Is een sta bureau beter en welke is het beste getest in 2022?

Is een sta bureau beter

Na meer dan een jaar op afstand aan de keukentafel te hebben gewerkt, worden sta-bureaus een steeds populairdere manier om tijdens kantooruren zittend en staand af te wisselen. De nadelige gevolgen van een zittend leven zijn goed gedocumenteerd door de wetenschap. Maar Is een sta bureau beter? Het is bewezen dat het overschakelen naar een in hoogte verstelbare werkplek de schadelijke effecten van urenlang zitten tenietdoet.

Wanneer u op zoek bent naar een Nederlandse leverancier voor een strakke, ergonomische werkplek met onder andere hoogwaardige elektrische zit-sta bureaus, is IVONO een bedrijf om eens te bekijken. Naast duurzame verstelbare bureau’s zijn er ook ergonomische bureaustoelen en diverse add-ons verkrijgbaar om uw werkplek zo comfortabel mogelijk te maken. Bovendien voldoen een aantal van hun producten aan de de hoogste ergonomische en ARBO richtlijnen: NEN EN 527 en NPR 1813.

In dit artikel nemen we verder een kijkje naar de voordelen van een sta bureau. Er zijn veel onderzoeken hiernaar gedaan, welke we ook benoemen. Daarnaast vertellen we hoe je het beste een sta bureau gebruikt en geven we algemene tips.

Is een sta bureau beter voor u?

Ook wel in hoogte verstelbare bureaus of zit-sta bureaus genoemd, hebben sta-bureaus een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Dit is niet noodzakelijk omdat staan ​​bepaalde gezondheidsvoordelen heeft, maar eerder omdat u de totale tijd die u zittend doorbrengt, vermindert. Langer dan acht uur per dag op uw derriere geparkeerd staan, kan uw risico op vroegtijdig overlijden of chronische ziekten met 10 tot 20 procent verhogen, heeft onderzoek aangetoond.

Afgezien van het mogelijk verlengen van uw leven, is een van de grootste voordelen van het overschakelen naar een sta-bureau de beschermende effecten op uw wervelkolom. Het is niet verwonderlijk dat rugpijn een van de meest voorkomende klachten is bij stationair kantoorpersoneel. Als je staat, de juiste houding hebt en je beide voeten gelijkmatig draagt, zal je ruggengraat in een veel neutralere positie staan, in tegenstelling tot de slappe houding.

Zelfs als mensen het perfecte bureau hebben, zul je met het verstrijken van de dag steeds vermoeider worden, waardoor je vanzelf in elkaar zakt. Staan resulteert in veel minder druk op de tussenwervelschijven. Niet alleen dit, maar als je staat, heb je de mogelijkheid om wat meer spieren aan te boren en een beetje actiever te zijn, zoals je benen en armen. Het geeft de ruggengraat wat stabiliteit en steun, die je anders misschien niet zou hebben in de zittende positie.

De voordelen van sta bureaus

Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de voordelen van sta-bureaus en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Van staande bureaus is aangetoond dat ze:

  • Calorieën verbranden: vergeleken met een middag zittend, verbrandt staand meer dan 170 extra calorieën, ontdekte de Universiteit van Chester .
  • Regel de bloedsuikerspiegel: 180 minuten staan ​​vermindert een door lunch veroorzaakte bloedsuikerspiegel met 43 procent in vergelijking met zitten, ontdekte de Universiteit van Chester .
  • Verminder stress: mensen die een sta-bureau gebruiken, zijn minder gestrest en hebben meer energie dan mensen die de hele dag zitten, ontdekten onderzoekers in Minnesota .
  • Bescherm uw hart: Mensen die de hele dag staan zijn 50 procent minder kans van hart-en vaatziekten-gerelateerde sterfgevallen als degenen die de hele dag zitten om te sterven, Britse onderzoekers gevonden.
  • Rugpijn verlichten: een staand bureau verminderde pijn in de bovenrug en nek met 54 procent na vier weken, ontdekten onderzoekers uit Minnesota .

Tegenwoordig zitten vier op de vijf mensen meer dan zeven uur aan een bureau. Staande bureaus zijn geweldig omdat ze kunnen worden aangepast aan uw lengte en grootte. Het probleem met veel moderne kantooromgevingen is dat veel verschillende mensen hetzelfde bureau delen, dat statisch en onveranderlijk is.

Iedereen die last heeft van rug-, nek- of schouderpijn die verergert door langdurig zitten, moet echt proberen staand te werken en de vruchten te plukken van een hogere productiviteit, mentale alertheid, minder lichaamspijn en meer verbrande calorieën.

Hoe lang moet je per dag aan een bureau staan?

Hoewel er geen vaste regel is, is het het beste om perioden van zitten en staan ​​​​af te wisselen. Geen aanhoudende houding gedurende een lange periode is de juiste houding, maar variatie is de sleutel. Als je wel een sta-bureau hebt en het grootste deel van de dag van daaruit werkt, is het belangrijk om te blijven bewegen terwijl je aan je bureau zit. Dit komt omdat het effect van de zwaartekracht ervoor zorgt dat er meer bloed naar je onderste ledematen gaat, en dit is het moment waarop bloed wordt verzameld, wat problemen kan veroorzaken zoals spataderen.

Om deze effecten tegen te gaan, zorg je ervoor dat je bewegingen maakt zoals je tenen ‘knijpen’ als je staat, of wat kuitverhogingen doen. Deze trekken je spieren samen en dwingen het bloed uit je benen en terug naar je hart. Ter plaatse marcheren of een paar hoge knieën doen is ook een geweldige manier om de bilspieren te activeren als je lange tijd hebt gestaan, of zelfs tegen je billen schopt. Alles om beweging op de onderste helft van je lichaam aan te moedigen, is nuttig.

Om optimaal te profiteren van uw sta-bureau en het risico op nadelige gevolgen te verminderen, moet u er ook voor zorgen dat het goed is opgesteld in overeenstemming met uw postuur. Ga rechtop naar het bureau staan, rechtop en niet onderuitgezakt. Span of span je knieën niet, dit veroorzaakt spanning in de nek en onderrug. Houd de knieën zacht of heel licht gebogen en kantel het bekken iets naar voren. Het bureau moet 90 graden ten opzichte van je ellebogen staan ​​met het toetsenbord en de muis in dezelfde hoek.

Wie zou geen sta bureau moeten gebruiken?

Terwijl sta-bureaus een overvloed aan gezondheidsvoordelen bieden bij correct gebruik, zijn ze niet voor iedereen geschikt. Het wordt zwangere vrouwen niet aangeraden om een ​​houding voor lange tijd aan te houden, zittend of staand. In het derde en laatste trimester van de zwangerschap komt het hormoon relaxine vrij om de ligamenten van het bekken voor te bereiden en te verzachten ter voorbereiding op de geboorte. Helaas kan dit ook gevolgen hebben voor alle banden van het lichaam, waardoor ze losser worden en hun gewricht stabiliserende functie wordt aangetast.

Wat is het beste sta-op-bureau op de markt?

Is een sta bureau beter

Met zo’n lange lijst van potentiële gezondheidsvoordelen om te oogsten, had ik het geluk om de Lineaflex MRC elektrische zit-sta bureau te testen. De bureaus van dit merk zijn het best beoordeeld op bol.com. Uitgerust met dubbele motoren, zou dit het stilste en snelste in hoogte verstelbare bureau op de markt zijn (‘fluisterstil’, in feite), en afgewerkt met een stevige krasbestendige poedercoating voor duurzaamheid. Na een periode van werken vanuit een doe-het-zelf sta-bureau (een ‘toren’ van 13 boeken met mijn laptop gevaarlijk op de top) stond ik te popelen om de Lineaflex MRC te testen. 

Er zijn diverse afmetingen verkrijgbaar en ik koos voor de 160 x 80 cm. Het bureau wordt compleet geleverd met alle schroeven en heeft voorgeboorde gaten, maar je moet zelf voor het gereedschap zorgen. Het werd al snel duidelijk dat ik een tweede paar handen nodig had – sommige onderdelen zijn erg zwaar – dus riep ik versterking en binnen 45 minuten was de Lineaflex MRC good to go.

Mijn eerste observatie was hoe stevig het bureau is. Hij is ijzersterk, zelfs als hij volledig is uitgeschoven. Als schrijver ben ik constant aan het typen, wat betekent dat ik me enorm bewust ben van zelfs het kleinste wiebelen. De Lineaflex MRC is geruststellend wiebelvrij, hoe hard ik ook per ongeluk de toetsen dichtsla als de deadline verstreken is. Het kan tot 150 kg dragen en is breed genoeg om comfortabel op drie monitoren te passen.

Het was even wennen om te staan ​​– in het begin merkte ik dat als ik te lang stond, mijn concentratie en energie afnam – maar na wat experimenteren heb ik een ritme gevonden dat voor mij werkt.

Het hoogtebereik is serieus indrukwekkend, oplopend tot een exra hoge stand van 1.300 mm – goed geschikt voor mijn 1,78 meter lang – en de overgang is echt naadloos. De motoren zijn superglad en morsen geen koffie terwijl u de tafel aan het aanpassen bent (zelfs als je de mok per ongeluk helemaal hebt gevuld). Hoewel de Lineaflex MRC niet helemaal ‘fluisterstil’ is, wordt het geluid zeker tot een minimum beperkt. Je zou het waarschijnlijk kunnen horen tijdens een Zoom-gesprek, maar niet uit de volgende kamer.

Het bureau is uitgerust met een geheugenschakelaar voor 3 hoogtes. ‘Geheugenbediening’ betekent dat u uw voorkeursinstellingen kunt opslaan, zodat u niet onnodig met de hoogte hoeft te rommelen elke keer dat u wilt opstaan ​​of gaan zitten, wat een enorm pluspunt is wanneer u midden in een werkproject zit .

Een van de grootste trekpleisters moet het ontwerp zijn. De esthetiek is super fris – schoon, strak, modern en minimalistisch. 

Ik twijfelde er niet aan: het Lineaflex MRC zit-sta bureau is de beste op de markt. Maar zou ik kunnen wennen aan het werken zonder stoel? Ik zal brutaal eerlijk zijn: na slechts twee weken met tussenpozen staan, denk ik niet dat ik ooit weer acht uur stevig kan zitten. Het was even wennen – in het begin merkte ik dat als ik te lang bleef staan, mijn concentratie en energieniveau zakten – maar na wat experimenteren heb ik een ritme gevonden dat voor mij werkt.

Het enige nadeel? In het begin had ik soms pijn in mijn onderrug. Wees gerust, dat is in het begin heel normaal. Het kost tijd om je aan te passen aan de nieuwe positie en je optimale werkniveau te vinden. Het is een nieuwe houding voor het lichaam, er komen nieuwe spiergroepen bij en de hakhoogte kan de rug verder naar buiten duwen.

De oplossing omvat doorzettingsvermogen, geduld en houding. Je moet ook absoluut houdingsbewust zijn. Niet slungelig! Zorg ervoor dat de schouders niet naar voren rollen en buig niet voorover over het bureau. Verdeel het gewicht regelmatig van links naar rechts door een been op te tillen en op een beensteun te plaatsen. Heb perioden waarin je er een punt van maakt om eerst op het ene been te balanceren en dan op het andere.

U leest: Is een sta bureau beter en welke is het beste getest in 2022?

Ook populair: Thuis genieten van een hoofdpijn vanuit nek massage?