  • zelfsabotage
  • overdreven reactie
  • verhoogde stress en angst
  • depressie
  • vermoeidheid

Mind-body-therapeut Kelly Vincent, PsyD, vergelijkt gevangen emoties met het ronddragen van een grote rugzak. Het belast ons, beïnvloedt onze stemming en verbruikt onze energie. Bovendien merkt ze op dat het ook lichaamsweefsels kan vernietigen en normale functies van organen en klieren kan voorkomen. “Het is net een gigantische wegversperring op de snelweg”, zegt Vincent. “Het is moeilijk voor energie om op natuurlijke wijze door te stromen.”

Opgesloten emoties en trauma

Het is onmogelijk om een ​​gesprek te voeren over vastzittende emoties zonder trauma te onderzoeken, vooral hoe de hersenen het ervaren. Bijna iedereen ervaart op een bepaald moment in zijn leven een trauma. Volgens een onderzoek uit 2015 onder bijna 69.000 volwassenen op zes continenten, meldde meer dan 70 procent van de respondenten blootstelling aan een traumatische gebeurtenis, terwijl 30,5 procent werd blootgesteld aan vier of meer.

Trauma kan ontstaan ​​door levenservaringen zoals:

  • een breuk
  • een grote verandering in het leven
  • het overlijden van een dierbare
  • ontrouw in een relatie
  • verlies van een baan
  • een ervaring van geweld, discriminatie of racisme

Trauma kan invloed hebben op cognitieve processen. Het heeft vooral invloed op de geheugenverwerking en het vermogen om feitelijke informatie of expliciet geheugen op te roepen. Als gevolg hiervan wordt de traumatische ervaring of herinnering niet goed “gelogd” in de hersenen. “Als het gaat om een ​​extreem overweldigende ervaring, zoals een trauma, coderen de hersenen de traumatische herinneringen als foto’s of lichamelijke sensaties”, zegt Vincent.

Wanneer geactiveerd, kunnen de hersenen zich losmaken van de realiteit of de traumatische gebeurtenis opnieuw afspelen in de vorm van een flashback. Dit staat bekend als dissociatie of psychologische ontkoppeling. Deze zintuiglijke fragmenten blijven in de geest en onderbreken het natuurlijke herstelproces van de hersenen. Vincent vergelijkt traumatische herinneringen met een virus in ons coderingssysteem, waar onverwerkte gebeurtenissen ervoor kunnen zorgen dat onze mentale en fysieke processen niet goed werken.

Wanneer trauma niet op zichzelf wordt verwerkt of opgelost, kan het ver na de eigenlijke gebeurtenis blijven hangen. Dit wordt vaak gezien bij mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS), een aandoening die ontstaat nadat een persoon angstaanjagende of levensbedreigende gebeurtenissen heeft ondergaan. Onderzoek toont aan dat mensen met huidige PTSS een kleinere hippocampus hebben, een centrum voor emoties en geheugen in de hersenen.

Stress leidt tot de afgifte van het hormoon cortisol, dat deel uitmaakt van de vecht-vlucht-bevriesreactie. Onderzoek uit 2011 toonde aan dat langdurige stress de hippocampus beschadigt, wat zich kan uiten als een abnormale bloedstroom of verminderde omvang. Als gevolg hiervan kan uw lichaam in deze hypervigilante toestand blijven, zelfs als u niet bewust aan de traumatische gebeurtenis denkt.

Waar worden gevangen emoties opgeslagen in het lichaam?

Heb je ooit een beklemd gevoel op je borst gevoeld tijdens een angstopwekkende situatie? Of merk je dat het goed voelt om je heupen te strekken na een emotioneel uitputtende dag? Waar de ene persoon spanning of gevoeligheid in zijn lichaam voelt, is dat misschien niet hetzelfde voor een ander. Sommige onderzoeken bieden echter een basis voor waar emoties over het algemeen worden ervaren. Maar er is nog meer onderzoek nodig over dit onderwerp.

Een van die onderzoeken uit 2013 onder leiding van een team van biomedische ingenieurs in Finland probeerde uit te leggen waar emoties in het lichaam worden gevoeld. Ze brachten lichamelijke reacties op emoties in kaart bij ongeveer 700 personen door hen te vragen om te kleuren in regio’s waar ze de reacties voelden toenemen of afnemen als gevolg van verschillende stimuli. Ze ontdekten dat verschillende emoties werden geassocieerd met verschillende lichamelijke sensaties die over het algemeen hetzelfde waren voor deelnemers over de hele linie.

Woede, angst en angst vertoonden bijvoorbeeld verhoogde activiteit in de borst en het bovenlichaam.Dit kan de oorsprong verklaren van uitdrukkingen als ‘heethoofdig’ of ‘het gewicht van de wereld op je schouders dragen’.Deze emoties kunnen ook het sympathische zenuwstelsel een kickstart geven om een ​​snelle reactie in het lichaam te creëren. Daarom kunt u uw hart voelen kloppen of uw spieren voelen aanspannen als u nerveus of gestrest wordt.

Bovendien voerden dezelfde onderzoekers een vervolgonderzoek uit waaruit bleek dat de intensiteit van een gevoel rechtstreeks verband hield met de intensiteit van fysieke en mentale sensaties. Ze categoriseerden gevoelens in vijf groepen:

  • negatief, zoals stress, woede en schaamte
  • positief, zoals geluk, liefde en trots
  • cognitie, zoals aandacht en perceptie
  • homeostatische toestanden, of een evenwichtige, gereguleerde interne toestand
  • ziekten en somatische toestanden

Gevoelens veranderen voortdurend en dit onderzoek kan nuttig zijn voor mensen die moeite hebben hun emoties te begrijpen.

Onverwerkte emoties

Emoties die niet worden behandeld, kunnen worden opgeslagen in uw onbewuste en kunnen zelfs uw lichaamshouding beïnvloeden. “Je hoofd bevindt zich in een andere positie als je zelfverzekerd bent en als je in de war bent”, zegt Olson. “Je ruggengraat krijgt een andere vorm als je verslagen of zegeviert.” Olson zegt dat mensen onbewust bepaalde houdingen kunnen aannemen die hun bewustzijn van pijnlijke gevoelens blokkeren. “Spierspanning ontstaat om houdingen te creëren en te behouden die jezelf veilig houden of onbewust zijn van onaangename gevoelens”, zegt hij.

Bepaalde houdingen en gebaren hebben ook betrekking op bepaalde gevoelens en sociale betekenissen. Denk aan een warme omhelzing versus gekruiste armen. Dit kan ons helpen begrijpen waarom sommigen geloven dat spanning in het lichaam wordt geassocieerd met specifieke gebieden. Olson raadt echter af dit te gebruiken om algemene verhalen te creëren. “Dit legt een zeer oppervlakkige limiet op hoe ver men kan verkennen als ze een lijst uitstellen in plaats van wat ze in zichzelf kunnen vinden”, zegt hij.

Pleasen, plooien en perfect presteren: je wordt er zo moe van… Wat zou er gebeuren als je dat allemaal los zou laten?In het boek Help! Het loslaten begint neemt de schrijfster je op inspirerende wijze mee op haar reis waarin ze noodgedwongen leerde loslaten om ruimte te maken voor dat wat er écht toe doet.

Emotionele bagage loslaten

Hoe emotionele bagage loslaten uit het lichaam?

Heb je ooit het gevoel gehad dat je moet huilen, schreeuwen, lachen, een kussen moet slaan of moet dansen? Ons wordt vaak geleerd onze pijn te begraven en door te gaan. Dit kan op den duur leiden tot onderdrukte emoties, ook wel onbewuste vermijding genoemd. Onderzoek uit 2019 koppelde emotionele onderdrukking aan een verminderde werking van het immuunsysteem.

Hier zijn een paar manieren waarmee je emotionele bagage loslaten kan:

  • erkenning van je gevoelens
  • werken door trauma
  • schaduwwerk proberen
  • opzettelijke beweging maken
  • stilte beoefenen
  • Erken je gevoelens

Hoe meer je je emotionele wereld begrijpt, hoe meer je je gevoelens op een gezonde manier kunt verteren. De eerste stap is om contact te maken met je emoties en deze te begrijpen. Mensen met onderdrukte emoties kunnen moeite hebben om hun gevoelens te identificeren, daarom kan het waardevol zijn om met een professional in de geestelijke gezondheidszorg te praten.

Een onderzoek uit 2007 toonde aan dat het labelen van je emoties de intensiteit ervan kan verminderen. U kunt dit doen door psychologische hulpmiddelen te gebruiken, zoals de categorieën voor cognitieve vervorming, of door manieren te zoeken om uw emoties te categoriseren om u te helpen ze te begrijpen.

Door een trauma uit het verleden heen werken

Vaak zijn er dingen die we jarenlang met ons meedragen die teruggaan tot de kindertijd. Enkele voorbeelden van trauma uit het verleden zijn:

  • misbruik, inclusief mentaal, emotioneel, fysiek of seksueel
  • verwaarlozen
  • Verlies van een geliefde
  • scheiding van een ouder of verzorger
  • pesten
  • disfunctioneren thuis

Onopgeloste kindertrauma’s kunnen op veel manieren naar voren komen, waaronder:

  • zelfbeschuldiging
  • anderen de schuld geven
  • depressief voelen
  • zich terugtrekken uit sociale activiteiten

Om trauma te verwerken, zegt Olson dat het cruciaal is om het verdriet te voelen over het feit dat je misschien nooit krijgt wat je jaren geleden wilde of verdiende. Als je jezelf dat verdriet eenmaal hebt toegestaan, kun je de adaptieve strategie erkennen die je als resultaat hebt ontwikkeld.

U hebt bijvoorbeeld een copingstrategie ontwikkeld om onafhankelijk te zijn, wat uiteindelijk resulteert in gevoelens van isolement. Zonder je strategie te herkennen, zou je kunnen denken dat je door anderen wordt vervreemd. Aan de andere kant, als u zich realiseert dat uw isolement voortkomt uit uw adaptieve strategie, kunt u de oorzaak van het probleem identificeren en uw strategie aanpassen om beter aan uw werkelijke behoeften te voldoen.

Schaduwwerk

Net als bij het onderzoeken van jeugdtrauma’s, biedt schaduwwerk een andere lens voor het verkennen van verschillende delen van onszelf die we verborgen houden, meestal vanwege schaamte of ontoereikendheid. Mensen hebben de neiging om de delen van zichzelf te verbergen waarvan ze denken dat ze onaanvaardbaar zijn. Werd u bijvoorbeeld verteld om te “kalmeren” of “stop met huilen” toen u als kind van streek was? Deze emotionele ontkrachting kan ertoe leiden dat u zich schaamt voor uw emoties of ze bagatelliseert. Schaduwwerk kan op verschillende manieren worden gedaan, hoewel het over het algemeen wordt aanbevolen om met een therapeut te werken zodat je emotionele bagage loslaten kan.

Somatisch ervaren

Somatisch ervaren (SE) is een manier om onverwerkte spanning of emotie aan te pakken die in je lichaam kan blijven hangen. SE gebruikt een body-first benadering om symptomen aan te pakken, met het idee dat het bevrijden van onverwerkt trauma emotionele genezing kan bevorderen.

Een manier om dit te doen is door middel van bewuste beweging, aldus Vincent. “Wanneer we opzettelijk bewegen, kunnen we een gevoel van veiligheid in ons lichaam creëren dat we misschien nog niet eerder hebben ervaren, vooral bij personen die trauma hebben opgeslagen”, zegt Vincent.

Voorbeelden van opzettelijke bewegingen zijn:

  • dans
  • uitrekken
  • yoga
  • schudden
  • vechtsporten
  • qi gong
  • tai chi
  • meditatief wandelen

Buikademhalingsoefeningen

Vincent merkt op dat opzettelijke beweging alle opgeslagen energie vrijmaakt, terwijl het de hersenen helpt het verschil tussen spanning en ontspanning te herkennen.

Stilte oefenen

Stil zijn stelt ons in staat om met onze gedachten en gevoelens in een huidige staat te zijn. Het maakt gebruik van het standaardmodusnetwerk van de hersenen, dat is wanneer uw hersenen kort inactief worden. Dit triggert wat wetenschappers ‘zelf gegenereerde cognitie’ noemen, waaronder dingen als dagdromen of je gedachten laten afdwalen.

Door tijdelijk los te komen van externe prikkels, zegt onderzoek dat mensen zich beter kunnen verbinden met hun innerlijke gedachten, emoties en verlangens. “We leven in een wereld waar stilte niet genoeg wordt beoefend, en ook niet wordt gewaardeerd, maar zo voedzaam kan zijn voor onze geest en ons lichaam”, zegt Vincent. “Het geeft ook ruimte voor emoties om in…bewustzijn te komen.”

Enkele manieren om stilte te oefenen zijn:

  • meditatie
  • ademhalingsoefeningen
  • zitten in de natuur
  • naar rustgevende muziek luisteren
  • affirmaties herhalen
  • progressieve spierontspanning

Master Your Mindset van Michael Pilarczyk (herziene uitgave november 2020) gaat over persoonlijke en spirituele groei, maar ook over zakelijk succes. Die combinatie maakt dit boek uniek.

Emotionele bagage loslaten

Waar het op neer komt

Wanneer een emotie niet volledig wordt verwerkt, kan deze in het lichaam ‘vast komen te zitten’. Het zijn echter de limbische structuren van de hersenen waar emotionele verwerking plaatsvindt. Hoewel sommige delen van je lichaam ongetwijfeld spanning bevatten of geassocieerd kunnen worden met een emotionele ervaring, zijn het uiteindelijk de hersenen die de emotie reconstrueren. Door technieken te gebruiken om je emoties te verwerken, zoals therapie, opzettelijke beweging en schaduwwerk, kun je leren om verder te gaan met trauma’s uit het verleden en hoe je de emotionele bagage loslaten kan.

U leest: Emotionele bagage loslaten: tips en loslaat technieken uitgelegd

Ook populair: Meditatie olie: de 7 beste oliën voor tijdens het mediteren

Aanbevolen artikelen