Een make-uproutine is persoonlijk, individueel en iets dat je kunt maken en waarmee je jarenlang kunt experimenteren. We kunnen er meteen van af welke foundations het beste bij onze huid passen. En velen van ons hebben gezwoegd om de perfecte zwarte wing te krijgen die scherp genoeg is om je met enorm vertrouwen te enthousiasmeren. Maar misschien zullen we binnenkort onze gezichten helemaal niet poederen en vormgeven. Dankzij technologische vooruitgang en de vaardigheden van geselecteerde individuen, wordt digitale make-up steeds prominenter op sociale media.
Hoewel we tijdens de pandemie geen make-up mochten testen in cosmeticawinkels, zijn mensen begonnen te experimenteren in het comfort van hun eigen huis. Met behulp van technologie zijn makers in staat geweest om fotobewerking een stap verder te brengen dan alleen retoucheren. Ze kunnen nu vanaf hun laptop of telefoon ingewikkelde en unieke schoonheidslooks creëren.
Hotin Cătălina, een 23-jarige student en visagiste heeft meer dan 20.000 volgers op Instagram. Met zowel glamourshots als meer redactionele make-up die haar feed vult, is Hotin onlangs begonnen met het verkennen van de wereld van digitale make-up.
“Soms kan wat je digitaal in een uur kunt doen tot vijf uur duren om op je gezicht aan te brengen in het echte leven”, zegt Hotin. “Terwijl je digitaal werkt, kun je zoveel inzoomen als je wilt op je foto, zodat je ongelooflijk veel details kunt toevoegen.”
Lees alles over make-up en huidverzorging in het boek Make-up van Xelly Cabau van Kasbergen
Al op jonge leeftijd gefascineerd door de rode lippenstift van haar moeder, werd ze al snel aangetrokken door de enorme wereld van cosmetica. Via YouTube-makers zoals Michelle Phan leerde Hotin hoe ze kon experimenteren met rokerige oogschaduw in de veiligheid van haar slaapkamer voordat ze haar onmiskenbare talent aan de wereld onthulde. Gedurende haar middelbare schoolleven en universiteitscarrière bleef ze de grenzen van haar creatieve stijl verleggen. “Ik ging helemaal open en stond mezelf toe om al mijn creatieve gedachten vrijuit te uiten, meestal door mijn haar in verschillende kleuren te bleken en meer make-up te dragen”, zegt ze.
Toen, twee jaar geleden, begon Hotin haar op make-up gerichte Instagram-account. “Ik heb er een missie van gemaakt om elke dag één look te posten”, zegt ze. Maar al snel merkte ze dat ze niet in staat was de enorme werklast die ze zelf had opgelopen in evenwicht te brengen. Omdat ze ‘s avonds laat wakker was en geen natuurlijk zonlicht had om foto’s in te maken, besloot Hotin in plaats daarvan make-up te ontwerpen op foto’s die ze al had. “Wat ik zo leuk vind aan digitale make-up, is hoe intuïtief het is en hoe er eindeloze mogelijkheden zijn.”
“Het kan lastig zijn om in het echte leven een precieze make-uptoepassing uit te voeren, omdat we altijd onze gezichten bewegen”, zegt Hotin, een uitspraak die zal resoneren met iedereen die een grafische voering heeft geprobeerd.
Hoewel het resultaat sterk lijkt op make-up uit de echte wereld, is het proces van digitale cosmetica niet verrassend anders. “Ik begin graag met een foto van mezelf waarop al een basismake-up is aangebracht, meestal concealer, huidtint, mascara, blush of bronzer.” Van daaruit, en met het originele canvas klaar om te schilderen, heeft Hotin de neiging om een ruwe schets te maken van de richting die ze heeft gekozen om in te slaan.
Hotin vergelijkt de opkomst van digitale make-up met Cher’s verkleedscène aan het begin van de hitfilm Clueless uit 1995, en stelt dat het pure plezier de helft is van de reden waarom mensen zich er zo mee bezig houden. “Er is al een enorme markt voor het bewerken van apps en filters, en ik denk dat mensen gewoon heel nieuwsgierig zijn om te zien hoe ze eruit zouden zien met andere make-up”, zegt ze.
“Het was best moeilijk om mijn penseelstreken onder controle te houden”, zegt Hotin over de eerste hindernissen bij het navigeren door digitale make-up. Maar, zegt ze, “Heb je ooit geniesd tijdens het doen van je eyeliner?” De schoonheid van digitale make-up komt van het moeiteloze vermogen om in enkele ogenblikken te worden weggevaagd en opnieuw te starten. Je kunt spelen met texturen, mediums en kleuren zonder de toewijding die een echte make-uptoepassing met zich meebrengt.
De wereld van cosmetica verandert gestaag naast de digitale wereld. Nu augmented reality volledig is geïntegreerd in onze winkelgewoonten en apparaten, een inherent onderdeel van onze routines, zal de manier waarop we make-up aanbrengen en ermee omgaan, blijven evolueren. Misschien zullen we over jaren allemaal onze met digitale make-up versierde avatars in de echte wereld bedienen.
Ook populair: M.A.C Modern Twist Kajal Liner review