Wat te doen tegen een herfstdepressie: 7 hulpmiddelen

Wat te doen tegen een herfstdepressie

GASTARTIKEL – Wat te doen tegen een herfstdepressie? Een van mijn vroegste herinneringen uit mijn kindertijd is een gevoel van diepe droefheid, zelfs toen ik naar de fonkelende kerstlichtjes keek die mijn ouders voor mijn raam hadden gehangen. Ik kan me nog steeds de wazige kerstverlichting voorstellen die door mijn tranen heen glinsteren. Toen andere kinderen enthousiast waren over de kerstman en cadeautjes, kon ik nooit begrijpen waarom ik in december zo verdrietig was.

Nu ik volwassen ben, heb ik een officiële diagnose van Seizoensgebonden Affectieve Stoornis (SAD) en al die betraande nachten zijn heel logisch voor mij. SAD, een ernstige depressieve stoornis met een seizoenspatroon, steekt meestal de kop op in de herfst als er minder licht is en eindigt rond maart of april.

Omdat blootstelling aan zonlicht een rol speelt, is gebleken dat u vatbaarder bent voor de aandoening naarmate u verder naar het noorden woont, waar de winterdagen korter zijn. Symptomen zijn onder andere vermoeidheid, gevoelens van hopeloosheid en concentratieproblemen.

Na 35 herfst- en winterseizoenen van mijn leven een seizoensdepressie te hebben meegemaakt, heb ik wat ik noem een ​​’comfortpakket’ met hulpmiddelen gemaakt waarmee ik de lente kan doorkomen. Mijn comfortkit is een mix van producten, technieken en activiteiten waardoor ik me beter voel. Veel van deze benodigdheden zijn goedkoop of zelfs gratis.

Als u deze ideeën probeert of uw eigen comfortkit ontwikkelt en uw SAD-symptomen maar niet afnemen, is het misschien een goed moment om therapie te overwegen.

Wat te doen tegen een herfstdepressie: 7 hulpmiddelen

Vraag jij je af wat te doen tegen een herfstdepressie? Hier zijn mijn zeven must-haves die me helpen mijn seizoensgebonden depressiesymptomen te bestrijden.

1. Dagelijkse natuursessies van 10 minuten

De buitenlucht is wat helpt tegen een herfstdepressie. Een vorm daarvan is bosbaden: jezelf ‘onderdompelen’ in de natuur. Het is een vorm van eco-therapie die inhoudt dat je bewust tijd doorbrengt in de natuur. Ik maak het het hele jaar door onderdeel van mijn wellnessroutine, en de winter is daarop geen uitzondering.

Studies hebben aangetoond dat zelfs korte wandelingen in de natuur de stemming verbeteren, naast andere voordelen voor lichaam en geest. Ik heb me tot doel gesteld om elke dag naar buiten te gaan, zelfs als het onder het vriespunt is of als er een bui voorspeld is.

Als ik niet in staat ben om een ​​idyllisch dennenbos te bereiken, kan ik zelfs door een korte wandeling door mijn buurt of naar het dichtstbijzijnde park de geestelijke gezondheidsvoordelen van de natuur opsnuiven.

2. Koud-weer-accessoires die me gezellig houden

Er zijn maar weinig dingen die me sneller in een slecht humeur brengen dan het koud hebben. Aangezien ik een aantal maanden geen dag van 80 graden zal zien, weet ik dat ik, om me op mijn gemak te voelen, de lagen op moet stapelen.

Als ik gekleed ben voor de elementen, zal ik eerder mijn dagelijkse wandelingen in de natuur maken en sociaal blijven. Dus ben ik eindelijk op zoek gegaan naar een paar Smartwool-handschoenen. Ze zijn duurder dan andere handschoenen. Hoewel, ik weet niet zeker of ik een prijskaartje kan hangen aan het hebben van warme handen de hele winter lang.

Je binnen goed voelen is ook belangrijk. Ik heb een enorme collectie dekens, pluizige sokken in elke kleur en knusse benodigdheden zoals een met lavendel gevulde uil die ik opwarm in de magnetron. Al dit comfort bij koud weer helpt me om me te concentreren op de charme van de winter, in plaats van op het koude weer en de korte dagen die het met zich meebrengt.

 De MikaMax magnetron sloffen zijn gemaakt van superzachte fleece en zodra ze zijn verwarmd ruik je heerlijk geurende Lavendel! Ze zorgen er voor dat je heerlijk warme voeten hebt terwijl je leest of televisie kijkt. Bovendien ga je met warme voeten naar bed en dus slaap je beter!

Wat te doen tegen herfstdepressie

3. Epsom badzout

Als je door SAD gaat, voel je je waarschijnlijk slecht. Om wat opbeurende vibes op te wekken en mijn lichaam te kalmeren, ga ik in een Epsom zoutbad zitten, bij voorkeur een met een citrusgeur om mijn humeur te verbeteren. Je kunt een grote pot Epsom zout kopen voor de prijs van een paar lattes, en het gaat voor altijd mee. Het is een ontzettend goed hulpmiddel wat helpt tegen een herfstdepressie en je wordt er heerlijk ontspannen van.

Je kunt je me-time upgraden met je favoriete zelfzorgbenodigdheden: een aromatherapiekaars, dagboek of je favoriete afspeellijst. Vergeet niet om je telefoon opzij te leggen tijdens het weken.

SolMAG Epsom Badzout verlicht stress en ontspant het lichaam dankzij de hoogwaardige kristallen)is een fijne mineraalzout wat door haar unieke samenstelling (magnesium en sulfaat)

Wat te doen tegen herfstdepressie

The Ritual of Jing Scented Candle van Rituals is verrijkt met de fleurige en verwarmende geur van heilige lotus en jujube, geeft een kalmerend en verzachtend aroma af. 

Wat te doen tegen herfstdepressie
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is knop-3.png

4. Lichttherapie

Lichttherapie is wat helpt tegen een herfstdepressie. De National Alliance on Mental Illness beveelt dagelijkse blootstelling van 30 minuten aan een lichttherapiebox aan . Ik heb verschillende lichtbakken in huis, variërend van de grote doos op mijn bureau die ik via mijn verzekering heb gekregen tot verschillende kleine dozen waar ik naast kan lezen.

De afgelopen winters heb ik mijn vertrouwde LIROMA Daglichtlamp gebruikt , die ik overal heb geplaatst, van het aanrecht in de badkamer tot de tafel naast mijn bank.

De Liroma® daglichtlamp is speciaal geschikt voor mensen met een depressief gevoel in de donkere maanden en geeft door middel van het simuleren van daglicht het ‘gelukshormoon’ in je hersenen een boost. 

Wat te doen tegen herfstdepressie

5. Zorgen voor planten

Wanneer mijn SAD begint, weet ik dat mijn dierbaren zich om me heen zullen scharen om het huis schoon te houden, maaltijden te koken en andere dagelijkse taken uit te voeren.

Als ik op mijn laagst ben, kan het me een beter gevoel geven om voor iets kleins te zorgen, zoals een kamerplant . Studies hebben aangetoond dat tuinieren kan helpen gevoelens van depressie te verminderen. Het is heel simpel, maar ik geloof echt dat het water geven van mijn kleine vetplanten kan helpen om de wolken van mijn grijze stemming op te heffen.

6. Mijn sociale agenda vullen

Als ik in de diepe, donkere greep van seizoensdepressie zit, is het laatste wat ik wil doen, me aankleden, uitgaan en met mensen omgaan. Ik vind het leuk om in de buurt van anderen te zijn, maar aangezien het zich terugtrekken uit sociale evenementen een teken van SAD is, accepteer ik dat het slechts een van de symptomen is waarmee ik te maken heb.

Er zijn tijden dat ik mijn grenzen respecteer en binnen blijf – en laten we eerlijk zijn, het gaat vaak om een pak met koek – maar andere keren duw ik mezelf aan om naar buiten te gaan en dingen te doen.

Ik merk dat het op mijn agenda zetten van evenementen waar ik echt naar uitkijk – dingen zoals een Halloweenfeest of overdekte vakantiemarkten – me dwingt het huis te verlaten. Veel van deze evenementen zijn gratis of zijn dicht bij in de buurt, of wordt bij vrienden thuis gehouden.

Vul je herfst met leuke activiteiten met vrienden of familie, zoals het kijken van deze Disneyfilm Hocus Pocus en het vieren van Halloween.

Wat te doen tegen herfstdepressie

7. Meditatie en een jaarlijkse wintermantra

Wat helpt tegen een herfs depressie? Meditatie. Meditatie is een ongelooflijk krachtige oefening voor de geest, bewezen door talrijke wetenschappelijke onderzoeken om de emotionele gezondheid te verbeteren. Afgelopen zomer heb ik me ten doel gesteld om elke dag te gaan zitten en te mediteren, wat ik met succes heb gedaan met behulp van een gratis app genaamd Inzichttimer.

Met meditaties gericht op depressie en visualisaties van zonlicht en tropische stranden, wordt dit een belangrijk hulpmiddel in mijn SAD-arsenaal.

In de geest van mindfulness ontwikkel ik ook elk jaar een nieuwe mantra om de winter door te komen, iets dat me grondt en me terugbrengt naar het huidige moment in plaats van naar de zomer te verlangen.

Deze winter zul je me misschien zelfs wat kerstverlichting zien rijgen. En met mijn “comfort kit” essentials op sleeptouw, zal ik er niet naar kijken met betraande ogen.

U leest: Wat te doen tegen een herfstdepressie:7 hulpmiddelen

Ook populair: Een middagdutje doen voor meer energie, zo do je dat!

Dit vind je misschien ook leuk: