Wekker zonder irritant geluid: de Philips Wake-up Light

Piep. Piep. Piep. We wedden dat je dat zojuist hebt gehoord in het geluid van je wekker. Wat, als we eerlijk zijn, waarschijnlijk de meesten. Wekkers staan ​​over het algemeen niet bekend om hun charmante tonen die je wakker maken. We vroegen ons af waarom wekkers zo slecht klinken. Blijkt dat er meer aan de hand is dan alleen maar proberen je ochtend te verpesten. Ook vertellen we je welke wekker zonder irritant geluid je op een ontspannen, zachte en natuurlijke manier voortaan kunnen doen ontwaken (en geloof ons, het is het waard).

Wanneer werden wekkers uitgevonden?

De Verenigde Staten begonnen pas in de jaren 1830 of 1840 met de massaproductie van klokken. De eerste in massa geproduceerde klok was een kleinere optie die was ontworpen om op een schoorsteenmantel of dressoir te zitten. De productie van klokken versnelde in samenhang met de “personalisatie van tijd” – of, toen tijd iets werd dat op individuele basis relevant was, bijvoorbeeld wanneer mensen op een bepaald tijdstip op het werk moesten verschijnen.

Persoonlijke klokken zoals zakhorloges en polshorloges – zelfs die met alarm – waren populair voordat de klokproductie enorm steeg. Maar als geavanceerde technologie waren ze een duur item dat alleen algemeen verkrijgbaar was voor mensen in de adel. De snooze-knop werd pas later geïntroduceerd, waarschijnlijk ergens in de vroege jaren 1900. Voorafgaand aan de uitvinding waren wekkers ontworpen om met tussenpozen te piepen. Dit effect zou dat van een snooze-knop hebben nagebootst.

Wat het geluid betreft, waren alarmen waarschijnlijk gebaseerd op het luiden van klokken, die in verschillende omgevingen werden gebruikt, waaronder gemeenschappen en religieuze ordes. Op een gegeven moment realiseerde iemand zich dat het proces gemechaniseerd kon worden, wat leidde tot de eerste wekkers. Helaas was het geluid van bellen niet zo gemakkelijk te repliceren.

Geïnspireerd door de zonsopgang maakt de 5-sterren beoordeelde Philips Wake-up Light gebruik van een combinatie van natuurlijk licht en geluid om je op een ontspannen manier te wekken

Wekker zonder irritant geluid

Waarom klinken wekkers zo irritant?

Moderne alarmen zijn afhankelijk van een piepgeluid dat waarschijnlijk bedoeld was om de klokken na te bootsen die worden gebruikt als tijdwaarnemingssignalen voor steden en gemeenschappen. Maar, denk je misschien, “mijn alarm klinkt niet echt als een bel,” dan is daar een goede reden voor: fabrikanten konden het belgeluid niet namaken zonder veel extra kosten en toevoegingen. De huidige toon is gewoon goedkoper en handiger.

Wekkers genereren geluid om u op verschillende manieren wakker te maken. Sommige alarmen, zoals ouderwetse analoge klokken, gebruiken twee miniatuurklokjes bovenop de klok met een kleine hamer die ertussen zwaait.

Er zijn ook wekkers die vertrouwen op interne oscillatoren. De oscillatoren kunnen in een masterchip worden ingebouwd. Kortom, het gaat naar een geïntegreerd circuit dat is gemaakt om te oscilleren. En ‘oscilleren’ is gewoon een mooie term om te zeggen: in- en uitschakelen met een bepaald tempo. Het geluid wordt dan versterkt, waardoor de toon wordt gecreëerd die een persoon wakker maakt.

Ten slotte zijn er digitale alarmen. Deze zijn geleidelijk geëvolueerd met een grotere selectie van geluiden die kunnen variëren van uw typische witte of roze ruis tot natuurlijke geluiden zoals het getij of krekels. De meesten gebruiken op door de computer gegenereerde geluiden. Bedrijven kunnen synthesizers gebruiken, wat gedeeltelijk de reden is waarom ze niet precies hetzelfde klinken als wat ze proberen te repliceren. Maar als je ernaar luistert, weet je dat het de oceaan is, maar het is echt niet hetzelfde.

Ofwel, geen wonder dat er vraag is naar een wekker zonder irritant geluid.

Zijn wekkergeluiden belangrijk?

De effecten van een opzienbarende wekker kunnen onaangenaam zijn, maar ze zijn over het algemeen niet van lange duur irritant. We weten dat een geleidelijk of natuurlijk ontwaken aangenamer is omdat het de adrenalinestoot van de ‘vlucht of vecht’-reactie verlicht wanneer het snel van diepe slaap naar wakker wordt geschud.

Als je het geluid helemaal wilt overslaan en een wekker zonder irritant geluid wilt aanschaffen voor een prettig ontwaak, zijn er een handvol opties. Sommigen zweren bijvoorbeeld bij White Noise. Men gebruikt de app om ‘s nachts geluid te genereren en zet hem uit net voordat ze wakker willen worden. Het maakt de ervaring van wakker worden zachter, omdat hij wordt gewekt door het relatieve gebrek aan geluid in tegenstelling tot een piepend alarm. Weet wel dat het enigszins riskant is, dus je kunt waarschijnlijk het beste een back-upalarm instellen, vooral als je het voor de eerste keer probeert.

Een geleidelijk of natuurlijk ontwaken is prettiger omdat het de adrenalinestoot van de ‘vlucht of vecht’-reactie verlicht.
Je kunt ook proberen het meeste uit je circadiaanse ritme te halen om wekkers te vermijden. In plaats van een wekker te gebruiken om je ochtenden op gang te brengen, kun je natuurlijk zonlicht of een zonsopgangwekker proberen.

We houden van de Philips Wake-Up Light vanwege zijn realistische simulatie. Als u ‘s ochtends zonlicht krijgt, verandert uw circadiane ritme eerder. Slapen in een donkere kamer is de beste gewoonte. Maar als je ermee weg kunt komen, overweeg dan om de jaloezieën gebarsten te laten zodat het zonlicht ‘s ochtends binnenkomt en je zachtjes door de stralen wordt gewekt.

Van Philips Wake-up Light is klinisch bewezen dat ze het algemene welzijn na het ontwaken verbeteren. Je bent in een betere stemming en voelt je ‘s ochtends energieker

Wekker zonder irritant geluid

Hoe kies je een goede wekker?

De gouden standaard is om op een natuurlijke manier wakker te worden als je schema en levensstijl dit toelaten. De meeste werkende volwassenen en opvoedende personen krijgen niet genoeg slaap. Ze gaan te laat naar bed en moeten dan hun benodigde, natuurlijke slaaptijd inkorten en moeten een alarm gebruiken als ze naar hun werk willen gaan of zorg voor zaken. Hoewel verslapen een probleem is, is het niet zo storend als niet genoeg slaap krijgen.

Als het gaat om het gebruik van een alarm om jezelf wakker te schudden: Het is beter voor je lichaam om geen adrenaline en cortisol door je systeem te laten stromen als het niet nodig is. Dus als je een alarm moet gebruiken, zoek dan iets met tonen die een zachtere overgang van slaap naar wakker maken.

Als je geen last hebt van het piepen van traditionele alarmen, heb je een brede selectie. Als die je echter de neiging hebben om te wekken, zouden misschien subtielere tonen en klokkenspel (of zelfs gewoon een grotere selectie van volumes) beter zijn.

De best beoordeelde wekker op bol.com die op een zachte, ontspannen manier wekt is de Philips Wake-up Light. Op de ingestelde wektijd zorgt natuurlijk geluid ervoor dat je op een prettige manier helemaal wakker wordt. In anderhalve minuut hoor je het geselecteerde geluid langzaam toenemen tot het geselecteerde niveau. Binnen 30 minuten verandert tevens het weklicht van zacht ochtendrood in oranje om je kamer uiteindelijk met helder geel licht te vullen. Dit proces van veranderend en feller wordend licht stimuleert je lichaam om op een natuurlijke manier wakker te worden. Terwijl het licht feller wordt, zorgt het door je gekozen natuurlijke geluid er bovendien voor dat je helemaal wakker wordt en klaar bent voor de dag.

U leest: Wekker zonder irritant geluid: de natuurlijke Philips Wake-up Light

Ook populair: 10x de beste Yankee Candles aller tijden voor elke gelegenheid

Aanbevolen artikelen