Is fruit suiker gezond? Artsen geven advies over fruit eten

is fruit suiker gezond

Is fruit suiker gezond? Fruit is een van de gezondste voedingsmiddelen ter wereld, maar het is ook een natuurlijke bron van suiker (fructose). Betekent dit dat de suiker in fruit slecht voor je is? En zorgt fruit ervoor dat je aankomt? Een van de grootste klachten die ik zie van mensen die voor het eerst smoothies maken of zelfs een meer plantaardig dieet eten, is hoeveel fruit ze eten – en niet op een goede manier. Fruit is een natuurlijke bron van suiker, maar betekent dat dat de suiker in fruit slecht voor je is? Hier is de zoete waarheid over fruit…

Wat is fruit suiker (fructose)?

Fructose is een type monosacharide – de bouwsteen van koolhydraten. Fructose komt van nature voor in fruit, wortelgroenten, honing en agave – het is wat fruit zo zoet maakt. De meeste mensen zijn meer bekend met fructose in zijn andere vorm: tafelsuiker of sucrose. Fructose maakt 50% uit van tafelsuiker, de andere 50% is glucose. Het lichaam metaboliseert glucose en fructose anders. Hoewel vrijwel elke cel in je lichaam glucose voor energie kan gebruiken, kan alleen de lever fructose omzetten in glucose.

Het probleem met fructose

Tegenwoordig consumeert de gemiddelde Nederlander 55 gram fructose PER DAG! En het meeste komt van de geraffineerde suikers in frisdrank en bewerkte voedingsmiddelen. Dat is bijna drie keer zoveel fructose dan Nederlanders die in de vroege jaren 1900 leefden. Dat was toen gemiddeld ongeveer 15 gram. Hun fructose kwam echter meestal van groenten en fruit.

Het consumeren van overmatige hoeveelheden fructose kan schadelijk zijn voor uw gezondheid. Het kan leiden tot gewichtstoename, hartaandoeningen, diabetes type 2 en andere chronische ziekten die degenen die het westerse dieet consumeren teisteren.

Fruit suiker vs. toegevoegde suikers

Is fruit suiker gezond? Er is een heel belangrijk verschil tussen suiker in zijn natuurlijke vorm (d.w.z. de suiker in fruit, zoals de natuur het bedoeld heeft) en industriële suikers, zoals tafelsuiker, sucrose en fructose-glucosestroop. Ze hebben allemaal heel verschillende effecten op het lichaam. Met andere woorden, de suiker in fruit is niet hetzelfde als toegevoegde suikers. Vergeleken met toegevoegde suikers is de hoeveelheid suiker in fruit relatief laag.

Fruit bevat ook oplosbare en onoplosbare vezels. Samen vormen deze twee soorten vezels een gelachtige substantie in de dunne darm, die voorkomt dat een aanzienlijk deel van de suiker van het fruit vroeg tijdens het spijsverteringsproces wordt opgenomen. Volgens Dr. David Lustig: “Net als het stoppen van een tsunami-golf door een onderwatermuur te bouwen, beperkt deze gelbarrière de snelheid van suikerabsorptie zodat de lever niet overweldigd wordt.”

Hoe zit het met pieken in de bloedsuikerspiegel? Fruit kan echt helpen. Neem bijvoorbeeld bessen. Een studie toonde aan dat bessen niet alleen helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, maar ook de controle verbeteren. Waarom? Onderzoekers geloven dat speciale fytonutriënten verantwoordelijk kunnen zijn voor het vertragen van de opname van suiker in de bloedbaan. Bessen kunnen ook de insulinepiek van ander hoog glycemisch voedsel, zoals brood, afzwakken. Van bananen (een populair smoothie-ingrediënt) is ook aangetoond dat ze de bloedsuikers in de loop van de tijd verbeteren. En mango’s hebben een soortgelijk effect.

De best beoordeelde blender op bol.com voor gezonde fruitsmoothies is de Tefal PerfectMix BL8111 High Speed Blender met 3 vooraf ingestelde programma’s (smoothie, Ice Crush en Auto Clean)

Veel gestelde vragen over fructose en fruit eten

Kom je aan van fruit eten?

Een van de grootste misvattingen is dat de suiker in fruit ervoor zorgt dat je aankomt. Fruit heeft veel extra voedingsstoffen die je niet in toegevoegde suikers vindt, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. In vergelijking met andere voedingsmiddelen die geen vezels bevatten, helpen de vezels in fruit je ook om je voller te voelen.

Er zijn ook meerdere onderzoeken die aantonen dat fruit je risico op obesitas daadwerkelijk kan verminderen. Zoals de studie uit 2011, gepubliceerd in “Metabolism”, waarin twee diëten werden vergeleken: een die fructose beperkte uit zowel toegevoegde suikers als fruit en een die alleen fructose uit toegevoegde suikers beperkte. Het dieet dat inclusief fruit was, deed het beter. In feite verloren mensen MEER gewicht met het extra fruit dat aanwezig was dan wanneer alle fructose beperkt was.

Kan je ook teveel fruit eten?

Ik ben blij dat je het vraagt, want het is echt op de proef gesteld! Onderzoekers gaven 17 mensen 20 porties fruit per dag, wat overeenkomt met 8 blikjes frisdrank. Na 3 tot 6 maanden waren er geen meldingen van bijwerkingen voor lichaamsgewicht, bloeddruk en insuline- en lipideniveaus. Een andere studie rapporteerde vergelijkbare resultaten. Ze registreerden ook een daling van 38 punten in LDL of “slechte” cholesterol.

Hoe zit het met fruit voor diabetici?

Sommige diabetici kunnen hun fruitinname beperken vanwege de suiker in fruit. Vers fruit kan echter deel uitmaken van een gezond dieet voor mensen met diabetes. In feite is aangetoond dat fruit heilzaam is.

In een Deens onderzoek werden type 2 diabetici gerandomiseerd in twee groepen: de ene groep kreeg te horen dat ze minstens twee stuks fruit per dag moesten eten, en de andere groep kreeg te horen dat ze nu meer dan twee stuks fruit per dag moesten eten. De groep die hun fruitconsumptie verminderde, zag geen enkel effect op de controle van hun diabetes of gewicht. De onderzoekers concludeerden dat patiënten met diabetes type 2 hun fruitinname niet moeten verminderen. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat een lage dosis fructose de bloedsuikerspiegel daadwerkelijk kan helpen.

Fruit kan ook diabetes type 2 helpen voorkomen. Volgens Dr. Joel Fuhrman wordt het eten van drie porties vers fruit (in zijn geheel, geen vruchtensap) per dag geassocieerd met een 18% afname van het risico op diabetes. Hij raadt diabetici echter aan om zich te houden aan suikerarm fruit zoals bessen, kiwi’s, sinaasappels en meloen om de glycemische effecten te minimaliseren.

Een superfood mix, zoals deze van Your Super met andere rode biet, hibiscus en baobab voor door de yoghurt of smoothies is een goed alternatief voor fructose in de vorm van toegevoegde suikers

Waar het op neer komt…

Waar het om gaat: is fruit suiker gezond? Ja, we kunnen uit bovenstaande antwoorden op de veel gestelde vragen concluderen van wel. Zoals Dr. Michael Greger zegt: “We zouden ons moeten vullen met zoveel mogelijk groenten en fruit.” Maar als het gaat om fructose in de vorm van toegevoegde suikers (tafelsuiker, fructose-glucosestroop) moet je je consumptie zeker beperken. Als je je zorgen maakt over te veel fruit in je smoothies, voeg dan wat groen of groenten toe.

Inspiratie nodig voor smoothies? Klik hier voor enkele van onze favoriete smoothierecepten.

U leest: Is fruit suiker gezond? Artsen geven advies over fruit eten

Ook populair: Waarom zijn chia zaden gezond? Dit zijn de top 5 voordelen!

Dit vind je misschien ook leuk: