Luister – ik weet dat iedereen dol is op nostalgie uit de jaren 90, maar tel me alsjeblieft uit. Ik was er de eerste keer voor. Het gaat goed met mij! Het is niet dat ik het niet snap. Het is gemakkelijk om het gevoel te hebben dat de wereld altijd in brand staat, dus als ik terugdenk aan, ik weet het niet, Tickle Me Elmo en The Backstreet Boys kunnen wat tijdelijke troost bieden. Maar zoals, het was toen ook een beetje slecht, weet je nog? Nu kunnen we tenminste sms’en. Maar er is één vorm van nostalgie waar ik altijd naar op zoek ben. De nostalgie… van geur. Daarom deel ik vandaag graag de top 5 jaren 90 parfum die enorm populair waren.
Een van de favoriete kaarsenmerken van Instagram, Otherland, heeft zojuist een collectie kaarsen uitgebracht rond nostalgie – met name nostalgie uit de jaren 90. Abigail Cook Stone, oprichter en CEO van Otherland, vertelde me: “Geur is de sterkste trigger van het geheugen. Van de vijf zintuigen is geur de enige die rechtstreeks naar de amygdala en hippocampus gaat: de gebieden die het nauwst verband houden met geheugen en emotie.
Wanneer proefpersonen in hersenafbeeldingsstudies iets onderscheidends en gedenkwaardigs uit hun verleden ruiken, is er een golf van neurologische activiteit: paden in je hersenen lichten op als een kerstboom! Het is een krachtige manier om naar het verleden getransporteerd te worden, en de wetenschap van geurherinnering is een fundamenteel onderdeel van hoe we het kaarsencreatieproces bij Otherland benaderen. “
Er zijn een paar jaren 90 parfum flesjes die iconisch zijn geworden als we terugdenken aan hoe de jaren ’90 en begin 2000 rook. Sommige verwacht je, andere misschien niet. Ik heb een beetje nagedacht en de geuren verzameld die ik het meest memorabel en nostalgisch vind – dus ga met me mee op deze trip down memory lane en laten we geactiveerd worden.
Top 5 jaren 90 parfum
1. Clinique – Happy

Dit is de eerste geurcampagne die echt in mijn geheugen steekt. Weet je nog hoe groot het was? En al die advertentie-uitgaven hebben zeker hun vruchten afgeworpen, want dit is net als de jaren ’90 in een fles.
De geur is licht, luchtig, zeer toegankelijk en was een absolute must-have in 1997. Bijna gelijke delen fruit (zwaar citrus) en bloemen (meestal wit), met een basis van amber en muskus, dit soort werd de geur van de paar jaar eromheen. Ik geloof niet in het genereren van geuren, maar Clinique Happy was van nature vrouwelijk. Als ze het vandaag weer uitbrengen, heb ik het gevoel dat ze het als een unisex-geur zouden draaien, maar wat weet ik.
Het werd genoten door meisjes en vrouwen van alle leeftijden, wat een eigenschap is die door heel weinig geuren wordt gedeeld. Dat vind ik geweldig – als een geur niet voor één leeftijdscategorie is gemaakt. Clinique Happy kan nooit “te jong” of “te oud” zijn, maar het riep wel hetzelfde gevoel op bij iedereen die het droeg.
2. Victoria’s Secret Love Spell

Allereerst gerechtigheid voor Love Spell. Love Spell is ingehouden een geweldige naam voor een geur. Wat is een geur nog meer als we niet het dichtst in de buurt kunnen komen van een letterlijke spreuk voor liefde? Een echt liefdesdrankje. Geuren draaien in veel opzichten om liefde en seks. Love Spell noemt het gewoon wat het is.
De geur is ook niet slecht. Het is goed! Het is schattig. Het is fruitig, bloemig, muskusachtig en houtachtig. Het is buitengewoon alledaags en neigt naar leuk, sexy, romantisch, een beetje subversief. Hoe dan ook, het is een Victoria’s Secret-geur en het echte geheim hier is dat sommige geuren goed zijn. Love, een meer eigentijdse Victoria’s Secret-geur, is mijn favoriet uit hun collectie.
Love Spell plaatst perzik vooraan en in het midden. Het is sappig, pittig, erg zoet, met een dry down die veel droge houtigheid bevat die probeert, zo niet faalt, om de zoetheid overal te temperen. Maar het werkt omdat de geur echt niet getemperd hoeft te worden. Je zou niet willen dat Love Spell wordt getemd. Een jaren 90 parfum bij uitstek.
3. Britney Spears – Curious

“DURF JE?” Ugh, GOD. Herinner je je die campagne nog? Majoor. Dit was … een moment. Dit is de legendarische mevrouw Britney Spears waar we het over hebben. De popster, op wat misschien wel het hoogtepunt van haar carrière was.
Nog cooler, het was goed toen geuren van beroemdheden iets aan het worden waren, maar nog niet alledaags. Glow van Jennifer Lopez was twee jaar eerder gelanceerd, en die geur had cijfers die niemand had gezien of verwacht, dus merken zagen de mogelijkheid om geld in te zamelen en begonnen de meisjes te verzamelen. Maar dit was toen, en, geen schaduw, maar om een geur van beroemdheden te hebben, moest je eigenlijk … een beroemdheid zijn. Een parfum van Britney Spears was een groot probleem.
Britney werkte samen met Elizabeth Arden om Curious te lanceren, de eerste van vele zeer succesvolle geuren. Het is gewoon een soort van, precies wat je zou denken dat de vlaggenschipgeur van Britney Spears zou ruiken: witte bloemen, vanille en musk. Het is niet verstikkend, maar het draagt consequent de hele dag, en bij mij verslijt het niet.
Het is zo leuk, en naar mijn juiste mening, een klassieker. We droegen het allemaal. Mensen vangen het op mij en ze weten het. Ik krijg altijd: “Draag je … Nieuwsgierig … door Britney Spears?” Ja, dat ben ik. En dan beginnen ze te zien hoe ze het allemaal tijdens de middelbare school droegen en hoe ze er nog steeds van houden. Zien? Een klassieker.
4. Giorgio Armani – Acqua di Gio

Oké, ik moet voorzichtig zijn, want je weet nooit wie er in de buurt is. Mensen dragen dit nog steeds hier. Dat is prima, het is gewoon, deze geur is voor elk wat wils. Het is een geur die we allemaal kennen, of je nu weet dat je hem kent of niet.
Acqua di Gio bestaat uit maar liefst 25 noten, en als je denkt dat ik ze allemaal op het punt sta, speel je jezelf. Dit is het “meer is meer” van geuren, dat is een uitgesproken jaren 90 parfum als je erover nadenkt.
Deze geur is niet eens slecht. Het is gewoon veel. Acqua di Gio is erg aquatisch. Het is strandachtig en tegelijkertijd metaalachtig. Het is licht, luchtig, maar de basis van de geur heeft al je typische tonen, hout, patchouli, musk, die het verankeren en het tot een ‘mannen’ cologne ’maken.
Het is aan de zoetere kant, voor een mannengeur uit de jaren ’90 of anderszins, en het is eigenlijk best aangenaam. Het is een van die geuren waar je dol op zou zijn als een van je exen hem niet had gedragen. En iedereen heeft een ex die Acqua di Gio heeft gedragen. Deze gaat voor mij in het kamp van Curve and Fierce. Ze zijn als een fuckboy-trifecta.
Over fuckboys gesproken.
5. Axe

O mijn God. Axe viel als, een week eerder is begonnen met de middelbare school en elke tienerjongen droeg het (terwijl ik Curious droeg). Gewoon … onthoud dat? Hoe rook het naar chemicaliën en hete stoffen?
Hoe ik het ook probeer, ik kan niet eens beginnen een noot aan een van de geuren te koppelen, omdat ze gewoon zo kunstmatig en zo traditioneel mannelijk waren. Letterlijk gaat mijn geest niet eens naar “ceder” of “amber”, ik denk alleen aan BERGEN en GOLVEN. Geen geuren, maar concepten waar alle mannengeuren naar zijn gemodelleerd, omdat (zogenaamd) mannen te dom zijn om hun hersens om patchouli te wikkelen, dus je moet ze zoiets als ‘bos’ geven.
In ieder geval.
Ik herinner me gewoon dat ik na de gymles de kleedkamer binnenliep, wat de belichaming van angst was voor de 14-jarige ik, en dat elke man daar absoluut Axe over zijn enge lichaam schoot. Ze waren, en ik denk dat ze nog steeds zijn, het op de markt brengen als een deodorant en een lichaamsspray, dus deze jongens zouden er gewoon in douchen. Wolken die opstijgen tussen rijen kluisjes, dikker dan stoom van de eigenlijke buien. Je zou het kunnen proeven, ik zweer het je. Dragen mannen dit nog steeds? Ze dragen nog steeds Old Spice, en daarom vertrouw ik ze eerlijk gezegd niet.
Ugh. Er zijn zoveel geuren die echt de nostalgische snaar raken, ik zou er uren mee kunnen doorgaan. Ik denk vaak na over welke geuren van vandaag de nieuwe iconen van morgen zullen worden, zowel voor mij persoonlijk als voor ons allemaal.
Ook populair: Hoofdhuid behandeling: Bumble and bumble Scalp Detox