Mijn dankbaarheidsdagboek review: nog nooit sliep ik zo goed

dankbaarheidsdagboek review

Toen ik laatst op Instagram het nieuws van mijn Insta favorieten verkende, stuitte ik op een dankbaarheidsdagboek – een methode waarbij je nadenkt over waar je dankbaar voor bent (ja, op echt papier). Ik moest het uitproberen. Er wordt immers gedacht dat het eenvoudigweg regelmatig uiten van dankbaarheid ervoor zorgt dat je je gelukkiger voelt, meer goede emoties hebt en van positieve ervaringen geniet, dus ik dacht dat het een win-winsituatie zou zijn, ongeacht het effect op mijn slaap. Een maand lang schreef ik waar ik elke avond dankbaar voor was, en ik kan je zeggen: het was een openbaring. In deze dankbaarheidsdagboek review deel ik mijn ervaringen met deze nieuwe trend.

Waarom een dankbaarheidsdagboek voor het slapengaan gebruiken?

Onderzoek heeft aangetoond dat het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek de slaapkwaliteit kan verbeteren en het voor u gemakkelijker maakt om ‘s nachts in slaap te vallen.

Het is moeilijk om een ​​duidelijke en precieze definitie van een dankbaarheidsdagboek te vinden, maar het kernidee is hetzelfde: je schrijft dingen op waar je dankbaar voor bent. Ik heb een aantal websites van hogescholen en universiteiten doorzocht voor academische informatie over de praktijk. Sommigen moedigen je aan om dagelijks vijf dingen op te schrijven, anderen zeggen dat je een keer per week een lijst moet maken. Ik heb vastgesteld dat het, zoals met alles wat met slapen te maken heeft, variabel en persoonlijk is.

Een aantal onderzoeken hebben het verband tussen dankbaarheid en slaap onderzocht. In één groep verdeelden onderzoekers 119 jonge vrouwen in drie groepen: de eerste hield een dagelijks dankbaarheidsdagboek bij, een ander hield een dagboek bij over hun dagelijks leven en de rest kreeg geen activiteit als controle toegewezen. De vrouwen in de dankbaarheidsjournaalgroep ervoeren een kleine maar significante verbetering in hun zelfgerapporteerde slaapkwaliteit in vergelijking met de andere twee groepen. Een andere studie wees uit dat een dankbaarheidsdagboek ‘s nachts je kan helpen sneller in slaap te vallen en langer in slaap te blijven. Een expert op het gebied van dankbaarheid theoretiseert dat de voordelen kunnen worden toegeschreven aan de beoefening die je helpt om je dagelijkse zorgen te verlichten. (Het is absoluut een stemmingsbooster in mijn ervaring.)

Je kan kiezen voor een kant-en-klaar dankbaarheidsdagboek die je zelf kan invullen, of je kan een leeg dagboek/notebook gebruiken. Bij Bol.com zijn er verschillende boekjes te koop, die eenvoudig in te vullen zijn en volop nieuwe inzichten kunnen geven en positiviteit kunnen opleveren.

Bekijk hier de bestverkochte invul dankbaarheidsdagboeken op bol.com

dankbaarheidsdagboek review

Waarom het ook uw lichamelijke gezondheid ten goede kan komen

De profs stoppen misschien niet bij een betere slaapkwaliteit. Een onderzoek onder patiënten met hartfalen wees uit dat routinematige dankbaarheid boeken de biomarkers voor ontstekingen verminderden, dit zijn moleculaire stoffen die in lichaamsvloeistoffen worden aangetroffen en die op bepaalde ziekten kunnen wijzen. Net als bij de andere onderzoeken werden de deelnemers in twee groepen verdeeld: de helft schreef elke dag over dingen waar ze dankbaar voor waren, de anderen deden dingen zoals gewoonlijk zonder richting. Patiënten die dankbaarheidsdagboeken bijhielden, hadden minder ontstekingen. Hoewel de onderzoekers tot de conclusie kwamen dat verder onderzoek nodig was, wijst de studie op de mogelijkheid dat het bijhouden van een dankbaarheidsboekje zelfs de lichamelijke gezondheid kan verbeteren.

Hoe gebruik je een dankbaarheidsdagboek?

Een uitgebreide en gedetailleerde beschrijvingen geven van waar je dankbaar voor bent en waarom is zinvoller dan een korte lijst.

Sinds ik ben begonnen met het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek, heb ik elke avond dezelfde routine gevolgd – nog een goede gewoonte om je slaap te verbeteren. Ik voer mijn kat, doe het plafondlicht uit, sluit de lichtslingers aan die boven mijn raam hangen en een zachtere gloed geven dan mijn bedlampje, ga naar bed en open mijn dagboek.

Ik begin met te schrijven over mijn dag: het grappige gesprek dat ik had met mijn kamergenoot, het stomme wat mijn kat deed, wat ik heb gekookt of wat ik op het werk heb gepubliceerd (het begin van het slaapartikel wordt vanavond leuk). Dan schrijf ik de dingen op waar ik dankbaar voor ben. Ik begin altijd met de simpele zin “Ik ben dankbaar voor” en ga van daaruit verder.

Er zijn nachten dat ik elk klein ding waardeer, en ik ga door met pagina’s over hen (“Ik ben dankbaar voor boodschappen doen als ik trek heb, omdat het altijd van de zotte is”). Andere avonden heb ik geen motivatie om te schrijven en is het moeilijk om woorden op de pagina te zetten. Op een avond schreef ik een enkele zin – “Ik ben dankbaar voor gestoomde broccoli” – maar mijn moed was nog steeds niet opgeheven.

Bij een dankbaarheidsdagboek geldt niet one-size-fits-all. Uit een onderzoek bleek dat mensen die slechts één keer per week een dagboek bijhouden, gelukkiger zijn dan degenen die dat dagelijks doen. (Ik blijf bij mijn avondroutine – het werkt voor mij.)

Wat is het beste dankbaarheidsdagboek?

In deze dankbaarheidsdagboek review geef ik ook een paar suggesties voor fijne dagboeken om te gebruiken. Al eerder noemde ik de kant-en-klare invul dankbaarheidsboekjes. Maar je kan ook kiezen voor een heel leeg dagboek die je helemaal; naar eigen inzicht invulling kan geven.

Moleskine is een van mijn favoriete dagboekmerken omdat de notitieboekjes gemakkelijk helemaal open kunnen staan. Ook A Lifetime Journal welke navulbaar is en dus harenlang gebruikt kan worden, kan ik aanraden wanneer je graag in hetzelfde dagboek schrijft voor een langere periode. Wellicht heb je al alles wat je nodig hebt om te beginnen met een dankbaarheidsdagboek. (We hebben allemaal een leeg dagboek of notitieboekje dat leeg ligt, wachtend op woorden.)

A Lifetime Journal is navulbaar, waardoor je er jarenlang plezier aan beleeft

dankbaarheidsdagboek review

Dat gezegd hebbende, ik heb mijn hele leven aan en uit geschreven en heb een neiging ontwikkeld voor bepaalde merken notebooks en soorten pennen. Ik geef de voorkeur aan dagboeken die meestal plat liggen als je ze openbreekt, omdat het gemakkelijker is om op beide pagina’s te schrijven en een egaal oppervlak te hebben. Mijn huidige favoriet is een klassieke Moleskine. Ik heb geschreven in een van de met denim bedekte notebooks uit een beperkte collectie, die ik erg leuk vind. De hoes heeft een textuur die iets grover is dan een gewone jeans, maar toch aangenaam aanvoelt. Bovendien staat op de voorkant van mij: “Niet voorzichtig behandelen”, wat ik nogal grappig vind. Ik hou ook van de notebooks van Leuchttrum, die in verschillende felle kleuren verkrijgbaar zijn. Beide merken hebben notitieboekjes met verschillende soorten pagina’s, waaronder gestippeld, gelijnd en blanco, waardoor je meer creativiteit op de pagina hebt (Moleskine heeft zelfs een optie voor halfgelijnd, half blanco).

Natuurlijk is uw notebook slechts de helft van wat je nodig hebt. De andere helft is je schrijfgerei. Al jarenlang heb ik een Parker vulpen, die ik nog steeds geweldig vind. Ik hou van het gewicht van de pen zelf en hoe de inkt levendig op de pagina vloeit.

Mijn dankbaarheidsdagboek review kan iedereen aanraden te beginnen met schrijven

Van alle dingen die ik het afgelopen jaar heb gedaan terwijl ik mijn slaap bedekte, veranderde niets mijn slaap – en algehele stemming – zoveel als een dankbaarheidsjournaal. Het duurde ongeveer een week voordat ik enig effect zag, maar daarna was het verschil praktisch voelbaar. Ik was gelukkiger toen ik indommelde, langer in slaap bleef en minder nachtelijke onderbrekingen ondervond. Mijn humeur overdag en algehele vooruitzichten verbeterden ook. Het was alsof ik een permanente roze bril had opgezet, en op de een of andere manier werd alles positiever. Ik denk dat de meeste mensen er baat bij hebben om deze eenvoudige oefening onderdeel van hun routine te maken – en alles wat je echt nodig hebt, is een beetje papier, een pen of potlood en de motivatie om het te doen. Ik hoop dat mijn dankbaarheidsdagboek review je in elk geval heeft kunnen inspireren om het ook eens te porberen. Ik beloof, het is de moeite waard!

Ook populair: Top 10 tips voor vliegangst overwinnen: zó kom je ervan af

Aanbevolen artikelen