Spijsverteren problemen oplossen met deze 7 dieet aanpassingen

Spijsverteren-problemen-oplossen

De meest voorkomende problemen in verband met het spijsverteringskanaal zijn diarree, constipatie, prikkelbare darmsyndroom (PDS), inflammatoire darmziekte (IBD) en brandend maagzuur. Deze kunnen door veel dingen worden veroorzaakt, zoals een ongezonde levensstijl, slechte voeding, een bepaalde voedselgevoeligheid of zelfs een infectie. In dit artikel vertellen we hoe je 7 aanpassingen kan doen en hiermee spijsverteren problemen oplossen kan.

Voor het grootste deel is een plantaardig dieet een geweldige manier om je spijsvertering te verbeteren, omdat het rijk is aan vezels, water, vitamines en mineralen, en het bevat ook geen moeilijk verteerbaar voedsel zoals rood vlees, zuivelproducten en eieren. Een plantaardig dieet is echter niet voor iedereen geschikt, daarom hebben we een aantal eenvoudige manieren op een rijtje gezet om te helpen omgaan met spijsverteringsproblemen.

Spijsverteren problemen oplossen

1. Eet echt voedsel

De westerse wereld heeft een dieet met veel suikers en geraffineerd voedsel zonder voedingswaarde. We zouden een uitgebalanceerd dieet moeten volgen met eiwitten, natuurlijke vetten, vezels, mineralen, granen, vis, fruit en groenten. Het eten van echt voedsel hoeft niet saai te zijn – een goede smaakmaker kan je saaie eten lekker maken. De meeste mensen schuwen specerijen omdat ze denken dat ze het er niet mee eens zijn. Kruiden en specerijen zoals kurkuma, gember, venkel, peterselie en cayennepeper hebben genezende krachten in het microbioom. Dus, schroom niet om kruiden te gebruiken, leer gewoon welke je het beste kunt gebruiken. Voeg gefermenteerd voedsel toe dat rijk is aan probiotica en vol zit met micro-organismen om de overvloed aan gezondheidsbevorderende microben in de darmen te vergroten.

Kurkuma heeft krachtige natuurlijke ontstekingsremmende, antivirale en antibacteriële eigenschappen en staat over de hele wereld bekend als het perfecte supplement voor algemeen welzijn. Het kan u helpen bij het behouden van een gezonde spijsvertering en bevat veel antioxidanten. Elk potje Nutravita – Biologische kurkuma bevat 180 capsules

Spijsverteren problemen oplossen

2. Zorg voor voldoende vezels

Vezels zijn de onverteerbare delen van plantaardig voedsel, zoals groenten, fruit, granen, bonen en peulvruchten. Het is een type koolhydraat dat helpt om onze spijsvertering gezond te houden. Er zijn drie verschillende soorten vezels die allemaal verschillende functies en gezondheidsvoordelen hebben, en alle drie spelen ze een belangrijke rol bij een gezonde spijsvertering en het behoud van een regelmatige stoelgang.
Eet rauwe of licht gestoomde groenten, die grotere hoeveelheden enzymen en vezels bevatten.

3. Voeg gezonde vetten toe aan uw dieet

Enkele jaren geleden werd vet veroordeeld als slecht voor je gezondheid en begonnen mensen meer geraffineerd voedsel te eten. Maar de laatste tijd heeft onderzoek aangetoond dat ons lichaam gezonde vetten nodig heeft om onze darmdelen te smeren. Enkele van de beste bronnen van deze vetzuren zijn avocado’s, olijfolie, noten, zaden, kokosnoot, kaas en vette vis.

4. Blijf gehydrateerd

Mensen bestaan voor 60% uit water en ons bloed bestaat voor 90% uit water. Water is essentieel om onze systemen van afvalproducten en gifstoffen weg te spoelen, maar toch gaan velen van ons uitgedroogd door het leven, wat vermoeidheid, weinig energie en hoofdpijn veroorzaakt. Je spijsvertering is afhankelijk van water en hoewel er geen afgesproken hoeveelheid is om dagelijks te consumeren, is de test voor uitdroging de kleur van je plas. Drink meer water als je plas donker van kleur is.

5. Beheer uw stress

Stress heeft een negatieve invloed op ons spijsverteringsstelsel. Het kan een afname van uw bloed- en zuurstofstroom naar de maag veroorzaken, wat krampen kan veroorzaken als gevolg van een onbalans in darmbacteriën en ontstekingen. De hersenen en de darmen zijn met elkaar verbonden en communiceren voortdurend. In feite bevinden zich meer neuronen in de darmen dan in het hele ruggenmerg, volgens onderzoek gepubliceerd in het boek Neuroscience. Gedeeltelijk gecontroleerd door het centrale zenuwstelsel in de hersenen en het ruggenmerg, heeft de darm zijn eigen netwerk van neuronen in de bekleding van het maagdarmstelsel. In feite is het zenuwsysteem in je darmen zo invloedrijk dat sommige onderzoekers de darmen als een tweede brein beschouwen, zoals opgemerkt in een artikel gepubliceerd in Scientific American. Stress kan een aanzienlijke invloed hebben op de manier waarop uw lichaam enzymen afgeeft om voedsel af te breken.

Verbeter je metabolisme door dagelijks Your Super Gut Feeling in te nemen. Gut Feeling is een superfood mix die je toevoegt aan een koude of warme drank om zo de groei van gezonde darmbacteriën te stimuleren, je spijsvertering te verbeteren en een opgeblazen gevoel, gasvorming of stoelgang klachten te reduceren

Spijsverteren problemen oplossen

6. Kauw op je eten

De simpele handeling van het kauwen van voedsel in je mond helpt om grotere voedseldeeltjes in kleinere deeltjes af te breken. Dit helpt de stress op de slokdarm te verminderen en helpt daardoor de maag om uw voedsel te metaboliseren. Als voedsel goed wordt gekauwd, komt er ook veel speeksel vrij, dat spijsverteringsenzymen bevat. Het drinken van water tijdens het eten wordt niet aanbevolen, omdat het het spijsverteringsproces kan vertragen door enzymen in het lichaam te verdunnen die voedsel afbreken.

7. Kom in beweging

In een studie van de Universiteit van Illinois ontdekten onderzoekers dat slechts zes weken trainen een impact kan hebben op het microbioom. Meer dan 100 biljoen bacteriën leven in uw darmmicrobioom en het grootste deel van uw immuunsysteem bevindt zich in de darmen. Consistente lichaamsbeweging verbetert uw darmgezondheid, wat uw immuunsysteem verbetert. Lichamelijke activiteit verlicht spanning en stimuleert de afgifte van chemicaliën in uw hersenen, endorfines genaamd. Herinner jezelf eraan hoe goed je je voelt door regelmatig te sporten en probeer een doel te stellen en het leuk te maken. Te druk? Ga met je telefoon een blokje om en praat al wandelend bij met een vriend.

U leest: Spijsverteren problemen oplossen met deze 7 dieet aanpassingen

Ook populair: Stijve onderrug soepel maken: gebruik magnesium olie!

Dit vind je misschien ook leuk: