Yoga met rugklachten: dit is belangrijk om te weten

yoga-met-rugklachten

Is yoga met rugklachten mogelijk? Yoga is een van de effectievere hulpmiddelen om lage rugpijn te helpen verlichten. De oefening helpt bij het strekken en versterken van spieren die de rug en de wervelkolom ondersteunen, zoals de paraspinale spieren die u helpen uw wervelkolom te buigen, de multifidus-spieren die uw wervels stabiliseren en de transversale buikspieren in de buik, die ook helpen uw wervelkolom te stabiliseren.

Maar helaas is yoga ook de bron van veel ruggerelateerde blessures, vooral bij oudere volwassenen. Uit een studie gepubliceerd in het Orthopaedic Journal of Sports Medicine van november 2016 bleek dat tussen 2001 en 2014 het aantal blessures verachtvoudigd is bij mensen van 65 jaar en ouder, met de meest voorkomende verwondingen aan de rug, zoals verrekkingen en verstuikingen. Dus de vraag is deze: hoe kun je een pijnlijke rug beschermen tegen een therapie die de kracht heeft om het te kalmeren?

Zorg voor een goede sportlegging wanneer je rugklachten ervaart. De Marrald High Waist Pocket Sportlegging is de best beoordeelde sportlegging op bol.com. Met een super hoge tailleband en moisture wicking Soft-Dry stof zorgt het voor comfort tijdens yoga. De legging heeft een handige broekzak voor je smartphone of je pasjes/sleutel. Het design is voorzien van platte stiksels die je niet voelt, maar helpen bij het benadrukken van je lichaamsvormen

De juiste vorm is vooral belangrijk voor mensen met rugpijn

Het belangrijkste probleem met aan yoga gerelateerde rugletsels is dat mensen niet de juiste vorm en snelheid volgen. Ze ‘vallen’ snel in een yogahouding zonder er geleidelijk in te ‘verlengen’.

Dit is vergelijkbaar met schokken met je lichaam terwijl je een halter optilt en snelle herhalingen doet in plaats van een langzame, gecontroleerde beweging te maken, of op topsnelheid op een loopband rent zonder het tempo gestaag te verhogen. Het gevolg is een grotere kans op blessures.

Bij yoga moet je je spieren gebruiken om eerst een solide basis voor beweging te creëren en vervolgens de juiste vorm volgen die je lichaam langzaam verlengt en uitrekt. Als ik bijvoorbeeld mijn zittende twist uitvoer, moet ik onthouden dat het punt van de pose niet is om zo snel en ver mogelijk te draaien. In plaats daarvan moet ik mijn kernspieren activeren en het gevoel hebben dat mijn ruggengraat langer wordt. Dan kan ik langzaam draaien totdat ik weerstand voel, en vasthouden zolang het comfortabel is en de spanning wegsmelt.

Begin je yoga oefeningen op een goede ondergrond. De best beoordeelde yogamat op bol.com is de Rockerz Fitness Yoga Mat. Met een dikte van 6 mm zorgt de mat er voor dat je geen last hebt van optrekkende kou vanaf de vloer, wat bij rugklachten extra fijn is

Yoga met rugklachten

Beginnen met yoga als je rugpijn hebt

Praat eerst met uw arts of het goed is om met een yogaprogramma te beginnen als u last heeft van lage rugpijn. Het is raadzaam voor om weg te blijven van yoga als je bepaalde rugklachten hebt, zoals een wervelfractuur of een hernia.

Zodra je groen licht hebt, kun je je rug beschermen door je yoga-instructeur vooraf te vertellen over specifieke pijn en beperkingen. Hij of zij kan je beschermende aanpassingen geven voor bepaalde poses, of je door een pose helpen om ervoor te zorgen dat je het correct doet zonder je rug te belasten. Een andere optie is om te zoeken naar yogastudio’s of gemeenschapscentra die lessen aanbieden die speciaal zijn ontworpen voor verlichting van rugpijn.

Onthoud dat de stretchende en verlengende yogabewegingen vaak zijn wat je lage rug nodig heeft om beter te voelen, dus wees niet bang om het eens te proberen. Door bewust yoga te beoefenen, kunnen mensen veilig hun mobiliteit en kracht verbeteren terwijl ze strakke en pijnlijke rugspieren strekken.

U leest: Yoga met rugklachten: dit is belangrijk om te weten

Ook populair: Hoofdpijn na yoga: hoe komt dat en hoe je het kan voorkomen?

Dit vind je misschien ook leuk: