Hoe begin je een dagboek en hoe houd je het WERKELIJK vol?

hoe begin je een dagboek

Hoe begin je een dagboek? Ik heb mezelf altijd gezien als een dagboektype. Ik ben opgegroeid met het schrijven van verhalen voor de lol, ik beschouw mezelf als relatief introspectief en ik vind het onmogelijk om weerstand te bieden aan een schattige notitieboekjes. Maar ik heb een geheim: ook al ben ik iemand die dagboeken hanteert, de waarheid is dat ik nooit echt iemand ben geweest die dagboeken gebruikt . De meeste van mijn favoriete notitieboekjes blijven helemaal leeg, of erger nog, verlaten nadat ik alleen op de eerste paar pagina’s heb gekrabbeld.

Hoe graag ik ook een dagboek wil schrijven, ik kan me nooit binden. De blanco pagina’s zijn ontmoedigend; Ik wil schrijven wat belangrijk is, maar dat kan op dit moment moeilijk te ontcijferen zijn. Ik wil geen pagina’s verspillen, en ik wil ook geen tijd overslaan of ongeschreven laten. Als ik in het verleden een dagelijkse schrijfoefening was begonnen en het een paar dagen volhield en het dan een maand lang was vergeten, zou ik opnieuw willen beginnen in plaats van terug te gaan naar waar ik was gebleven. Simpel gezegd, ik hou van het idee van een dagboek bijhouden – van iemand zijn die een dagboek bijhoudt – maar alleen al door de handeling voel ik me overweldigd en zelfs angstig. 

Om daar verandering in te brengen, besloot ik wat huiswerk te maken. Ik wilde weten: waarom kan ik me niet aan een dagboekpraktijk houden? Zou mijn leven verbeteren als ik kon? Hoe kan ik het voor mij laten werken? Ik speurde het internet af naar tips en trucs en sprak met mijn vriendin Emily Chertow, die haar eigen bedrijf begon met virtuele begeleide dagboeklessen. En toen zette ik de pen op papier. Hoe begin je een dagboek en hoe hou je het ook werkelijk vol? Dit is wat ik heb geleerd.

In Het 6 Minuten Dagboek schrijf je jezelf gelukkig in 6 minuten per dag: door een gewoonte te maken van het schrijven en over je dag na te denken, én over jezelf te reflecteren, ontstaan er andere positieve gedachten en gewoontes. Dat helpt om je gelukkiger te voelen. 

Hoe begin je een dagboek

De voordelen van journaling

Ik wist al dat het bijhouden van een dagboek enkele gezondheidsvoordelen heeft, maar er meer over lezen was zeker motiverend. Volgens PsychCentral kan een dagboek je helpen je gedachten en gevoelens te verduidelijken, jezelf beter te leren kennen, stress en de intensiteit van negatieve emoties te verminderen, problemen effectiever op te lossen door creativiteit en intuïtie te ontsluiten, en meningsverschillen met anderen op te lossen. Er zijn ook aanwijzingen dat het bijhouden van een dagboek de lichamelijke gezondheid kan verbeteren en het immuunsysteem kan versterken.

Chertow zegt dat het grootste voordeel voor haar het effect op haar geestelijke gezondheid is geweest: “Het heeft me geholpen mijn emoties te begrijpen, tot een conclusie te komen, een afsluiting te vinden, mijn gedachten te verwoorden en een aantal echt pijnlijke ervaringen te verwerken.”

Hoe begin je een dagboek?

Sommige mensen wijden hun dagboek graag aan één soort oefening, zoals een dankbaarheidsdagboek of ochtendpagina’s. Anderen mixen en matchen in een gestructureerde opzet, zoals in dot journals, terwijl weer anderen gewoon vrij schrijven zonder enige echte lay-out. De eerste stap naar journaling is het kiezen van de juiste aanpak voor uw behoeften.

  • Bullet journal: ook bekend als bullet journaling, combineert deze methode takenlijsten, planners en dagboeken in één georganiseerd, geïndexeerd notitieboek. In het begin lijkt het misschien onnatuurlijk om gewone lijsten in dezelfde ruimte te documenteren als innerlijke gedachten en reflecties, maar niet voor Rachel Wilkerson Miller, auteur van Dot Journaling-A Practical Guide. In haar boek schrijft ze: “Onze taken, gewoonten en routines onthullen eigenlijk veel over waar we prioriteit aan geven, waar we naar streven en wie we zijn. Dot journaling helpt je om alle dingen die in je leven gebeuren vast te leggen.” Haar boek beschrijft precies hoe je een bullet dagboek opzet met verschillende spreads, formaten en trackers.
  • Dankbaarheidsdagboek: Reflecties op dankbaarheid zijn vaak onderdelen van Chertow’s dagboeklessen. “Dankbaarheid is van groot belang op veel gebieden van het leven”, zegt ze. “Sommige van de aanwijzingen die ik heb gemaakt, graven diep en kijken op een andere manier naar dankbaarheid.” Hoewel dankbaarheidsverzoeken gemakkelijk in elk dagboek kunnen worden verwerkt, reserveren sommige mensen graag een speciaal dagboek alleen voor deze uitdrukkingen. Hiervoor zijn tal van speciale notebooks op de markt.
  • Stream-of-consciousness dagboek: ook bekend als de innerlijke monoloog. Voor overdenkers kan het opschrijven van alles in een stroom van bewustzijn een waardevolle stressverlichting zijn. Een bijzonder populaire vorm van dit schrijven staat bekend als ‘ochtendpagina’s’, een praktijk bedacht door Julia Cameron in The Artist’s Way, oorspronkelijk gepubliceerd in 1992. Decennia later, haar methode – het schrijven van drie dagelijkse stream-of-bewustzijnspagina’s als eerste in de morning – is nog steeds trending en staat erom bekend de creativiteit en duidelijkheid van de schrijver gedurende de dag te stimuleren.
  • Prompted journaling: “Ik hou van vrij schrijven met structuur tijdens mijn dagboeklessen”, zegt Chertow. “Ik geef een prompt, lees een gedicht of deel iets specifieks, en geef mijn journalisten dan de ruimte om [hun schrijven] rond dat bepaalde onderwerp te doen.” Als je niet in een begeleide klas zit en niet weet wat je moet schrijven, zijn er ook tal van bronnen en ideeën online.

Met dit prachtige Dankbaarheids Dagboek kun je 60 weken lang iedere dag schrijven over wat goed en mooi is. Neem dagelijks even de tijd voor 3 dingen waar je dankbaar voor bent. Je zal merken dat dit dagboek je leven fantastisch gaat verbeteren!

Hoe begin je een dagboek

Hoe hou je het vol?

Koop het juiste dagboek

Hoe begin je een dagboek? Met het kiezen van het juiste soort dagboek. Je kunt hier twee verschillende richtingen op, en het is aan jou om erachter te komen wat het beste voelt. Voor sommigen is het juiste dagboek schattig of chique of zelfs op maat gemaakt, als dat is wat je zal motiveren om erin te schrijven. Voor anderen, zoals ik, geldt het tegenovergestelde. Ik erken dat ik de neiging heb om van mijn mooiere dagboeken te genieten, en ik aarzel meer om er volledig in te schrijven omdat een deel van mij ze wil bewaren voor alleen mijn meest doordachte bijdragen. Praktisch betekent dit natuurlijk dat ik ze niet zo vaak (of helemaal niet) gebruik, dus het is beter voor mij om een ​​eenvoudig notitieboekje te gebruiken waar ik geen bijlage bij heb. Chertow zegt dat haar dagboek afhangt van het seizoen waarin ze zich bevindt: “De ene maand wil ik misschien een dagboek van blanco canvas met spiraalbinding en de volgende wil ik misschien een dagboek met een harde kaft met lijnen.” Haar typische go-to is echter een grote, bruine Moleskine een met een zachte kaft die ze kan collage. “Het is echt gaaf om mezelf en mijn persoonlijkheid uit te drukken door middel van kleuren, teksten en afbeeldingen op de voorkant en de rest op de pagina’s te laten ontvouwen”, zegt ze.

Schrijf wanneer het u uitkomt

Oké, nog een “hoe dan ook” optie om te beslissen. Voor sommige mensen resulteert het maken van een dagboek in een dagelijkse taak in een waardevolle en gezonde gewoonte; voor anderen (hallo, ik weer), wordt het een hele klus en verhoogt het de druk. Een dagboek bijhouden zou stress moeten verlichten, niet de oorzaak ervan, dus als je in het laatste kamp zit, maak je dan geen zorgen om het elke dag te doen. U kunt nog steeds genieten van de voordelen van het bijhouden van een dagboek op uw eigen tijdlijn. En als je er echt dagelijks voor wilt gaan, aarzel dan niet om klein te beginnen. Zelfs vijf of tien minuten schrijven kan een grote impact hebben.

Probeer een les

Niet alleen geven lessen in een dagboek zoals die van Chertow je snelle ideeën en de tijd om te schrijven, maar ze brengen je ook in contact met anderen van wie je kunt leren. “Deze lessen zijn gebouwd op gemeenschap”, zegt ze. “Ik hou ervan om met andere gelijkgestemde individuen in contact te komen over geestelijke gezondheid, zelfzorg, mindfulness, creativiteit en zelfexpressie.” Omdat haar lessen virtueel via Zoom worden gegeven, kun je een dagboek bijhouden en reflecteren met mensen uit het hele land. 

Onthoud dat oefening kunst baart

Hoe begin je een dagboek en hoe kan je het zzodanig volhouden dat het leuk blijft? Het is niet voor niets een cliché: hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. “Weet je hoe yoga en meditatie oefeningen zijn? Nou, dat geldt ook voor een dagboek!” zegt Chertow. “Wees aardig en zacht voor jezelf.”

De basis voor een bullet journal is een leeg notitieboek met dotted papier. Mijn Bullet Journal heeft een vaste basis die je daarna verder kunt personaliseren.

Hoe begin je een dagboek

U leest: Hoe begin je een dagboek en hoe houd je het WERKELIJK vol?

Ook populair: 12x de beste herfst parfum 2021 passend bij jouw sterrenbeeld

Aanbevolen artikelen