Onrustige benen na sporten? Zo voorkom je rusteloze benen!

onrustige benen na sporten

Beweging wordt vaak gesuggereerd als een methode om RLS (Restless Legs Syndrome) -symptomen te verlichten, maar sommige mensen vinden dat lichaamsbeweging de symptomen verergert. Experts suggereren verschillende redenen waarom dit waar zou kunnen zijn. Lees verder om achter de oorzaken van rusteloze benen te komen en hoe je de klachten van onrustige benen na sporten kan verminderen.

Wat helpt tegen onrustige benen na sporten?

1. Massage apparaat

Onrustige benen na sporten

Een van de meest gebruikte middelen tegen onrustige benen na het sporten is het gebruik van een massage apparaat. Het Blije Voeten Voetmassage Apparaat is het best beoordeelde voetmassage apparaat op bol.com. Het apparaat heeft verschillende trilniveaus en infrarood ter ondersteuning voor een betere doorbloeding van de voeten en benen.

De trilniveaus zijn instelbaar van stand 1 tot en met 15. De 2 infraroodlampen geven een lekkere diepte warmte onder de voeten, en zijn instelbaar van stand 1 tot en met 8. De automatische stand zorgt voor een heerlijk afwisselend programma. Het voetmassage apparaat stopt automatisch na 10, 20 of 30 minuten, dit is makkelijk in te stellen. Het voetmassage apparaat is ook te gebruiken voor rug, handen en buik. Het zorgt voor een goede bloeddoorstroming door de hele benen. Hierdoor worden RLS klachten aanzienlijk verminderen, zo vertellen klaren in de beoordelingen.  

2. Magnesium

Onrustige benen na sporten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-1.png

Geschat wordt dat 5 tot 10% van de volwassen bevolking last heeft van onrustige benen, een onrustig gevoel wat de drang geeft de benen te bewegen. Sommige mensen hebben het af en toe, maar bij een behoorlijke groep heeft het een chronisch karakter met alle vervelende gevolgen van dien. Vaak heeft dit te maken met een vitamine tekort.

Lucovitaal Magnesium Vermoeide, Zware Benen van Lucovitaal is een speciale dag & nacht formule voor onrustige, zware en vermoeide benen. Muisdoorn ondersteunt de bloedcirculatie en biedt ondersteuning bij zware en vermoeide benen. Daarnaast bevat deze formule 100 mg elementaire Magnesium uit Magnesiumbisglycinaat per tablet. Magnesium draagt bij tot een normale werking van de spieren en het zenuwstelsel. Het draagt tevens bij aan extra energie bij vermoeidheid.

3. Gel

Onrustige benen na sporten
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-1.png

Om de bloedsomloop in onrustige benen te stimuleren kan een gel als Weleda Venadoron een uitkomst bieden. De gel verlicht en vitaliseert zware en vermoeide benen, bBiedt verlichting bij zware en vermoeide benen en stimuleert de doorbloeding. Daarnaast heeft het een verkoelend effect. Vooral na het sporten kan dit aan aangenaam gevoel bieden in de benen.

Rusteloze benen en de hersenen

Het National Institute of Neurological Disorders and Stroke, een agentschap van de National Institutes of Health, definieert het rusteloze benensyndroom als een neurologische aandoening. Mensen met RLS voelen sensaties in hun benen die ze met woorden beschrijven, zoals druk, tintelingen, prikkeling of kruipen. Deze gevoelens kunnen variëren van vervelend tot invaliderend. Beweging brengt verlichting, maar vaak maar voor een paar seconden. De aandoening is meestal ‘s nachts erger en verstoort een goede nachtrust.

Beweging versus ontspanning

De symptomen van RLS verdwijnen meestal bij beweging en komen terug tijdens ontspanning. Mensen met het rustelozebenensyndroom hebben de onaangename sensaties die tijdens hun trainingssessies verdwijnen om pas weer terug te komen nadat de training is beëindigd. Het kan lijken alsof de symptomen erger zijn, maar ze kunnen alleen erger lijken in vergelijking met hun afwezigheid. Mensen kunnen ook minder actief zijn na het sporten terwijl ze rusten, en het lagere niveau van spieractiviteit maakt de symptomen erger.

Tijdstip

Het rusteloze benensyndroom is ‘s nachts erger – vaak opduikend met periodieke ledemaatbewegingsstoornis (PLMB), waarvan de National Sleep Foundation uitlegt dat het herhaaldelijk schokken of krampen van de benen met zich meebrengt – die ‘s ochtends vaak helemaal geen symptomen vertoont. Mensen die in de late namiddag of avond sporten, kunnen bij toeval tijdens de symptoom activiteitsdrempel sporten. RLS-symptomen lijken te beginnen na het sporten, maar in werkelijkheid zouden ze hetzelfde gevoel hebben gehad als ze niet hadden geoefend.

Dopamine-niveaus en RLS

De oorzaken van het rusteloze benen syndroom worden niet goed begrepen door de medische gemeenschap, maar er zijn aanwijzingen voor verminderde niveaus van de neurotransmitter dopamine. Hoewel lichaamsbeweging het dopaminegehalte kan verhogen, en daarom is matige lichaamsbeweging een effectieve therapie voor het rusteloze benen syndroom, kan zeer intensieve lichaamsbeweging het tegenovergestelde effect hebben. ACE Fitness meldt dat OTS – overtrainingssyndroom – bijdraagt ​​aan rusteloze slaap of slapeloosheid door het vrijkomen van epinefrine. Dit stresshormoon zal je niet alleen geagiteerd houden, maar je ook ontdoen van de rest die je nodig hebt.

Beweging en rusteloze benen

Regelmatige, matige lichaamsbeweging is een belangrijke behandeling voor RLS. Als lichaamsbeweging de symptomen lijkt te verergeren, probeer dan de intensiteit van uw trainingen te verminderen om te zien of u te veel traint. Als dat niet helpt, kan het nuttig zijn om uw oefening eerder op de dag te verplaatsen of te proberen actief te blijven na de trainingssessies. Van cafeïne, tabak en alcohol is aangetoond dat ze bijdragen aan RLS-symptomen, dus het verminderen of elimineren ervan zou moeten helpen. Raadpleeg uw arts over veranderingen in het dieet om ijzertekorten te corrigeren, zoals een tekort aan foliumzuur of magnesium.

Ook populair: Natuurlijk slaapmiddel van Kruidvat: Melatonine

Aanbevolen artikelen