Kan een zonnelamp voor depressie je weer echt gelukkig maken?

zonnelamp depressie

De donkere, koude wintermaanden kunnen een negatieve invloed hebben op je mentale gezondheid. Als je te veel slaapt, je depressief voelt of je dagen en nachten tijdens de wintermaanden door elkaar lopen, kun je overwegen een zonnelamp voor depressie, ook wel een daglichtlamp, te gebruiken. Het licht dat door zonnelampen wordt afgegeven, is vaak bijzonder effectief voor mensen die lijden aan seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD). Lange perioden van duisternis en een gebrek aan blootstelling aan de zon zorgen ervoor dat je slaap-waakritme wordt weggegooid en zonnelampen helpen het te resetten.

Zonnelampen hebben een positieve invloed op de regulatie van melatonine door uw lichaam, een hormoon dat helpt bij het beheersen van uw slaap-waakcyclus, evenals serotonine, dat helpt bij het reguleren van uw humeur door signalen in uw hersenen door te geven. Eén studie meldt dat fellichttherapie nu wordt beschouwd als de eerste behandelingslijn voor SAD.

Heb ik een recept nodig voor een zonnelamp?

Voor een zonnelamp is geen recept nodig. Zonnelampen zijn verkrijgbaar bij veel winkels voor verschillende prijsklassen. Elke arts die depressie behandelt – een eerstelijnszorgverlener, psychiater of psycholoog – kan lichttherapie aanbevelen, maar je hebt geen recept nodig om een​ zonnelamp voor depressie te kopen. Als u overweegt zonnelamptherapie te proberen, is het een goed idee om met uw arts te overleggen of dit geschikt voor u is. Als je besluit er een te kopen, zoek dan naar een zonnelamp met helder, wit licht. De Skin Cancer Foundation meldt dat licht met volledig spectrum en blauw licht geen bekend therapeutisch voordeel biedt en verblinding veroorzaakt. Eerder schreven we al over de 5 beste daglichtlampen die op dit moment verkrijgbaar zijn, met de meeste positievbe klantenbeoordelingen.

De best beoordeelde zonnelamp op bol.com is de LIROMA® Daglichtlamp. Deze lamp geeft door middel van het simuleren van daglicht het ‘gelukshormoon’ in je hersenen een boost. Hierdoor voel jij je binnen enkele dagen een stuk beter, slaap je beter en presteer je beter op de werkvloer.

zonnelamp depressie

Zijn zonnelampen veilig?

Zonnelampen geven geen ultraviolette straling af, dus vormen ze weinig risico voor de meeste mensen. Zorg ervoor dat u uw arts vraagt ​​​​of medicijnen die u gebruikt u gevoeliger maken voor licht. Vermijd het gebruik van een als u:

  • Macula degeneratie
  • Beschadiging van bindweefsel
  • Bestaande huidkanker
  • Suikerziekte
  • Lupus

Als u een bipolaire stoornis heeft, raden experts aan om een ​​stemmingsstabilisator te gebruiken met een zonnelamp, omdat de extra blootstelling aan licht een manische episode kan veroorzaken. Kinderen kunnen ook last hebben van SAD. Hoewel er andere effectieve behandelingen zijn om SAD te behandelen, moet u met hun arts praten over zonnelamptherapie en of deze behandeling de beste manier is voor uw kind.

Als bij een kind de diagnose depressie is gesteld, zullen artsen niet aarzelen om het aan te bevelen. Het is redelijk veilig, zolang er niet direct in het licht gekeken wordt.

Hoe gebruik ik een zonnelamp voor depressie?

Het maakt niet uit of u een kleine zonnelamp voor uw bureau gebruikt of een die u vanaf de grond uitsteekt, plaats de lamp ongeveer twee tot drie voet van u af. Kijk nooit rechtstreeks in het licht. Het is gebruikelijk om binnen twee tot vier dagen verbetering in uw humeur te zien als u elke ochtend ongeveer 30 minuten een lamp van 10.000 lux gebruikt.

Lichttherapie via zonnelampen is ‘s ochtends het meest effectief. Probeer de lamp dagelijks te gebruiken terwijl u ontbijt of koffie drinkt. Hoewel het een op licht gebaseerde therapie is, hebben zonnelampen geen invloed op de vitamine D-productie. Zorg ervoor dat u uw vitamine D via uw dieet en/of supplementen binnenkrijgt, zoals uw arts u adviseert.

Werken wekkers bij zonsopgang ook?

Zonsopgangwekkers zijn vergelijkbaar met zonnelampen. Deze apparaten zijn in feite wekkers die je instelt om de zonsopgang na te bootsen. Ze zenden geen UV-stralen uit en hebben dezelfde werkzaamheid als zonnelampen. Stel voor maximaal voordeel de klok zo in dat het lijkt op een zonsopgang in juni of juli. Je ogen kunnen het licht via je oogleden absorberen, dus je wordt geleidelijk wakker en kan je lichttherapie al uitvoeren voordat je zelfs maar uit bed komt.

Maak gebruik van een combinatie van licht en geluid, waarmee je op een natuurlijke manier gewekt wordt door de populaire Philips HF3531/01 – Wake-up light. De kleur van het ochtendlicht verandert van zacht morgenrood via warm oranje naar zonnig geel. Door de simulatie van de zonsopkomst word je geleidelijk gewekt, waardoor je meer energie hebt in de ochtend.

zonnelamp depressie

Al met al kan een daglichtlamp of zonnelamp voor depressie wonderen doen voor je SAD. Denk eraan om met uw arts samen te werken om hen op de hoogte te houden van uw voortgang.​

Ook populair: Vitamine D lamp kopen? Dit zijn de 5 beste daglichtlampen!

Aanbevolen artikelen