Hoeveel appelazijn mag je drinken per dag en waar helpt het bij?

Hoeveel appelazijn mag je drinken

Appelciderazijn wordt al duizenden jaren gebruikt in de keuken en in de natuurgeneeskunde. Velen beweren dat het gezondheidsvoordelen heeft, waaronder gewichtsverlies, verbeterde bloedsuikerspiegels, verlichting van indigestie en een verminderd risico op hartaandoeningen en kanker. Met zijn vele mogelijke toepassingen kan het moeilijk zijn om te weten hoeveel appelciderazijn je elke dag moet nemen. Maar hoeveel appelazijn mag je drinken? Dit artikel schetst hoeveel appelciderazijn je dagelijks mag drinken voor verschillende gezondheidsvoordelen, evenals de beste manieren om bijwerkingen te voorkomen.

Bragg Apple Cider Vinegar (Appelazijn) is biologisch, rauw, onverhit, ongefilterd en ongepasteuriseerd. De beste die er te vinden is!

Voor bloedsuikerbeheer

Appelciderazijn wordt vaak aanbevolen als een natuurlijke manier om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, vooral voor mensen met insulineresistentie. Wanneer azijn vóór een koolhydraatrijke maaltijd wordt ingenomen, vertraagt ​​het de maaglediging en voorkomt het grote pieken in de bloedsuikerspiegel. Het verbetert ook de insulinegevoeligheid, waardoor uw lichaam meer glucose uit de bloedbaan en in uw cellen krijgt, waardoor de bloedsuikerspiegel daalt.

Interessant is dat er maar een kleine hoeveelheid appelciderazijn nodig is om deze effecten te hebben. Van vier theelepels (20 ml) appelciderazijn voor de maaltijd is aangetoond dat ze de bloedsuikerspiegel na het eten aanzienlijk verlagen. Het moet worden gemengd met een glas water en vlak voor een koolhydraatrijke maaltijd worden geconsumeerd.

Appelciderazijn verlaagt de bloedsuikerspiegel niet significant wanneer het wordt ingenomen vóór een koolhydraatarme of vezelrijke maaltijd.

Voor polycysteus ovariumsyndroom (PCOS)

Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) is een hormonale aandoening die gepaard gaat met abnormale menstruatiecycli, hoge niveaus van androgene hormonen, cysten in de eierstokken en insulineresistentie. Uit een onderzoek van drie maanden bleek dat vrouwen met PCOS die onmiddellijk na het avondeten een eetlepel (15 ml) appelciderazijn met 100 ml water dronken, verbeterde hormoonspiegels hadden en meer regelmatige menstruaties hadden. Hoewel verder onderzoek nodig is om deze resultaten te bevestigen, lijkt één eetlepel (15 ml) per dag een effectieve dosis te zijn voor het verbeteren van PCOS-symptomen.

Voor gewichtsverlies

Azijn kan mensen helpen gewicht te verliezen door het gevoel van volheid te vergroten en de hoeveelheid voedsel die gedurende de dag wordt gegeten te verminderen. Hoeveel appelazijn mag je drinken met het doel om af te vallen? In één onderzoek hielpen een of twee eetlepels (15 of 30 ml) appelciderazijn gedurende drie maanden bij volwassenen met overgewicht om respectievelijk 1,2 en 1,7 kg af te vallen.

Er is ook gevonden dat twee eetlepels per dag lijners helpen om in drie maanden bijna twee keer zoveel gewicht te verliezen in vergelijking met mensen die geen appelciderazijn consumeerden. Je kunt het door een glas water roeren en voor de maaltijd opdrinken of het met olie mengen om een ​​saladedressing te maken.

Appelciderazijn helpt eerder bij het afvallen in combinatie met andere veranderingen in voeding en levensstijl.

Voor een betere spijsvertering

Veel mensen nemen appelciderazijn voor eiwitrijke maaltijden om de spijsvertering te verbeteren. De theorie is dat appelciderazijn de zuurgraad van je maag verhoogt, waardoor je lichaam meer pepsine aanmaakt, het enzym dat eiwitten afbreekt. Hoewel er geen onderzoek is dat het gebruik van azijn voor de spijsvertering ondersteunt, kunnen andere zure supplementen, zoals betaïne HCL, de zuurgraad van de maag aanzienlijk verhogen.

Zure voedingsmiddelen zoals appelciderazijn kunnen vergelijkbare effecten hebben, maar er is meer onderzoek nodig. Degenen die appelciderazijn gebruiken voor de spijsvertering, drinken meestal een tot twee eetlepels (15-30 ml) met een glas water vlak voor de maaltijd, maar er is momenteel geen bewijs om deze dosis te ondersteunen.

Voor algemeen welzijn

Andere populaire redenen om appelciderazijn te nemen, zijn onder meer bescherming tegen hartaandoeningen, het verminderen van het risico op kanker en het bestrijden van infecties. Er is beperkt wetenschappelijk bewijs om deze beweringen te ondersteunen en er zijn geen aanbevolen doseringen voor mensen beschikbaar.

Dier- en reageerbuisstudies suggereren dat azijn het risico op hartaandoeningen kan verminderen, kanker kan bestrijden en de groei van bacteriën kan vertragen, maar er zijn geen studies uitgevoerd bij mensen.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die regelmatig salades met dressings op basis van azijn eten, een lager risico hebben op hartaandoeningen en minder buikvet, maar dit kan te wijten zijn aan andere factoren. Er is meer menselijk onderzoek nodig om de beste dosis appelciderazijn voor algemene gezondheid en welzijn te begrijpen.

Bragg Organic Raw Apple Cider Vinegar (Appelazijn) is gemaakt van de fijnste, heerlijk gezonde en biologisch geteelde appels. Veel medische studies tonen de gezondheidsvoordelen van Apple Cider Vinegar aan. 

Bijwerkingen voorkomen

Appelciderazijn is relatief veilig om te consumeren, maar kan bij sommige mensen bijwerkingen veroorzaken. Aangezien de zuurgraad van appelciderazijn verantwoordelijk is voor veel van de gezondheidsvoordelen, moet u ervoor zorgen dat u het niet vermengt met iets dat het zuur kan neutraliseren en de positieve effecten ervan kan verminderen.

Houd er rekening mee dat de zuurgraad van azijn bij regelmatig gebruik ook het tandglazuur kan beschadigen. Drinken met een rietje en daarna je mond spoelen met water kan dit helpen voorkomen.

Hoewel het drinken van appelciderazijn in verband wordt gebracht met gezondheidsvoordelen, kan het gedurende vele jaren dagelijks consumeren van grote hoeveelheden (8 ons of 237 ml) gevaarlijk zijn en in verband worden gebracht met lage kaliumspiegels in het bloed en osteoporose.

Als u na het innemen van appelciderazijn onaangename bijwerkingen ervaart, zoals misselijkheid, boeren of reflux, stop dan met het gebruik en bespreek deze symptomen met uw arts.

Waar het op neer komt

Appelciderazijn kan helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, de symptomen van PCOS te verbeteren en gewichtsverlies te bevorderen. Maar hoeveel appelazijn mag je drinken per dag? Een typische dosis is 1-2 eetlepels (15-30 ml) gemengd met water en ingenomen voor of na de maaltijd.

Onderzoek ondersteunt geen beweringen dat het de spijsvertering kan verbeteren en hartaandoeningen, kanker of infecties kan voorkomen. Appelciderazijn is een relatief veilig supplement om met mate te consumeren, maar is niet uitgebreid onderzocht.

Toekomstige studies kunnen meer potentiële toepassingen en voordelen onthullen en helpen de meest effectieve doseringen te verduidelijken.

U leest: Hoeveel appelazijn mag je drinken per dag en waar helpt het bij?

Ook populair: Appelazijn is goed voor je haar, helemaal met deze spoeling!

Aanbevolen artikelen