Teveel magnesium, kan dat kwaad of is het onschuldig?

teveel magnesium kan dat kwaad

Teveel magnesium, kan dat kwaad? Magnesium is een mineraal dat van nature in veel voedingsmiddelen en in je lichaam voorkomt. Zoals met de meeste dingen, zijn er echter gevaren verbonden aan het krijgen van te veel. Een overdosis magnesium kan leiden tot wat technisch bekend staat als hypermagnesiëmie. Dit is wanneer er te veel magnesium in uw bloed zit. Het kan voorkomen bij mensen met chronische gezondheidsproblemen, zoals chronische nierziekte, hoewel het zeldzaam is. Een overdosis magnesium kan ook het gevolg zijn van het nemen van te veel van een supplement of medicijn dat magnesium bevat. Dus hoe werkt dit mineraal en wat gebeurt er als je er te veel van krijgt?

De rol van magnesium

Magnesium heeft vele functies in het menselijk lichaam. Het is belangrijk voor:

  • eiwitsynthese
  • gezonde botvorming
  • bloeddruk reguleren
  • hartgezondheid behouden
  • energie productie
  • zenuwfunctie
  • controle van de bloedsuikerspiegel
  • elektrische geleiding in het hart


Volgens het Office of Dietary Supplements van de National Institutes of Health zouden gezonde volwassen mannen over het algemeen dagelijks 400 tot 420 milligram (mg) magnesium moeten consumeren. Gezonde volwassen vrouwen zouden dagelijks 310 tot 320 mg moeten consumeren. Zwangere vrouwen wordt aangeraden een hogere dosis te consumeren dan vrouwen die niet zwanger zijn. Als u extra magnesium gebruikt, mag een volwassene maximaal 350 mg per dag innemen. Aanvullend magnesium is anders dan magnesium dat van nature voorkomt in het voedsel dat u eet.

Het bureau voor voedingssupplementen merkt op dat “te veel magnesium uit voedsel geen gezondheidsrisico vormt voor gezonde personen, omdat de nieren overtollige hoeveelheden in de urine elimineren.” Het merkt ook op dat “hoge doses magnesium uit voedingssupplementen of medicijnen vaak leiden tot diarree die gepaard kan gaan met misselijkheid en buikkrampen.”

Magnesium kan worden voorgeschreven om migrainehoofdpijn te voorkomen, met een dagelijkse dosering van meer dan 350 mg per dag. Deze doseringen mogen alleen onder medisch toezicht worden ingenomen.

Bronnen van magnesium

Magnesium wordt gevonden in een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, vooral die met veel vezels. Noten, bladgroenten, peulvruchten en volle granen behoren tot de beste bronnen. Sommige specifieke voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten, zijn:

  • amandelen
  • spinazie
  • cashewnoten
  • pinda’s
  • tarwegraan of brood
  • soja melk
  • zwarte bonen
  • pindakaas


Maar eten is niet de enige plek waar je dit mineraal vindt. Je vindt het ook in supplementen en bepaalde medicijnen. Magnesium is bijvoorbeeld het actieve ingrediënt in sommige laxeermiddelen. Hoewel deze medicijnen een hogere hoeveelheid elementair magnesium kunnen bevatten, is het normaal gesproken niet gevaarlijk. Door de laxerende werking neem je niet al het magnesium op. In plaats daarvan wordt het uit het lichaam gespoeld voordat het de kans krijgt om veel impact te hebben.

Het Office of Dietary Supplements merkt echter op dat “zeer grote doses magnesiumbevattende laxeermiddelen en antacida (die doorgaans meer dan 5.000 mg / dag magnesium leveren) in verband zijn gebracht met magnesiumtoxiciteit.” Magnesium is ook aanwezig in sommige medicijnen voor maagzuur indigestie of brandend maagzuur.

De MakeVit Magnesium heeft een nieuwe samenstelling met Magnesium Bisglycinaat Albion, waardoor zeer goed opneembaar!

Teveel magnesium kan dat kwaad

Risicofactoren

Hypermagnesiëmie is zeldzaam omdat de nieren werken om overtollig magnesium kwijt te raken. Overdosering met resulterende hypermagnesiëmie wordt het vaakst gezien bij mensen met een slechte nierfunctie nadat ze medicijnen hebben ingenomen die magnesium bevatten, zoals laxeermiddelen of maagzuurremmers.

Vanwege dit risico worden mensen met een nieraandoening gewaarschuwd voor het nemen van magnesiumsupplementen of medicijnen die dit mineraal bevatten. De bijbehorende risico’s zijn ook hoger voor mensen met hartaandoeningen en gastro-intestinale aandoeningen.

Wat gebeurt er tijdens een overdosis magnesium?

Volgens het Office of Dietary Supplements kunnen symptomen van een overdosis magnesium zijn:

  • diarree
  • misselijkheid en overgeven
  • lethargie
  • spier zwakte
  • abnormale elektrische geleiding in het hart
  • lage bloeddruk
  • urineretentie
  • ademhalingsproblemen
  • hartstilstand

Een arts kan intraveneus (IV) calciumgluconaat toedienen om de effecten van overtollig magnesium te helpen omkeren. IV furosemide kan worden gegeven voor diurese en uitscheiding van magnesium als de nierfunctie intact is. Dialyse kan nodig zijn om magnesium uit het lichaam te spoelen als hypermagnesiëmie ernstig is of de nierfunctie slecht is.

Dus…teveel magnesium, kan dat kwaad?

Over het algemeen is het risico om ooit een overdosis magnesium te krijgen extreem laag voor een typisch gezond persoon. Toch is het mogelijk om in bepaalde gevallen te veel te hebben. Als u nadelige symptomen ervaart, zoals diarree, wanneer u magnesiumsupplementen of medicijnen gebruikt die magnesium bevatten, neemt u mogelijk te veel magnesium in deze vormen in. Als dit het geval is, moet u mogelijk uw arts raadplegen voor advies.

Voor mensen met een verminderde nierfunctie, bespreek de risico’s van magnesiumbevattende medicijnen en supplementen met uw arts om uw veiligheid te garanderen. Aan de andere kant van het spectrum kun je te veel magnesium verliezen door een aantal ernstige ziekten, alcoholmisbruik of het nemen van bepaalde medicijnen. Een laag magnesiumgehalte kan leiden tot problemen zoals migrainehoofdpijn. Lees meer over magnesium en migraine.

U leest: Teveel magnesium, kan dat kwaad of is het onschuldig?

Ook populair: Welke magnesium helpt bij migraine? Dit soort helpt het best!

Aanbevolen artikelen