Mijn ervaringen met stoppen met koffie: dit gebeurde na 30 dagen

Ervaringen stoppen met koffie

Ik hou van koffie. Misschien te veel. Vroeger dronk ik tot wel vier kopjes Nespresso per ochtend – het donkerste gebraad dat ik kon vinden. Ik keek uit naar mijn eerste kopje en bij het derde wist ik dat ik niet naar de keuken moest gaan om het vierde te maken, maar ik luister niet altijd naar beter weten. Op advies van een collega besloot ik 30 dagen geen koffie meer te drinken om te kijken of het mijn schommelingen in energie zou verbeteren. In dit artikel deel ik mijn ervaringen met stoppen met koffie.

Ik betaalde de prijs voor koffie drinken. Ik begon me meestal zenuwachtig te voelen en als ik niet ontbeet, kon mijn maag van streek raken. Ook had ik schommelingen in energie, vooral in de middag had ik een dip die soms gepaard ging met hoofdpijn en een somber gevoel. Blijkt dat elk van die peulen maar liefst 100 milligram cafeïne bevat. Dat kan behoorlijk snel oplopen.

Dus toen mijn voormalige collega op Twitter deelde dat hij in augustus gestopt was met cafeïne, vroeg ik me af of ik dat ook zou moeten doen. Hij schakelde over op cafeïnevrij en zei dat het schokkend gemakkelijk was om cafeïne op te geven. “Ik heb het niet veel gemist”, zei hij. Na er een paar maanden over nagedacht te hebben, besloot ik het eens te proberen.

Ik gebruikte tijdens mijn koffie detox de Cafeïnevrije Colombia koffiebonen. Het biedt wel de koffiesmaak en niet de cafeïne

ervaringen stoppen met koffie

Wat er gebeurde toen ik met koffie stopte

Net als mijn collega was het makkelijker dan ik dacht. Ik hou van de smaak van koffie en drink de mijne zwart. Overschakelen naar cafeïnevrije pods deed het goed. Ik had redelijk last van bijwerkingen. Alleen de eerste dag had ik erge hoofdpijn.

“De hoofdpijnervaring, die heel gewoon is, is een teken van terugtrekking uit de afhankelijkheid van cafeïne”, zegt Kara Fitzgerald, auteur van Younger You: Reduce Your Bio Age and Live Longer, Better. “Het is tijdelijk, maar kan erg moeilijk zijn om door te ploegen en zorgt ervoor dat velen van ons op zoek zijn naar een cafeïnefixatie om ontwenningsverschijnselen te voorkomen.”

Ik voelde me de eerste twee weken ook de hele dag moe. Dat komt omdat cafeïnevrij gaan je in het begin traag kan maken, waardoor je energie en je concentratievermogen verminderen, zegt Hayley Miller, een geregistreerde diëtist-voedingsdeskundige bij Persona, een gepersonaliseerd vitamine- en supplementenbedrijf. “Het goede nieuws is dat dit van korte duur zal zijn, dankzij het verbazingwekkende aanpassingsvermogen van het menselijk lichaam. Je kunt verwachten dat je je mentale helderheid en focus binnen een paar weken na het stoppen terugkrijgt.

Het kostte tijd, maar mijn focus werd uiteindelijk beter en leek de hele dag consistenter te zijn in plaats van ‘s ochtends te pieken en’ s middags af te nemen. Ik heb ook beter geslapen. Ik nam alleen ‘s ochtends cafeïne en het feit dat het mijn slaap kon beïnvloeden, verraste me.

“Je ontdek in een korte tijd de beste voordelen van cafeïnevrij gaan”, zegt Fitzgerald. “Aangezien het een krachtig stimulerend middel is, gemakkelijk de hersenen binnendringt en adenosinereceptoren blokkeert, is het belangrijkste voordeel van stoppen een verbeterde slaap.”

Fitzgerald zegt dat de halfwaardetijd van cafeïne gemiddeld vijf uur is. “Het is langer voor sommigen van ons die langzamere biotransformatie-enzymen hebben”, legt ze uit. “Dit betekent dat het meer dan 10 uur kan duren om cafeïne volledig uit het lichaam te verwijderen. Het is niet verwonderlijk dat het de slaap beïnvloedt. Degenen onder ons die langzame metaboliseerders zijn, kunnen extra problemen hebben, waaronder een hogere bloedsuikerspiegel en bloeddruk, veranderde tolerantie voor lichaamsbeweging en een verhoogd risico op niet-fatale hartaanvallen. 

Stoppen met koffie heeft nog een ander voordeel: “Aangezien cafeïne een diureticum is – wat betekent dat het de urineproductie versnelt – zult u merken dat deze verandering uw uitstapjes naar de badkamer zal verminderen”, zegt Miller. “Nog beter, cafeïnevrij gaan zou je voeding zelfs kunnen verbeteren door je lichaam te helpen B-vitamines en andere belangrijke voedingsstoffen op te nemen. Met andere woorden, stoppen met koffie kan je helpen meer uit je eten te halen.”

Een ander heerlijk alternatief voor koffie en net zo lekker als die van de Starbucks (belooft!): deze Drink me Chai – Spiced Chai Latte met een aromatische en zoete mix van thee, melk en verwarmende specerijen. Voeg water of melk toe en het is klaar!

ervaringen stoppen met koffie

Maar cafeïne heeft toch ook voordelen?

Terwijl Fitzgerald zegt dat het bewijs nog steeds wetenschappelijk wordt uitgeplozen, kan cafeïne een middel zijn voor een lang leven. “Het lijkt in fruitvliegjes, muizen en wormen te zitten”, zegt ze. “Menselijke studies ontbreken. Er wordt ook gedacht dat het neuroprotectief is bij matige inname bij mensen, wat betekent dat het beschermend is tegen ouderdomsziekten zoals dementie of Parkinson.

Als je verder kijkt dan naar het voertuig waarin de cafeïne wordt aangetroffen, zoals koffie of thee, zul je merken dat beide dranken geprezen worden omdat ze fytochemicaliën bevatten die ook heilzaam zijn.

“Als we kijken naar menselijke studies van koffiedrinkers, zien we dat ze de neiging hebben om langer te leven – cafeïnehoudende koffie of niet”, zegt Fitzgerald. “Ik hou persoonlijk van mijn dagelijkse koffieritueel in de ochtend en waardeer die heilzame fytochemicaliën. Ik drink het niet na het ochtenduur, tenzij het af en toe een decaf is, waardoor ik ‘s nachts goed kan slapen.

Cafeïne is een natuurlijk stimulerend middel en Miller zegt dat het een geweldige manier is om ‘s ochtends een uitbarsting van energie te krijgen en de middagblues te bestrijden. “Maar te veel van iets is nooit goed”, zegt ze. “Je mag nooit meer drinken dan het equivalent van ongeveer vier koppen koffie per dag.”

De beste verse (caffeïnevrije) koffie zet je met de best beoordeelde koffiezetter op bol.com: de De’Longhi Magnifica volautomatische espressomachine

ervaringen stoppen met koffie
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop.png

Mijn ervaringen met stoppen met koffie

Ik ben nu een maand bezig met mijn experiment en om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of ik terug zal gaan. Ik hou van de kwaliteit van de slaap die ik nu heb, maar ik mis die kleine uitbarsting van energie die cafeïne me gaf. Ik zou af en toe een kopje of een mix van gewoon en cafeïnevrij kunnen proberen, of te kiezen voor een van deze gezonde alternatieven voor koffie om te zien wat er gebeurt.

Miller zegt dat de beslissing om cafeïnevrij te gaan afhangt van je levensstijl en je redenen om het te gebruiken. “Als je koffie drinkt voor de smaak of omdat je dol bent op een latte in de plaatselijke coffeeshop, dan is stoppen waarschijnlijk niet nodig”, zegt ze. “Als je op cafeïne vertrouwt om je dag door te komen, kunnen er andere dingen spelen: je slaapkwaliteit, stressniveaus of voeding kunnen van invloed zijn op je vermogen om alert en gefocust te blijven. Het is beter om je energie te beheren door middel van levensstijlkeuzes dan te leunen op een bakkie leut.

U leest: Mijn ervaringen met stoppen met koffie: dit gebeurde na 30 dagen

Ook populair: Top 4 beste reisbeker voor koffie die lekvrij is en uren warm houdt