Minimalisme voor beginners: dit zijn de 7 eerste stappen

minimalisme voor beginners

GASTARTIKEL – Overweeg jij minimalistisch te leven, maar weet je niet goed hoe je moet beginnen? Minimalisme voor beginners begint bij een aantal kleine stappen, om dit vervolgens verder uit te bouwen tot waar jij je precies goed bij voelt. Net als bij het overwegen van andere veranderingen in levensstijl, vallen mensen die erover denken een minimalist te worden over het algemeen in 3 categorieën:

EEN: Let’s Go – Waar is de afvalcontainer?
TWEE: Nee, bedankt – ik heb geen spullenprobleem, ik heb een ruimteprobleem.
DRIE: Ik ben geïnteresseerd, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.

Soms maken de tweeën de sprong als ze zien hoe blij de enen en drieën zijn. Ik ben langzaam een ​​minimalist geworden. Ik stapte in het minimalisme, stapte uit, ging naar voren, ging achteruit en begon uiteindelijk consequent naar binnen te leunen.

Wat heeft me zo lang geduurd?
Minimalisme voor beginners gold ook voor mij. In de loop van 7 jaar heb ik mijn dieet, spullen, schulden, gezondheid, thuis en drukte vereenvoudigd. Er zijn een paar redenen waarom ik er bewust de tijd voor nam.

  • In mijn ervaring zijn langzame verschuivingen duurzamer dan radicale verandering.
  • Ik heb een gezin en zij komen op de eerste plaats.
  • Ik moest experimenteren om te bepalen wat genoeg was voor mij.
  • Ik was op zoek naar meer. Alleen spullen wegdoen was niet mijn bedoeling. Ik wilde ontdekken wat het meest voor mij betekende, wat mijn hart deed zingen.
  • Ik zoek, experimenteer en definieer nog genoeg. Ik heb geen eindpunt in gedachten.

Bij bol.com kan je handige organisers en opruimtools vinden die helpen met minimalisme

7 kleine stappen voor de beginnende minimalist

Als je een beginner bent of ergens op je reis om je leven te vereenvoudigen en een minimalist te worden, geniet dan van deze kleine stappen.

  1. Schrijf het op. Maak een lijst van alle redenen waarom je eenvoudiger wilt leven. Als je genoeg hebt van incassobureaus, schrijf het op. Boos dat je nooit tijd hebt met je kinderen? Schrijf het op. Om gestrest te slapen ‘s nachts? Zet het op papier. Wil je je baas ontslaan? Ja, schrijf dat ook op. Dit zijn jouw waaroms en jouw waaroms zullen een geweldige hefboom zijn wanneer je denkt dat het te moeilijk is om door te gaan. Je waarom helpt je herinneren wat belangrijk is.
  2. Gooi de duplicaten weg. Loop door je huis met een doos en vul deze met duplicaten. Als je twee sets maatbekers hebt, doe deze dan in de doos. Kopieën van hetzelfde boek of dezelfde dvd? Leg er een in de doos. Dubbelen op placemats? Je hebt er maar één nodig. Nadat u de doos hebt gevuld, labelt u deze “Duplicaten” en legt u deze 30 dagen uit het zicht. Als je niets nodig hebt of je weet niet meer wat er in de doos zat, doneer het dan.
  3. Maak een rommelvrije zone. Dit gebied kan een keukentafel zijn, je nachtkastje, een aanrecht of een lade in je keuken. Gebruik die overzichtelijke zone als inspiratie om met minder te leven. Als je van die schone, heldere omgeving houdt, breid de zone dan elke dag een beetje uit. Een opgeruimd aanrecht kan een opgeruimde kamer worden en een opgeruimde kamer kan het opgeruimde, minimalistische huis worden waar je aan hebt gedacht.
  4. Reis licht. Reizen vernieuwt altijd mijn liefde voor minimalisme en eenvoudig leven. Pak de volgende keer dat u op reis gaat voor de helft van de tijd in. Als je 4 dagen reist, pak dan voor 2. Je kunt kleding wassen en ophangen als dat nodig is of dezelfde dingen twee keer dragen. Zie hoe het voelt om minder bagage te dragen.
  5. Kleed je met minder. Als je Project 333 nog niet hebt overwogen, klinkt aankleden met slechts 33 items voor 3 maanden (kleding, schoenen, sieraden, accessoires) extreem, maar duizenden mensen weten dat het het leven eigenlijk gemakkelijker maakt in plaats van uitdagender.
  6. Eet soortgelijke maaltijden. Als je bedenkt hoeveel tijd je besteedt aan het nadenken over wat je gaat eten voor de lunch, je gezin klaarmaakt voor het avondeten, of wat je moet halen in de supermarkt, is het duidelijk dat eten niet altijd eenvoudig is. Probeer de hele week hetzelfde ontbijt en lunch te eten en kies voor 2 of 3 dinerkeuzes die door de week heen draaien. Als je familie klaagt, laat ze dan weten dat het een experiment is en praat er dan aan het eind van de week over.
  7. Bespaar €1000. Een noodfonds vereenvoudigt alles. Als u schulden aflost, betaalt u alleen uw minimumbetalingen totdat u €1000 kunt besparen. Als je geen schulden hebt, maar toch uitgeeft wat je hebt, zet dan elke dag of elke week geld opzij totdat je €1000 hebt bereikt. Probeer de 52 weken gelduitdaging en in 45 weken bespaart u meer dan €1000 zonder ooit meer dan €45 in een week bij te dragen. Geld voor noodgevallen vermindert stress en noodgevallen.

Minimalisme voor beginners moeilijk? Welnee!

Probeer deze een voor een en blijf kleine stapjes nemen en leun in het leven waar je naar hunkert. Zelfs als het 10 jaar duurt om te komen waar je denkt te zijn, beginnen de voordelen onmiddellijk. Het mooie van minimalisme voor beginners, is dat je nieuwsgierig en gedurfd kunt zijn. Je kunt om hulp vragen, weer opstaan ​​als je valt en uitkijken naar nieuwe avonturen in een leven met minder spullen, drama, schulden en verplichtingen.

Ook populair: Woonkamer schoonmaken met 10 super simpele en snelle hacks

Aanbevolen artikelen