Welkom bij mijn Function of Beauty review! Miljoenen flessen shampoo en conditioner worden elk jaar verkocht, met claims om roos te bestrijden, weerbarstig haar glad te maken, dunner wordend haar dikker te maken, gespleten punten te herstellen en meer. Vaak moet je meerdere problemen met haar oplossen, waardoor consumenten in de war raken en tientallen halflege flessen de douches en badkamers overvol maken.
Volgens onderzoek van de ImarcGroup is de wereldwijde haarverzorgingsmarkt alleen al in 2020 omhooggeschoten tot bijna 94 miljard dollar. En volgens Statista.com werden in 2016 meer dan 548 miljoen flessen shampoo gekocht, terwijl meer dan 179 miljoen mensen conditioner gebruikten. Logisch, want de meeste mensen wassen hun haar gemiddeld twee tot drie keer per week. Zou het niet geweldig zijn als u één product op maat voor u zou kunnen laten maken?
Ieders haar is ongeveer net zo verschillend als hun DNA, en de meeste producten zijn niet gemaakt om meer dan één probleem aan te pakken. In feite is de markt voor op maat gemaakte schoonheidsproducten met grote sprongen gegroeid. Volgens Spate-gegevens laten zoekopdrachten in de categorie wellness een sterke groei zien in ‘oplossingen op maat’. Nagels en haar groeien het sterkst en er is veel belangstelling voor aangepaste shampoos en conditioners. Het aantal zoekopdrachten naar op maat gemaakte shampoo groeide exponentieel in 2020, met een voorspelde groei van 44,3% in 2021, zegt GCIMagazine.
Om het probleem aan te pakken dat consumenten meerdere producten moeten kopen die al dan niet geschikt zijn voor hun haar, werd Function of Beauty in 2017 opgericht door een MIT-afgestudeerde en wetenschapper. In slechts een paar jaar tijd ging het bedrijf van een startup naar een waarde van meer dan $ 100 miljoen, en verschillende concurrenten zoals Prose zijn op de markt verschenen.
Laten we in deze Function of Beauty review dieper ingaan op het merk en ook mijn bevindingen delen met hun customized shampoo’s!
Wat is Function of Beauty?
Function of Beauty maakt op maat gemaakte haarverzorgingsproducten op basis van ieders haartype en doelen, met behulp van een speciaal algoritme op basis van een online vragenlijst. Het stelt de klant ook in staat om het allemaal online te doen, zonder ooit het comfort van zijn huis te verlaten.
“In mijn persoonlijke haarquiz koos ik voor versterking, kleurbescherming, kruldefinitie, glans en om koperachtigheid te verminderen voor mijn lange blonde haar”, zegt Genn Shaughnessy, een permanente make-upartiest in de staat New York, bedrijfseigenaar en FOB-fan. “Ik koos voor ‘it takes two to mango’ voor mijn geur. Ik ben absoluut dol op het kiezen van de geur, omdat ik zeer allergisch ben voor lavendel … Het was ook leuk om mijn naam erop te kunnen laten drukken – dat was leuk”, zegt ze.
Hoe werkt Function of Beauty?
“Function of Beauty is voor een serieuze consument die op zoek is naar gepersonaliseerde schoonheid die werkt, zonder een heleboel willekeurige producten te hoeven proberen”, zegt schoonheidsexpert en gediplomeerd schoonheidsspecialiste Elena Duque uit Florida. Het werkt door op hun startpagina te klikken en vervolgens een korte quiz te doen om ‘uw haarprofiel op te bouwen’, wat slechts enkele ogenblikken duurt.
Het zal u vragen om uw basishaartype, structuur en hoofdhuidtype te selecteren, gevolgd door de doelen die u met uw haarverzorgingsproducten wilt bereiken. Vervolgens kies je je geur uit een verscheidenheid aan keuzes, hoe sterk je die geur wilt hebben, de naam die je op de fles wilt en je bent klaar.
Nadat je de maat hebt gekozen van de set die je wilt ontvangen, kies je de frequentie waarmee je deze wilt laten bezorgen, van een eenmalige aankoop tot zo vaak als maandelijks. Het is een soort van, stel het in en vergeet het.
“Wat geweldig is aan Function of Beauty, is dat je kunt kiezen uit een verscheidenheid aan unieke ingrediënten om je specifieke zorgen aan te pakken”, zegt Duque.
Hoeveel kost Function of Beauty?
Function of Beauty kost ongeveer €31 tot €59 per set voor twee 236ml of 473ml flessen, terwijl shampoos en conditioners van drogisterijen u gemiddeld $ 6 en hoger kosten. Niet iedereen vindt het de prijs waard. Afgezien van de gimmick om je eigen formule te maken en je naam op de fles te hebben, is het daar niet meer indrukwekkend. Het voldoet niet aan WOW en heeft vergelijkbare effecten als een shampoo van een drogisterijmerk. Ik heb MAUI Moisture gebruikt en was daar eerlijk gezegd meer van onder de indruk, dat is €14,70 voor 385ml.
Function of Beauty: the Good, the Bad and the Ugly
Afgezien van gerapporteerde haaruitval (yikes), suggereren sommige negatieve Function of Beauty-beoordelingen dat “de kwaliteit de prijs misschien niet waard is in vergelijking met drogisterij- of salonmerken”, zoals vermeld door AdvisoryHQ. Anderen beweren dat de producten het haar droog en pluizig maakten, of niet deden wat het beweerde te doen. Het is echter belangrijk op te merken dat het bedrijf beschikt over meer dan 5.000 vijfsterrenrecensies en deze in volledige transparantie allemaal prominent op hun website plaatst, zodat u het zelf kunt lezen en beslissen.
Voor degenen die op zoek zijn naar producten die vrij zijn van chemicaliën, kan FOB inderdaad het hogere prijskaartje waard zijn. “Onze formuleringen zijn ongeveer net zo natuurlijk als we ze kunnen maken met meer dan 50 natuurlijke ingrediënten afkomstig van over de hele wereld, en onze formuleringen vermijden potentieel schadelijke of giftige chemicaliën zoals sulfaten, parabenen, ftalaten, oxybenzone, minerale oliën en nog veel meer”, zegt de website van het bedrijf. Sulfaatvrij betekent ook dat het geschikt is voor haar dat is behandeld met keratine of dure Brazilian Blowout-behandelingen.
De meeste haarverzorgingsproducten bevatten volledig natuurlijke ingrediënten, maar met Function of Beauty kunt u precies bepalen wat u koopt. “Tot aan de geur die aan je producten wordt toegevoegd”, zegt Duque.
Naast het gebruik van natuurlijke ingrediënten is het bedrijf ook milieuvriendelijk. “De website is vrij eenvoudig te gebruiken en ik vind het leuk dat ze dierproefvrij, veganistisch, duurzaam en gemaakt in de VS zijn”, zegt Shaughnessy. Ze merkt echter op dat de producten wel in plastic flessen zitten. “Ongeacht de mate van recycleerbaarheid of hoeveel gerecycled materiaal er in de productie is gestopt, plastic is verschrikkelijk voor het milieu”, zegt ze.
Nog een punt van kritiek: Function of Beauty laat maar één herformulering toe, zegt Duque. “Wat dit betekent is dat als je op wat voor manier dan ook niet tevreden bent met je bestelling, je geen restitutie krijgt, maar je krijgt een herformulering. Als je daarna niet meer tevreden bent met toekomstige bestellingen, kun je geen restitutie of herformulering krijgen, omdat het op jou is afgestemd’, zegt ze.
Mijn Function of Beauty review
Voor €31 per set, ervan uitgaande dat je de flessen van 236ml krijgt zoals ik, vind ik dit een geweldig product. Zoals je nu weet, heb ik bijna net zoveel uitgegeven aan slechts één fles shampoo of conditioner, wat in perspectief plaatst hoeveel geld ik bereid ben aan mijn haar uit te geven. En met al die andere dure producten had ik niet de vrijheid om mijn doelen, geur en kleur met de hand te kiezen, zoals ik deed met Function of Beauty. Deze toegevoegde elementen zorgen ervoor dat uw ervaring luxer aanvoelt en kan een placebo-effect bieden dat de producten werken, omdat ze er letterlijk voor zijn ontworpen.
Als je niet bent zoals ik, lijkt dat bedrag misschien exorbitant als je het uitgeeft aan iets dat je effectief door de afvoer spoelt. En als u van uw drogisterijproducten (en prijzen) houdt en merkt dat ze voor u werken, is dit allemaal misschien onbespreekbaar. Function of Beauty is op geen enkele manier een noodzaak voor geweldig haar, maar het is een leuke en andere ervaring op het gebied van haarverzorging, en ik ben ermee doorgegaan sinds ik het voor deze recensie heb geprobeerd.
Als je dit leest omdat je op zoek was naar een wondermiddel, omdat je ontevreden bent geworden over de conditie of verzorging van je haar, dan is mijn advies om eerst contact op te nemen met je kapper voordat je je tot Function of Beauty wendt. Ik vertrouw persoonlijk op mijn colorist voor productadvies. Ik koop niet per se alle specifieke producten die ze aanbeveelt, maar ik zoek naar de ingrediënten of zelfs de marketingvoorwaarden die ze noemt. Ze stelde bijvoorbeeld voor om op zoek te gaan naar producten die specifiek beweren beschadigd haar te herstellen, omdat deze de hydratatie beter aanvullen.
In mijn gedachten is het praten met een stylist over je gewenste haardoelen en of ze haalbaar zijn de eerste stap bij het kiezen van producten. Als je eenmaal weet wat zou kunnen werken, kan het geen kwaad om in Function of Beauty te zoeken naar oplossingen op maat.
Al met al ben ik met deze Function of Beauty review best enthousiast over het merk, al zal ik als de fles leeg is weer mijn MAUI Moisture favoriet erbij pakken.
U leest: Function of Beauty review: is hun customiuzed shampoo het waard?
Ook populair: Philips Lumea of Braun Silk Expert: welke scoort het beste?