Is melatonine gevaarlijk? Dit is wat de experts zeggen!

is melatonine gevaarlijk

Is melatonine gevaarlijk? Mensen wenden zich tot allerlei oplossingen, producten, technieken en hacks in hun eindeloze zoektocht naar betere slaap – zowel meer slaap als slaap van hogere kwaliteit. Een van de meest voorkomende is het nemen van supplementen van melatonine, een van nature voorkomend hormoon in het lichaam dat helpt bij het reguleren van het circadiane ritme. En in de afgelopen tien jaar is het gebruik van melatonine om te slapen dramatisch toegenomen: uit onderzoek gepubliceerd in JAMA in februari 2022 bleek dat in 2018 de consumptie van melatonine om de slaap te verbeteren bijna verdubbelde in vergelijking met 10 jaar eerder. Deze significante opwaartse trend in het gebruik van melatonine roept onvermijdelijk enkele vragen op over de effectiviteit, veiligheid, gezondheidsimplicaties en meer, vooral omdat het momenteel niet is goedgekeurd of gestandaardiseerd door de Food and Drug Administration.

Dus de brandende vragen blijven: moet je echt een melatoninesupplement nemen voor het slapengaan? Hoeveel melatonine is te veel – en hoe vaak is te vaak? Is melatonine gevaarlijk? Hoe werkt dit slaapmiddel? We vroegen een paar slaapexperts naar de voor- en nadelen van dit populaire slaapsupplement.

Valdispert Nacht Sterk is op basis van natuurlijk, plantaardig en zuivere extracten van valeriaanwortel en passiebloem

Is melatonine gevaarlijk

Hoe werkt melatonine en waarom is het belangrijk voor de slaap?

Melatonine, een hormoon geproduceerd door de pijnappelklier van de hersenen, wordt geprezen als een “natuurlijk” slaapmiddel dat helpt bij het reguleren van ons circadiane ritme en is “belangrijk voor het handhaven van een goede slaaphygiëne en het krijgen van voldoende slaap”, zegt Victoria Glass, MD, medisch onderzoeker en arts.

“Melatonine synchroniseert onze slaap-waakcyclus”, legt Funke Afolabi-Brown, MD, een door de raad gecertificeerde slaaparts uit. “De productie ervan neemt ‘s nachts toe om de slaap te bevorderen en neemt af in aanwezigheid van licht.” Door een verband te creëren tussen veranderingen in licht en slaperigheid, helpt melatonine ons lichaam te begrijpen wanneer het tijd is om naar bed te gaan en wanneer het tijd is om wakker te worden.

Naast slaap zegt Dr. Afolabi-Brown dat melatonine gunstig is voor andere lichaamsfuncties, waaronder het reguleren van ons immuunsysteem, bloeddruk en cortisolspiegels.

Waarom een ​​melatonine supplement nemen?

Als we zelf melatonine aanmaken, vraag je je misschien af ​​waarom iemand de behoefte zou voelen om meer uit een supplement te halen. In veel gevallen kan de extra melatonine-boost echter helpen om het begin van de slaap te bevorderen en de slaap-waakcyclus te resetten. Reizen naar een andere tijdzone(s), aanpassen aan een nachtdienst op het werk, of worstelen met slapeloosheid zijn allemaal veelvoorkomende redenen om een ​​melatonine te gebruiken. “Het nemen van aanvullende melatonine kan mensen helpen zich aan te passen aan een jetlag en de slaapkwaliteit te verbeteren bij sommige mensen met slapeloosheid (die moeite hebben met vallen en doorslapen)”, zegt Alex Dimitriu, MD, double board-gecertificeerd in psychiatrie en slaapgeneeskunde. “Het is ook aangetoond dat het angst bij mensen voor en na de operatie verlicht.”

Hoeveel melatonine is veilig om te nemen?

Dr. Afolabi-Brown zegt dat ons lichaam zeer kleine hoeveelheden melatonine produceert – ongeveer het equivalent van 0,3 milligram – wat kan variëren met de leeftijd. Dit vormt een schril contrast met sommige melatoninesupplementen die vrij verkrijgbaar zijn en die in zeer hoge doses tot 10 milligram kunnen worden geleverd. “Daarom is het belangrijk om melatonine te gebruiken onder begeleiding van uw arts, anders kunt u per ongeluk uw slaap verslechteren”, zegt ze.

Typische melatoninedoses bij kinderen variëren meestal van 0,5 milligram tot 3 milligram, terwijl typische doses bij volwassenen ergens tussen 1 milligram en 6 milligram liggen.

“Je moet melatonine een uur voor het slapengaan innemen”, voegt Dr. Glass eraan toe. “Kinderen en zwangere vrouwen mogen melatonine alleen op recept gebruiken.”

Melatonine Kruidenthee van Lucovitaal bevat 299 mcg mg pure melatonine per theezakje. Speciaal voor de theeliefhebber is deze kruidenthee ontwikkeld op basis van Melatonine met Citroenmelisse en Hop

Is melatonine gevaarlijk

Je hoeft niet elke nacht melatonine te nemen

Dr. Dimitriu raadt aan om melatonine alleen in korte perioden in te nemen. Met andere woorden, het is niet nodig om er elke avond een te knallen als een vitamine.

“Zoals met de meeste kalmerende medicijnen om te slapen, raad ik aan om melatonine niet langer dan twee tot drie maanden te gebruiken”, zegt hij. “[Dit is ook] deels om te focussen op het natuurlijk kunnen slapen zonder de hulp van een supplement. Ik raad een geleidelijke dosisverlaging en nadruk op slaaphygiëne aan voor iedereen die de dosis wil verlagen.”

Hoewel melatoninesupplementen fysiek niet verslavend zijn, zegt Dr. Dimitriu dat ze ‘psychisch verslavend’ kunnen worden, waardoor je denkt dat je absoluut niet in slaap kunt vallen zonder. “Het is goed om dat patroon van tijd tot tijd te doorbreken”, zegt hij.

Is melatonine gevaarlijk en zijn er bijwerkingen?

Is melatonine gevaarlijk of zijn er ongewenste bijwerkingen om rekening mee te houden? Volgens studies is het gebruik van melatonine over het algemeen veilig, maar er zijn enkele gevallen van onaangename of ongewenste bijwerkingen waarvan u op de hoogte moet zijn.

“Sommige bijwerkingen zijn gemeld, zoals nachtmerries, slaperigheid, bedplassen, hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid”, zegt Dr. Afolabi-Brown. “Er zijn ook enkele meldingen van mogelijke geneesmiddelinteracties met anticoagulantia, anticonvulsiva en andere bloeddrukmedicatie.” Ook hier weer waarom het altijd verstandig is om het gebruik van melatonine te bespreken met een arts en/of slaapspecialist.

Dr. Dimitriu adviseert ook om uw geestelijke gezondheid in de gaten te houden als u melatoninesupplementen gebruikt. “In sommige gevallen kan de vermoeidheid van melatonine mensen de volgende dag depressief maken, en dit is ook de moeite waard om in de gaten te houden.”

Lucovitaal Melatonine Puur 299 mcg draagt bij aan de vermindering van tijd die nodig is om in slaap te vallen

Is melatonine gevaarlijk

Waar moet je op letten bij een veilig melatoninesupplement?

Naast het raadplegen van uw arts voordat u met een melatoninesupplement begint, stelt Dr. Glass voor om melatonine te kopen van betrouwbare merken die kwaliteitsmaatregelen volgen. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat melatonine niet door de FDA wordt gereguleerd en daarom op de markt wordt gebracht als voedingssupplement. “Zelfs als het label ‘natuurlijk’, ‘biologisch’ of ‘gezuiverd’ zegt, wees dan voorzichtig, want ze kunnen nog steeds onzuiverheden bevatten, ” zegt Dr. Afolabi-Brown.

Mensen die melatonine overwegen, moeten op zoek gaan naar producten met certificeringen van organisaties zoals U.S. Pharmacopeia (USP) of NSF International. Dr. Afolabi-Brown waarschuwt ook voor het nemen van melatonine met andere supplementen, die de toxiciteit kunnen verhogen. “Dit kan van invloed zijn op de dosis melatonine die u krijgt”, zegt ze. “Zorg ervoor dat u begint met een zo laag mogelijke dosis en verhoog geleidelijk totdat u het gewenste effect krijgt.”

U leest: Is melatonine gevaarlijk? Dit is wat de experts zeggen!

Ook populair: Top 4 beste oordopjes om mee te slapen in 2022

Aanbevolen artikelen