Waar is vitamine E goed voor? Alle voordelen op een rij!

waar is vitamine 3 goed voor

Vitamine E is een groep verbindingen die in een grote verscheidenheid aan voedingsmiddelen wordt aangetroffen en die essentieel is voor een goede gezondheid. Het helpt het immuunsysteem te versterken en speelt ook een vitale rol bij het behoud van een gezonde huid en ogen. Lees verder voor vitamine E-voedselbronnen, gezondheidsvoordelen, feiten en deficiëntiesymptomen:

Wat is vitamine E?

Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine (ook bekend als alfa-tocoferol) die in veel voedingsmiddelen wordt aangetroffen en die de lichaamscellen helpt beschermen tegen schade door als antioxidant te werken. Dit betekent dat het helpt het lichaam te beschermen tegen mogelijk schadelijke ‘vrije radicalen’ die normale gezonde lichaamscellen verzwakken en vernietigen, waardoor hun natuurlijke cellevensduur wordt verkort. Deze vrije radicalen worden gevormd als een natuurlijk gevolg van onze lichaamsfuncties en zijn betrokken bij aandoeningen zoals hartaandoeningen en kanker.

Tevens is het een krachtige antioxidant die cellen kan helpen beschermen tegen schade door vrije radicalen en in sommige gevallen zelfs kan helpen om hun productie te vertragen of te voorkomen. Omdat het een in vet oplosbare vitamine is, betekent dit dat het lichaam het kan opslaan en indien nodig kan gebruiken.

Voedselbronnen

U zou alle vitamine E die u nodig heeft uit uw dieet kunnen halen, dus als u een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet volgt, hoeft u zich geen zorgen te maken. Voedingsmiddelen die een goede bron van deze vitamine zijn onder meer:

  • Noten zoals amandelen
  • Zonnebloemzaden
  • Tarwekiemolie
  • Groenten zoals asperges, paprika’s, spinazie, broccoli en pompoenen
  • Avocado en mango
  • Pinda’s en pindakaas

Hoeveel vitamine E heb je nodig?

Het is moeilijk om teveel vitamine E uit de voeding te halen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor mannen en vrouwen van 14 jaar en ouder en zwangere vrouwen is 15 mg (of 22 internationale eenheden, IE) per dag. Vrouwen die borstvoeding geven, hebben mogelijk iets meer nodig van 19 mg (28 IE) per dag.

De meeste mensen met een hoog vitamine E- gehalte nemen multivitaminen of supplementen en deze variëren in sterkte van 400 tot 1000 IE per dag. Hoewel deze veilig zijn, kan er bij een overmatige dosis een risico op bloedingen bestaan ​​– vooral als er ook een bloedverdunnend medicijn wordt ingenomen – en daarom is voor volwassenen een bovengrens van 1000 mg (1465 IE) per dag geadviseerd. Er zijn twee soorten beschikbaar: een natuurlijke vorm, bekend als d-alfa-tocoferol en een synthetische vorm genaamd dl-alfa-tocoferol, waarbij de natuurlijke vorm iets meer biologisch actief is.

VITA N:O Veggie Premium Multivitamine inclusief vitamine E: wanneer je een gewone multivitamine neemt, wordt slechts 10 tot 20% van de vitamines en mineralen opgenomen in je bloedbaan. Maar door de juiste combinatie-ingrediënten toe te voegen die ook nano-gefermenteerd zijn, creëren we natuurlijk stikstofmonoxide dat de biologische beschikbaarheid en opname in ons systeem verhoogt.

Symptomen van een tekort

Zijn er tekenen of symptomen van een Vitamine E tekort? Voor de meeste mensen, zelfs als ze een licht tekort aan deze vitamine hebben, is het onwaarschijnlijk dat ze symptomen zullen ervaren.

Mensen die aanzienlijke problemen hebben met hun spijsvertering of die vet niet correct opnemen (zoals bij pancreasproblemen en cystische fibrose) kunnen echter de volgende bijwerkingen krijgen:

  • Schade aan de zenuwen in de handen of voeten, bekend als perifere neuropathie. Dit veroorzaakt meestal tintelingen, zwakte of pijn.
  • Problemen met het beheersen van lichaamsbeweging (ataxie)
  • Schade aan de achterkant van het oog (retinopathie) die problemen met het gezichtsvermogen veroorzaakt
  • Problemen met een verminderd immuunsysteem.

Voordelen voor de gezondheid

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van het nemen van vitamine E als supplement? Hoewel grote observationele studies hebben gesuggereerd dat er bewezen voordelen zijn van het nemen van deze vitamine, is het nu veel minder duidelijk of dit inderdaad het geval is, en recentere gecontroleerde klinische onderzoeken hebben gemengde resultaten opgeleverd. Voor elk specifiek gezondheidsgebied waarvan wordt beweerd dat het mogelijk baat heeft bij vitamine E, zijn de huidige bevindingen de volgende:

• Hartgezondheid

De American Heart Association heeft de beschikbare onderzoeken bekeken en is tot de conclusie gekomen dat de huidige wetenschappelijke gegevens het gebruik van antioxidante vitaminesupplementen zoals vitamine E voor het verminderen van het cardiovasculaire risico niet rechtvaardigen.

• Oogproblemen

Als het op zichzelf wordt ingenomen, lijkt er zeer weinig bewijs te zijn dat vitamine E enige significante bescherming biedt tegen oogziekten zoals cataracten of leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (LMD). Eén studie toonde aan dat vitamine E, indien ingenomen in combinatie met vitamine C, zink en bètacaroteen, bij sommige mensen enige bescherming tegen AMD kan bieden.

• Kanker

Er lijkt weinig bewijs te zijn dat vitamine E beschermt tegen kanker in het algemeen. Sommige onderzoeken hebben echter gesuggereerd dat het regelmatig innemen van een supplement het risico op gevorderde prostaatkanker bij rokende mannen enigszins kan verminderen .

Een groot onderzoek onder 18.000 mannen, bekend als het SELECT-onderzoek, dat tot doel had een definitief antwoord te geven op de vraag of de vitamine het risico op het ontwikkelen van prostaatkanker zou kunnen verminderen, werd halverwege stopgezet toen onderzoekers tot de conclusie kwamen dat vitamine E geen voordeel bood tegen kanker of prostaatkanker. Omdat prostaatkanker zich echter meestal zeer geleidelijk over vele jaren ontwikkelt, is het onmogelijk om te zeggen of sommige mannen in de studie beschermd zouden zijn geweest als ze langer vitamine E hadden gebruikt.

• Cognitieve functie

De laatste jaren is er veel belangstelling voor de vraag of het regelmatig innemen van vitamine E de hersenen kan helpen beschermen tegen neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en Parkinson. Op dit moment is er echter zeer weinig duidelijk bewijs dat deze vitamine mensen met deze aandoeningen kan voorkomen of er baat bij kan hebben.

Waar het op neer komt

Samengevat, hoewel vitamine E van vitaal belang is voor een goede gezondheid, is er geen duidelijk bewezen bewijs voor het medische gebruik ervan. Je moet in staat zijn om de juiste hoeveelheid vitamine E binnen te krijgen door gevarieerd en uitgebalanceerd te eten.

Ook populair: 13x natuurlijke probiotica in voeding voor de juiste darmbalans

Dit vind je misschien ook leuk: