Lichttherapie: niet alleen voor seizoensgebonden depressies?

lichttherapie-seizoensgebonden-depressie

De overgang van herfst naar winter betekent grijzere luchten, kortere dagen en voor sommige mensen de terugkeer van seizoensgebonden affectieve stoornis. Met de toepasselijke afkorting SAD heeft deze aandoening symptomen die lijken op depressie (zoals zich verdrietig, lusteloos en traag voelen), maar komt alleen voor tijdens de late herfst en vroege winter. Kan lichttherapie seizoensgebonden depressies en andere vormen van depressie verhelpen?

Lichttherapie – waarbij je elke ochtend minstens 30 minuten dicht bij een speciale lichtbron zit – kan SAD helpen verbeteren. Maar veel mensen realiseren zich niet dat deze therapie ook effectief kan zijn bij ernstige depressies en depressies die optreden tijdens of na de zwangerschap, ook wel bekend als perinatale depressie.

Voor zowel seizoensgebonden als niet-seizoensgebonden depressies is de effectiviteit van lichttherapie ongeveer hetzelfde als antidepressiva of populaire vormen van psychotherapie zoals cognitieve gedragstherapie. Hoewel het bewijs van studie tot studie verschilt, verbetert naar verluidt elk van deze verschillende therapieën de symptomen bij 40% tot 60% van de mensen. Het combineren van twee van deze therapieën samen – lichttherapie en medicijnen – heeft de neiging om nog meer te helpen.

Het best beoordeelde lichttherapie product op bol.com! Ben jij op zoek naar een krachtige BOOST voor jouw slaap, energie en stemming? Ervaar de AYOlite lichttherapiebril die helpt om het zomergevoel vast te houden en de winterdip buiten de deur te houden

Lichttherapie seizoensgebonden depressies

Waarom ervaren mensen SAD?

SAD lijkt te worden veroorzaakt door een daling van de dagelijkse blootstelling aan zonlicht. Licht beïnvloedt complexe systemen die de 24-uurs circadiane klok in de hersenen regelen, die niet alleen onze slaap- en waakcycli reguleert, maar ook de spijsvertering, hormonale activiteit en andere belangrijke lichaamsfuncties.

Speciale receptoren in het netvlies (het lichtgevoelige deel van het oog) sturen informatie over licht in onze omgeving naar de superchiasmatische kern – dat is de hoofdklok van het lichaam – diep in de hersenen. In de afgelopen jaren hebben wetenschappers aanvullende zenuwbanen ontdekt van lichtreceptoren in het netvlies naar andere delen van de hersenen. Dit omvat de prefrontale cortex, die betrokken is bij het reguleren van stemming en cognitie.

Naast het instellen van onze circadiane klok, lijkt blootstelling aan licht ook invloed te hebben op hoger functionerende delen van de hersenen. Dat is de reden waarom lichttherapie kan helpen bij de behandeling van SAD, die, net als ernstige depressie, ook kan worden behandeld met medicijnen en therapie.

Lichttherapie kan tot verbetering leiden met weinig bijwerkingen

Voor zowel SAD als andere vormen van depressie heeft lichttherapie unieke kenmerken die het een aantrekkelijk alternatief maken voor medicijnen. Het duurt vaak enkele weken voordat antidepressiva beginnen te werken en veroorzaken soms vervelende bijwerkingen zoals misselijkheid, gewichtstoename en seksuele disfunctie. Bij mensen die goed reageren op lichttherapie, beginnen de symptomen van depressie gewoonlijk binnen een week te verbeteren en de bijwerkingen, waaronder vermoeide ogen en hoofdpijn, zijn ongebruikelijk en mild.

Voor mensen met een depressie die zwanger of bejaard zijn, is het zinvol om lichttherapie te proberen, omdat deze groepen vaak medicatiegebruik moeten vermijden of verminderen. En oudere mensen, vooral degenen met beperkte mobiliteit, brengen vaak veel tijd door in donkere omgevingen en zijn vatbaar voor depressies.

Houd jij dit jaar het zomergevoel vast dankzij de kracht van blauw licht? Met de AYOlite – de beste lichttherapiebril ter wereld – zit je lekkerder in je vel en ben je verzekerd van meer energie en beter slaap. En dat maakt een wereld van verschil

Lichttherapie seizoensgebonden depressies

Hoe lichttherapie bij seizoensgebonden depressies te gebruiken

Voor lichttherapie is een lichtbron zoals een lichttherapie lamp of lichttherapie bril nodig die 10.000 lux uitstraalt (een maat voor de lichtintensiteit). Je zit elke ochtend ongeveer 30 minuten voor het licht, zo snel mogelijk nadat je wakker bent geworden. Lichttherapie lampen zijn niet gereguleerd, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u er een koopt die aan bepaalde specificaties voldoet.

Om een lichttherapie lamp te gebruiken, plaatst u deze voor u of iets opzij. Kijk niet direct in het licht maar houd je ogen open. U kunt eten, lezen, televisie kijken of op een computer werken terwijl u onder het licht staat. Het is nog makkelijker om een lichttherapie bril te gebruiken, die neemt u overal mee naartoe terwijl het licht blijft afgeven.

Mensen met een bipolaire stoornis moeten een psychiater of een andere professional in de geestelijke gezondheidszorg raadplegen voordat ze lichttherapie proberen. In zeldzame gevallen kan de therapie een manische episode veroorzaken, een risico dat ook mogelijk is wanneer u voor het eerst met de meeste antidepressiva begint. Mensen met een ernstige depressie mogen ook geen lichttherapie proberen zonder begeleiding van een psychiater.

Een vroege ochtendwandeling

Voor alle anderen die zich neerslachtig of depressief voelen – al dan niet gerelateerd aan het seizoen of zwangerschap – kan een vroege ochtendwandeling soortgelijke voordelen van lichttherapie bieden. Een zonnige dag is ongeveer 50.000 lux en een grijze dag ongeveer 10.000 lux. Buiten wandelen kort na zonsopgang, zelfs op een bewolkte dag, zorgt voor bijna dezelfde hoeveelheid lichtblootstelling als een lichtbak.

Op zonnige dagen is de zon fel genoeg om een therapeutisch effect te krijgen, zelfs als je een zonnebril draagt (die je ogen beschermt tegen de ultraviolette straling van de zon. Als je 30 minuten wandelt, krijg je ook een gezonde dosis stemmingsbevorderende oefeningen. Maar als tijd- of mobiliteitsbeperkingen dat doel te uitdagend maken, kan een kwartiertje buiten zitten op elk moment van de dag een verschil maken in je humeur.

U leest: Lichttherapie: niet alleen voor seizoensgebonden depressies?

Ook populair: Top 6 beste massagestoel van 2023 voor ontspannen spieren

Dit vind je misschien ook leuk: