Mijn 16/8 dieet ervaringen met intermittent fasting

16/8-dieet-ervaringen

Al meer dan tien jaar volg ik een glutenvrij dieet, omdat ik coeliakie heb. Hoewel mijn gewicht de afgelopen 10 jaar redelijk stabiel is gebleven, kom ik af en toe een paar kilo aan die ik wil verliezen. Omdat ik al beperk wat ik eet, zijn diëten waarbij voedsel wordt geëlimineerd een uitdaging voor mij. Ik ben onlangs een paar kilo aangekomen vanwege een schouderblessure waardoor ik niet kon deelnemen aan mijn dagelijkse barre- les, dus ik wilde mijn eetgewoonten veranderen om de extra twee of drie pond kwijt te raken. Ik kwam een ​​artikel tegen over 16/8intermittent fasting, een praktijk waarbij je gedurende bepaalde periodes van de dag of week voedsel moet opgeven. In dit artikel deel ik mijn 16/8 dieet ervaringen.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting, een dieet dat populair is en kan een aantal gezondheidsvoordelen opleveren, of je nu kilo’s kwijtraakt of niet. Door het calorieverbruik te beperken tot een bepaalde periode per dag of week (bijvoorbeeld alleen eten tussen 12.00 uur en 20.00 uur), kunt u afvallen, uw risico op kanker verminderen, de bloeddruk verlagen en uw bloedsuikerspiegel onder controle houden. Intermittent fasting is in tegenstelling tot de meeste diëten in die zin dat je kunt eten wat je wilt, zolang het maar binnen de consumptieperiode is.

Intermittent fasting kan vele vormen aannemen. Volgens Healthline vasten sommige mensen elke derde of vierde dag van de week 24 uur. Anderen kiezen voor het 5:2-dieet , wat betekent dat ze gedurende vijf dagen een normale hoeveelheid calorieën binnenkrijgen en vervolgens twee dagen lang slechts 500 of 600 calorieën eten.

Omdat ik vatbaar ben voor migraine, maakte ik me zorgen over het kiezen van een vasten dat een te drastische verandering zou zijn van mijn normale dieet. Ik koos voor de 16-8-methode , waarbij je 16 uur vast en acht uur eet. Dit is wat ik heb geleerd na 10 dagen intermittent fasting.

Intermittent fasting is voor velen de oplossing voor gezond gewichtsverlies. Hannah Vreugdenhil geeft in het boek Intermittent fasting – doe je zo een plan waar je direct mee aan de slag kunt, inclusief 8 weekmenu’s

16/8 dieet ervaringen

1. Het is normaal om in het begin echt honger te hebben

Ik besloot mijn dagelijkse vasten te doen van ongeveer 20.00 uur tot de volgende dag 12.00 uur. Dit betekende dat al mijn eten voor de dag plaatsvond tussen 12.00 uur en 20.00 uur. In het begin werd ik uitgehongerd wakker.

Ik ontdekte dat het eten van een eiwitrijk tussendoortje rond 20.00 uur, zoals eiwitten of kaas, de hongergevoelens van de volgende ochtend verhinderde, waardoor het aanzienlijk gemakkelijker werd om tot het middaguur te vasten.


2. Ik had de eerste dagen hoofdpijn, maar die ging langzaam weg

Hoewel ik (gelukkig) geen migraine had tijdens het experiment, kreeg ik de eerste paar dagen wel een handvol doffe hoofdpijn, vooral tegen het einde van mijn vasten rond 11.00 of 12.00 uur. Na drie of vier dagen paste mijn lichaam zich aan het dieet aan en verdween de hoofdpijn.

3. Het is een goed dieet als je het ontbijt al overslaat

Ik ontbijt niet en heb dat ook nooit gedaan, waardoor deze vorm van intermittent fasting voor mij redelijk makkelijk ging. Het stuk van ongeveer 10.00 uur tot 12.00 uur was moeilijk, maar ik heb het altijd gehaald.

Ik dronk elke ochtend koffie met creamer bij het wakker worden. (Sommige experts raden aan om alleen zwarte koffie te drinken tijdens intermittent fasting, hoewel de meningen verschillen) Ik kan 16 uur zonder eten, maar ik kan absoluut niet schrijven zonder mijn gebruikelijke kopje java koffie in de ochtend.

Geniet van het aroma en de heerlijke smaak van koffie van verse bonen met de Philips 2200 serie EP2220/10 – Espressomachine. Zet een espresso of gewone kop koffie met 1 druk op de knop. Heb je visite? Zet dan snel 2 koppen koffie tegelijk

16/8 dieet ervaringen
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-1.png

4. De grootste uitdaging was niet spontaan kunnen eten (of drinken)

Verreweg het moeilijkste deel van intermittent fasting voor mij was het effect dat het had op mijn sociale leven. Ik moest eerder dinerplannen maken met vrienden dan ik normaal zou doen en moest een verleidelijk ijsje met mijn man opgeven.

5. Als ik uitging aan eten, voelde ik me daar niet zo schuldig over

Ik heb de gewoonte om grof mentaal te tellen hoeveel calorieën ik elke dag eet. Ik ben geen strikte calorieteller, maar ik heb altijd een idee van hoeveel ik heb gegeten en ik probeer binnen het bereik van 1.600 tot 1.800 calorieën te blijven. Tijdens dit experiment maakte ik me niet zoveel zorgen als ik normaal zou doen over meer dan 1.800 calorieën, omdat ik mijn uren om te eten aan het beperken was.

Op een dag at ik zeker meer dan 1.800 calorieën. Maar omdat ik wist dat ik een vasten voor de boeg had, voelde ik me niet zo schuldig over de cheeseburger, zoete frietjes en muilezels uit Moskou waar ik me aan overgaf.

6. Mijn zure reflux en GORZ verbeterden aanzienlijk

Ik heb GORZ en neem dagelijks medicijnen om zure terugvloeiing en brandend maagzuur te voorkomen. Ik vergat mijn medicatie een paar dagen in te nemen (wat regelmatig voorkomt) en merkte dat mijn GORZ-symptomen – die meestal ‘s avonds laat toeslaan – niet zo ernstig waren.

Door mezelf drie of vier uur voor het slapen gaan de tijd te geven om mijn eten goed te verteren, vermeed ik de oprispingen die vaak gepaard gaan met rijke diners of nachtelijke tussendoortjes.

7. Het was leuk om geen voedsel te hoeven schrappen

Ik heb altijd specifieke diëten vermeden (zoals het mediterrane dieet of het Atkins-dieet) omdat ik bang was om te veel voedsel te schrappen. Ik eet al glutenvrij omdat ik coeliakie heb, en ik wilde ook niets als zuivel of vlees opgeven. Ik genoot van intermittent fasting omdat ik nog steeds alles kon eten wat ik wilde zonder me tekort te doen.

In Vegan Intermittent Fasting delen grensverleggend arts Petra Bracht en receptontwikkelaar Mira Flatt hun volledig plantaardige programma. Je ontgrendelt alle voordelen van vasten terwijl je nog steeds het voedsel eet waar je van houdt (zonder honger te hebben)

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-1.png

Mijn 16/8 dieet ervaringen: conclusie

Intermittent fasting is iets wat ik doordeweeks blijf doen, maar niet in het weekend.

Aan het einde van mijn 10 dagen verloor ik ongeveer twee pond, wat meer was dan ik had verwacht. Ik heb geen significante doelstellingen voor gewichtsverlies en was in de eerste plaats op zoek naar een dieet dat me zou helpen een paar kilo af te vallen en vervolgens een gezond gewicht te behouden. Dit dieet voelde toegankelijk en realistisch aan.

Het grootste nadeel van de 16/8-methode was echter hoe onbetaalbaar het was in het weekend. Ik kon geen drankjes drinken met vrienden of uitgeven aan een Haagen-Dazs-chocoladereep ‘s avonds laat met mijn man. In de toekomst ben ik van plan om van zondag tot en met donderdag aan het dieet deel te nemen en op vrijdag en zaterdag een pauze te nemen.

U leest: Mijn 16/8 dieet ervaringen met intermittent fasting

Ook populair: Top 7 beste glutenvrije eiwitrepen die je online kan bestellen